همفکران
1399/09/05
15:17
وقایع نگاری همفکران از اولین هفته آذرماه بورس : بازگشت محتاطانه امید

بازار اولین هفته معاملات تقریبا درجا زد و با بازدهی مثبت کمتر از ۲ درصدی ، تلاش کرد در سطح یک میلیون و ۳۷۰ هزار شاخص کل تثبیت شود. اما از ویژگی های بسیار مهم بازار این هفته حجم و ارزش بالای معاملات بود که تقریبا طی هفته جاری به طور میانگین ارزش معاملات بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان ثبت شد که در سه ماهه اخیر بی سابقه بوده است.

بازار اولین هفته معاملات تقریبا درجا زد و با بازدهی مثبت کمتر از ۲ درصدی ، تلاش کرد در سطح یک میلیون و ۳۷۰ هزار شاخص کل تثبیت شود. اما از ویژگی های بسیار مهم بازار این هفته حجم و ارزش بالای معاملات بود که تقریبا طی هفته جاری به طور میانگین ارزش معاملات بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان ثبت شد که در سه ماهه اخیر بی سابقه بوده است.


بالا بودن حجم معاملات در هفته جاری و ورود خریداران قدرتمند فاکتور مهمی است که می تواند امید به شروع یک روند صعودی در بازار را دو چندان کند. هرچند کارشناسان بارها تاکید کردند بازار از این به بعد بیشتر بر پایه تحلیل و به دور از هیجان رشدی آرام خواهد داشت و از جهش های هیجانی ابتدای سال خبری نیست.


بازار این هفته در مجموع تحت تاثیر دو رویداد مهم افت و خیزهای زیادی را تجربه کرد و شاهد نوسان های روزانه شاخص کل از محدوده مثبت به منفی یا برعکس بودیم.


اولین موضوع نوسان نرخ دلار بود که نگرانی از ریزش قیمت این ارز تا حدودی گروه های صادراتی را تحت تاثیر قرار داد و موضوع دوم نیز تصمیم جدید دولت برای فولادی ها بود، شیوه نامه عرضه و تقاضای زنجیره فولاد که در صورت اجرا می تواند حاشیه سود فولادی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد باعث ایجاد نگرانی در بازار شد. این نگرانی صرفا مربوط به گروه فولادی نبود بلکه نگرانی از جنس تصمیم های عجولانه و خلق الساعه دولتی برای بازار است که ممکن است هر بار برای یکی از گروه ها اتفاق بیفتد.


این مسیله از دغدغه های مهم این هفته بود که البته قرار است طی جلسه ای که امروز (چهارشنبه ۵ آذرماه) برگزار می شود اصلاحیه هایی در شیوه نامه مذکور اعمال شود.


و اما در بازار این هفته چه گذشت؟



عملکرد صنایع




بهترین نمادها



بدترین نمادها




شنبه؛ دو نیمه متفاوت


معاملات روز شنبه سهام زیر سایه دو نیمه متفاوت با افزایش ۲۰ هزار واحدی شاخص به پایان رسید.


شنبه هیجانی بورس در ابتدای آذرماه، دو نیمه متفاوت داشت. در نیمه ابتدایی، هیجان خرید بر کلیت بازار سایه انداخته بود اما در یک ساعت پایانی و با حجم سنگین عرضه‌ها، بازار قرمزپوش شد و بسیاری از نمادها به صف فروش رسیدند. با این حال در پایان بازار شاخص‌کل رشد ۲۱ هزار واحدی را به ثبت رساند و تا ارتفاع یک میلیون و ۳۶۶ هزار واحد رشد داشت .


با شروع معاملات روز شنبه و عرضه شدن صف خرید «شستا» مشخص بود که با روز متفاوتی روبه‌رو هستیم و نباید انتظار بازار یکدست سبزپوش با صف خریدهای سنگین داشته باشیم. ادامه روند معاملات اما اتفاق دیگری را هم نوید می‌داد و آن شکسته شدن رکورد ارزش معاملات خرد بود. حجم بالای داد و ستد در بازار به قدری زیاد بود که معاملات نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان رسید. برای درک بهتر افزایش ارزش معاملات در نظر بگیرید که دو هفته پیش کل ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس در یک روز به این عدد رسیده بود! بعد از «شستا» که بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند، دو نماد گروه خودرو قرار داشتند که ز کولاک کردند و حجم معاملات در هر یک از دو نماد به بیش از ۳ میلیارد سهم رسید. در نهایت ارزش معاملات خرد در بازار روز شنبه به بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان رسید که بالاترین عدد از ابتدای مهرماه به حساب می‌آید .


