کارگزاری آبان
1400/06/30
15:55
نیم نگاهی به صورت های مالی بانک ملی در قیاس با بانک ملت اخیراً بانک ملی اقدام به انتشار صورت های مالی سال 99 در سامانه کدال نمود. با توجه به سابقه ...

نیم نگاهی به صورت های مالی بانک ملی در قیاس با بانک ملت اخیرا بانک ملی اقدام به انتشار صورت های مالی سال ۹۹ در سامانه کدال نمود. با توجه به سابقه حضور بانک ملت در بازار سرمایه مقایسه برخی اقلام مالی بانک ملی با این بانک خالی از لطف نخواهد بود.



بانک ملی با ۲,۷۵۸ شعبه در پایان سال ۹۹ حدود ۴۸۴ همت انواع سپرده از مشتریان جذب نموده و در مقابل ۲۷۰ همت تسهیلات اعطایی به اشخاص غیر دولتی داشته است که نهایتا نتیجه عملیات سپرده گیری و تسهیلات دهی بانک به (۱.۶) همت زیان منجر شده است. بانک ملت با ۱,۴۱۳ شعبه در پایان سال ۹۹ حدود ۴۳۸ همت سپرده جذب نموده و در مقابل حدود ۲۳۶ همت تسهیلات اعطایی به اشخاص غیر دولتی داشته است. نهایتا در طی سال ۹۹ حدود ۲۱ همت سود از مابهالتفاوت درآمد تسهیلات اعطایی و هزینه پرداختی به سپرده گذاران شناسایی نموده است. بنابراین اولا بانک ملت به نسبت تعداد شعب توانسته سپرده بالاتری جذب نماید در ثانی منابع خود را به صورت مناسبتری به تسهیلات اختصاص داده که نهایتا منجر به اسپرد مثبت در ابتدای صورت سود وزیان شده است.



بانک ملت بیش از ۳۰۲ همت مطالبات دولتی و تسهیلات اعطایی به اشخاص دولتی دارد این در حالی است که بانک ملی در کل حدود ۶۶ همت مطالبات از دولت گزارش نموده با توجه به ماهیت دولتی بودن بانک ملی انتظار میرفت ارقام بدهی دولت به این بانک بیش از بانک ملت باشد.


در بخش سایر هزینه ها، سال گذشته بانک ملی با ۳۰,۹۸۵ کارمند دائم و موقت مبلغ ۱۲.۷ همت هزینه پرسنل و به عبارتی به ازای هر نفر سالانه ۴۱۰ میلیون تومان هزینه نموده در حالیکه در همین دوره بانک ملت با ۲۶,۶۶۲ نفر کارمند ۸.۳ همت هزینه پرسنل معادل ۳۱۱ میلیون تومان به ازای هر نفر هزینه داشته که نشان دهنده عدم مدیریت مناسب در بخش هزینه های پرسنلی در بانک ملی است.



بانک ملی مبلغ ۹.۳ همت سود تسعیر ارز شناسایی نموده با این وجود از لحاظ عملیاتی زیانده بوده و هزینه مالیات هم لحاظ نگردیده است. این در حالی است که بانک ملت در زمان گزارش دهی درگیر حواشی زیادی به جهت شناسایی سود ناشی از تسعیر ارز و مالیات مربوط به آن گردید.


نسبت کفایت سرمایه بانک ملت ۷.۵ و سود انباشته ۱۳.۸ همت و بانک ملی دارای نسبت کفایت سرمایه (۱۱.۱۱) و زیان انباشته (۶۶) همتی است. در نهایت انتشار صورت های مالی بانک ملی حاکی از ناکارآمدی عملیات بانکداری آن هم در بانکی است که کنترل آن تماما در اختیار دولت است.

انتهای خبر

0
0