با داد و ستد بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم از نماد«خساپا»، سایپا توانست رکورددار حجم معاملات در بازار این روز باشد اما روند معاملات «خودرو» که در جایگاه دوم قرار داشت، به گونه‌ای بود که حتی بر جو کلی بازار نیز تاثیر گذاشت. در یک ساعت پایانی و با افزایش عرضه‌ها ، ایران خودرو تا آستانه پایین قیمتی، کاهش داشت و در ادامه صف فروش بیش از ۵۰۰ میلیون سهمی روی این نماد تشکیل شد. نباید از این موضوع غافل شد که حدود نیمی از صف فروش این سهم در دقایق پایانی جمع شد. بانک تجارت نیز که بعد از حدود یک ماه توقف روز شنبه به جریان معاملات بازگشت در جایگاه سوم نمادهای پرمعامله قرار گرفت و در حدود یک ساعت بیش از دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون سهم از آن جابه‌جا شد .


اگرچه در یک ساعت پایانی، قرمز رنگ غالب بازار بود اما گروه پالایشی عملکرد جالب توجهی داشتند به گونه‌ای که نه تنها سبزپوشی خود را حفط کردند بلکه صف خرید «شپنا» و «شتران» تا پایان بازار پابرجا باقی ماند. بازگشایی برخی نمادها در معاملات شنبه با رشد قابل توجهی همراه بود. رشد ۱۸ درصدی «کنور»، صعود ۸ درصدی «وتجارت» و رشد ۱۵ درصدی «دی» از جمله بازگشایی هایی بود که با رشد قابل توجه همراه بود .


بازار شنبه با حجم سنگین عرضه مواجه شد و دور از انتظار نبود که قرمزپوشی یک ساعت پایانی این روز بر روند معاملات یک شنبه تاثیر منفی بگذارد. اما افزایش قابل توجه ارزش معاملات نکته مثبتی بود که اگر ادامه دار باشد، بورس را متعادل نگه می دارد. ناگفته نماد که دماسنج بازار توانست سبزپوشی خود را برای هفتمین روز کاری پیاپی حفظ کند.


یک شنبه؛ به امید فردا


معاملات روز یک شنبه بازار سرمایه همانند روزشنبه با حجم سنگین عرضه‌ها مواجه بود. عطش فروشی که در یک ساعت پایانی معاملات روز شنبه در بازار شکل گرفته بود، از همان دوره پیش‌گشایش معاملات ا، در بازار تاثیر گذاشت به نحوی که در یک ساعت ابتدایی معاملات، شاخص‌کل افت ۲۸ هزار واحدی را تجربه کرد. اما ادامه روند بازار با افزایش تقاضا و در نتیجه آن، افزایش ارزش معاملات خرد همراه بود .


بخشی از فروش‌های این روز به خاطر ذخیره سود سهامداران بود. عرضه صف خرید نمادهای شاخص‌ساز در پایان معاملات روز شنبه، عزم برخی از سهامداران را برای نقد کردن سبدسهامشان جزم کرد. با توجه به این موضوع شروع معاملات با افت شاخص‌کل همراه بود .


آمار و ارقام معاملات یکشنبه شبیه به روز شنبه بود. با معامله بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان، «شستا» رکوردار ارزش معاملات بود. شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در جریان بازار این روز چند بار صف فروش سنگین را تجربه کرد اما هر بار با افزایش تقاضا صف فروش آن جمع شد و حتی تا محدوده مثبت هم پیشروی کرد. در نهایت و با اوج گیری عرضه‌ها در پایان وقت، دوباره تا مرز ۴ درصد منفی، افت داشت. نکته قابل تامل دیگر این که بعد از مدت‌ها «دارایکم» نتوانست در بین نمادهایی که بیشترین ارزش معاملات را داشتند، رتبه‌ای بهتر از جایگاه هشتم به دست آورد .


در سوی دیگر همانند روز شنبه خودروسازان رکورددار بیشترین حجم معاملات بودند. «خساپا» برای دومین روز پیاپی با جابه‌جایی بیش از ۳ میلیارد و ۴۶۰ میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات را داشت و چندین بار صف خرید را تجربه کرد. در مقابل اگرچه بیش از ۳ میلیارد سهم از «خودرو» دادوستد شد اما این غول خوردوسازی کشور، چند بار صف فروش را تجربه کرد. در گروه بانک نیز که پس از خودرویی‌ها، حجم معاملات بالایی داشت شرایط به گونه‌ای بود که هم شاهد صف خرید در نمادی همانند «وتجارت» بودیم و هم شاهد صف فروش در نماد دی


جدای از گروه‌ها و نمادهای بزرگ و تاثیرگذار، این روزها گروه‌های کوچک‌تر بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. در معاملات روز یک شنبه نیز گروه قندوشکر، زراعت و خدمات وابسته، دارویی، ماشین‌آلات و تجهیزات، فنی مهندسی و ... وضعیت به مراتب بهتری نسبت به کلیت بازار داشتند. در نهایت ارزش معاملات خرد به بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید که اگرچه نسبت به روز شنبه کمتر است اما بیانگر بهبود کلی معاملات در روزهای اخیر دارد. با افت ۷۶۸۸ واحدی شاخص‌کل، نماگر بازار همچنان در


در حاشیه بازار روز یک شنبه سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس شورای اسلامی که این روزها پیگیرترین نماینده مجلس درباره وضعیت بورس است در صفحه شخصی خود در توییتر تاکید کرد «برخورد با متخلفان بازار سرمایه می‌تواند به بازگشت بورس به جایگاه حقیقی خود کمک کند. باز هم تاکید می‌کنم مجلس همچنان مجازات متخلفان را پیگیری می‌کند.» فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز از این گفت که ادامه سهام دولت در سه بانک تجارت، ملت و صادرات با عنوان دارا سوم در آینده نزیک عرضه خواهد شد. این در شرایطی است که همچنان معاملات دارادوم یا هماند صندوق پالایش مجاز نشده و بخشی از سرمایه سهامداران در این صندوق، بلوکه شده است.


دوشنبه ؛ حامیان صعود


صعود ۱۶۶۹۰ واحدی شاخص‌کل در بازار روز دوشنبه در حالی رقم خورد که بعد از مدت‌ها رشد شاخص‌کل و شاخص‌هم‌وزن تقریبا برابر با یکدیگر و حدود ۱.۲ درصد بود. این مسیله نشان می‌دهد روند کلی بازار مشابه روند کلی شاخص‌سازها بود.لیدرهای گروه پالایشی، استخراج کانه‌های فلزی و بانکی، بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند .


از سوی دیگر در میان شاخص‌سازهایی که روزهای قبل بیشترین کمک را به رشد شاخص‌کل می کردند، «فولاد» و «فملی» نمادهایی بودند که طی این روز در محدوده منفی معامله می‌شدند. به غیر از فولاد مبارکه و صنایع ملی مس، این جو منفی در کل گروه فلزات اساسی جاری بود. حاشیه‌های نرخ گذاری دستوری فولاد بر روند معاملات این گروه سایه انداخته ، این حاشیه‌ها و ترسی که از کاهش درآمد شرکت‌های فولادی ایجاد شده، جامه قرمز بر تن نمادهای این گروه کرده است و در مقابل استقبال از گروه سنگ‌آهن را افزایش داده است .


برخی از نمادهای فولادی نیز درباره آثار «شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» شفاف‌سازی کردند که اغلب از کاهش قیمت فروش محصولات خود خبر دادند .


در پایان معاملاتدوشنبه اگرچه نقشه بازار حاکی از سبزپوشی اکثر نمادها بود اما در مقابل نمادهای تاثیرگذاری همانند «شستا»، «فولاد»، «حکشتی» و «تاپیکو» با حجم سنگین عرضه‌ها مواجه بودند. بازگشایی نمادهای زیادی هم در بورس و هم در فرابورس با رشد قابل توجهی همراه بود که از آن جمله می تواند به رشد قابل توجه «بکهنوج»، «زقیام»، «غشان» و «غپاک» اشاره کرد .


همانند روزهای گذشته «شستا» در معاملات این روز هم بیشترین ارزش معاملات را به جای گذاشت و این در حالی است که نتوانست همانند دو روز گذشته بیش از هزار میلیارد تومان معامله شود. با معامله یک میلیارد و ۸۹۰ میلیون سهم از «خودرو»، ایران خودرو بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساند. با پایان یافتن بازار، ارزش معاملات خرد به بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان رسید. نماگر بازار نیز صعود قابل توجهی داشت و تا ارتفاع یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحد رشد کرد اما همچنان بیش از ۱۰۰ سهم درگیر صف فروشی بودند که به نظر نمی رسد به این زودی‌ها جمع شود.


سه شنبه ؛ هیجان فروش


هیجان فروش طی روز سه شنبه اگر چه به اوج خود رسید اما با افزیش ارزش معاملات خرد، کوچک‌ترهای بورسی خودی نشان دادند .


شاخص در نهایت بیش از ۱۸ هزار واحد افت داشت ولی نکته قابل تامل اوج‌گیری مجدد ارزش معاملات خرد بود؛ به گونه‌ای که ارزش معاملات خرد طی این روز به حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان رسید .


اما این تنها نکته مهم بازار نبود چرا که در کنار افت ۱.۳۵ درصدی شاخص کل، شاخص‌هم‌وزن رشد ۰.۷۶ درصدی داشت. به عبارت دیگر در برابر نمادهای شاخص‌سازی همانند «فارس»، «فملی»، «فولاد»، «شستا» و «کگل» که بیشترین تاثیر منفی را در کاهش شاخص‌کل داشتند، نمادهای کوچک‌تر عملکرد بهتری داشته‌اند .


بعد از ریزش سنگین بورس، رشد نمادهای شاخص‌ساز بیشتر و زودتر از دیگر نمادها بود و حالا طبیعی است در روزهایی که نمادهای بزرگ با حجم سنگین عرضه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، گروه‌های کوچک‌تر خودی نشان دهند .


در بازار این روز گروه های غذایی، دارویی، سیمانی و قندوشکر شرایط بهتری داشتند و نیمه سبز بازار در کنار گروه بانک، به این گروه‌های کوچک اختصاص داشت. در مقابل گروه پالایشی، فلزات اساسی، شیمیایی و چندرشته‌ای صنعتی نیمی از بازار را قرمز کرده بودند .


با توجه به رشد شاخص‌کل از کف کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تا بدین جا، سرمایه‌گذاران کوتا‌ه مدت به فکر ذخیره سود بوده و ترجیح می‌دهند در اصلاح احتمالی بعدی، دوباره اقدام به خرید کنند. در سوی دیگر سهامدارانی که دید میان مدت و بلندمدت دارند، همچنان چشم انتظار بازگشت نقدینگی و اعتماد سهامداران خرد به بورس هستند .


در جریان معاملاتروز سه شنبه «شپنا» رکورددار ارزش معاملات بود به گونه‌ای که بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از سهام آن دادوستد شد. پالایش نفت اصفهان اگرچه در یک ساعت ابتدایی صف خرید سنگینی داشت اما با افزایش عرضه‌ها حتی برای دقایقی صف فروش را هم تجربه کرد. «شستا» که روزهای پیش در رتبه نخست این بخش قرار داشت، با توجه به صف فروش های متوالی که در بازار داشت، تا رتبه ششم سقوط کرد .


اما در سوی دیگر رقابت قابل توجهی در بین نمادها با بیشترین حجم معامله وجود داشت و در نهایت با معامله بیش از ۴ میلیارد سهم از بانک تجارت، «وتجارت» بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساند و این در حالی است که ایران خودرو با جابه‌جایی بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم، در رتبه بعدی قرار گرفت .


در اواخر بازار خبری منتشر شد که باعث شد صف فروش گروه فلزات اساسی جمع شود. آن طور که اعلام شد قرار بود جلسه‌ای با حضور نهاوندیان و انجمن فولاد، اتاق بازرگانی، بورس کالا و برخی از تولیدکنندگان فولاد تشکیل شده تا با اعمال اصلاحات ضروری، زمینه اجرای شیوه نامه دولت برای تنظیم بازار فولاد فراهم شود.


در بازار این روز پذیره نویسی شرکت ریل گردش ایرانیان نیز انجام شد و اگر چه مدت پذیره نویسی آن تا ۳۰ روز ادامه داشت اما با استقبال سهامداران، این پذیره نویسی یک روزه به پایان رسید. در نهایت به هر کد حداکثر ۷۰۳۴ عدد سهم تخصیص داده شد که به معنای مشارکت حداقل ۵۷هزار نفر است. ۴۰۰ میلیون سهم «حگردش» در بازار فرابورس عرضه شد.


چهارشنبه؛ روی خوش حقیقی ها


در آخرین روز هفته شاخص کل با ۱۰ هزار واحد رشد در سطح یک میلیون و ۳۶۷ هزار قرار گرفت ، شاخص هم وزن یک درصد رشد کرد .


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به حدود ۱۷هزار و ۵۴۰میلیارد تومان رسید .


حدود ۳۱۲میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی بود. همچنین ۳۵۸ نماد بیش از یک درصد رشد کردند و ۲۰۳ نماد بیش از یک درصد افت داشتند.


بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «بیمه و صندوق بازنشستگی»، «زراعت و خدمات وابسته» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «شرکت‌های چند رشته‌ای» و «استخراج کانه‌های فلزی» به نفع حقوقی‌ها تمام شد .


سه نماد وتجارت، فولاد و خبهمن لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به شستا، وبملت و شبندر معطوف بود .


مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری بانک تجارت معادل ۱۳۰میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقوقی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با برتری ۱۲۵میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند .


طی معاملات امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۳۰ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۲۴ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول هزار و ۱۳۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۸۲۰میلیارد تومان بود .


انتهای خبر

0
0