همفکران
1400/08/12
14:55
گزارش بازار / وسوسه برگشت در دل حقیقی ها

شاخص کل بورس تهران چهار شنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۲۲ هزار واحد معادل ۱.۶۲ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد رسید. تکنیکالیست ها برای اعلام شروع روند صعودی کمی محتاط هستند و انتظار عملکرد شنبه و یکشنبه را می‌کشند. شاخص کل هم وزن نیز توانست ۲.۱۱ درصد معادل ۷۷۰۰ واحد صعود کند.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران چهار شنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۲۲ هزار واحد معادل ۱.۶۲ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد رسید. تکنیکالیست ها برای اعلام شروع روند صعودی کمی محتاط هستند و انتظار عملکرد شنبه و یکشنبه را می‌کشند. شاخص کل هم وزن نیز توانست ۲.۱۱ درصد معادل ۷۷۰۰ واحد صعود کند. فولاد، کچاد و شپدیس بیشترین کمک را به رشد بازار کردند، شپدیس و کچاد صف خرید داشتند اما فولاد تا پایان روز متعادل باقی ماند. لپارس، پاکشو و افق نمادهایی بودند که بیش از همه جلوی رشد را گرفتند، لپارس در میانه روز از صف فروش خارج شد و کمی افزایش قیمت پیدا کرد. دو نماد دیگر صف فروش نداشتند و متعادل بودند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس ۳۱۰ واحد معادل ۱.۵۹ درصد رشد کرد و به ۱۹ هزار ۸۵۳ واحد رسید. مهمترین چالش این شاخص ورود مجدد به کانال ۲۰ هزار واحد است. کگهر، آریا و هرمز بیش از همه تاثیر مثبت و زاگرس، حآفرین و کاسپین بیش از همه اثر منفی باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز بالاخره بعد از ۱۲ روز تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و ۹۸ میلیارد تومان پول حقیقی جذب بازار شد، ارزش معاملات خرد نیز با رشد همراه بود و حدود ۴ هزار میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۷ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۱ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر

دزدی دریایی در دریای عمان و واکنش سپاه به آن. امروز خبری منتشر شد که از اقدام آمریکا برای توقیف یک نفت‌کش ایرانی در دریای عمان می‌داد. آمریکا در این اقدام یک نفت‌کش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفت‌کش دیگر آن را به‌سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد. نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفت‌کش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به‌سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند. این نفت‌کش هم اکنون در آب‌های سرزمینی ایران است اما ز سرنوشت نفت‌های منتقل شده خبری در دست نیست.


نتیجه مذاکره از قبل روشن است. شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی: رییس‌جمهور فاقد اختیار آمریکا، حاضر به ارائه تضمین نیست. در صورت عدم تغییر شرایط فعلی، نتیجه مذاکره از قبل روشن است.


خبرها حاکی از آن است که بایدن در حاشیه نشست گروه ۲۰ در دیدار با سران فرانسه، انگلیس و آلمان به صورت شفاهی از تعهد عدم خروج آمریکا از برجام گفته است.


مجلس درباره وضعیت بورس توضیح می‌خواهد. سه شنبه هفته آینده سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در مجلس حضور خواهد یافت و درباره وضعیت بورس توضیح خواهد داد.


یک هیات ایرانی برای دریافت مطالبات به عراق می‌رود. این هیات که متشکل از مدیران بانکی، انرژی و صنعتی کشور خواهد بود، به منظور رایزنی در خصوص دریافت مطالبات و همچنین همکاری‌های اقتصادی و فنی به عراق خواهد رفت.


ترین های معاملات بورس

شیمیایی‌ها، فلزات اساسی و خودرویی‌ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و خودرویی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و بانک‌ها میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خودرو، خساپا و خبهمن نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


خودرو در همان اولین دقایق بازار شاهد معامله شدن بیش از ۳۰۰ میلیون سهم بود و بلافاصله به صف خرید رفت. در مجموع ۴۴۸ میلیون سهم در این نماد دست به دست شد که ۵ درصد توسط ۶ کد حقوقی خریداری و دو درصد توسط ۵ کد حقوقی فروخته شد تا شاهد ورود ۲ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد باشیم. P/E خودرو منفی ۴.۷۹ است که نشان می‌دهد شرکت زیان ده است ولی وضعیت بهتری نسبت به دیگر هم گروهی‌های خود دارد.


بیشترین ورود و خروج پول

خرید و فورش حقیقی ها

امروز هم حقیقی ها پول خود را از صندوق‌های قابل معامله خارج کردند با این تفاوت که خالص ورود نقدینگی به بازار هم مثبت بود. هتل و رستوران، محصولات شیمیایی و سرمایه گذاری‌ها سه گروه با بیشترین ورود پول حقیقی و صندوق‌های قابل معامله، فلزات اساسی و قند و شکر بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در بین نمادها شپدیس، سمگا و وصنعت در بالای فهرست خرید حقیقی ها قرار داشتند و فملی، فجهان و کوثر مهمترین نمادهای سبد خرید حقوقی‌ها بودند.


شپدیس نیمه دوم بازار به صف خرید رفت. حقوقی‌ها از ۳ میلیون سهم معامله شده ۸۵ درصد را عرضه کردند و حقیقی ها ۷۳ درصد را خریدند تا ۴۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شود. P/E این نماد ۹.۷۹ است که هم از میانگین بازار و هم از میانگین گروه بالاتر است. شپدیس چند روز پیش سقف قیمتی جدیدی برای خود ثبت کرد و سپس حدود ۲۰ درصد اصلاح کرد، به نظر می‌رسد دوباره آماده حرکت به سمت سقف می‌کند. این نماد از ابتدای سال بازدهی بیش از ۹۰ درصدی داشته است.


فملی روز را از صفر تابلو آغاز کرد و کم کم تقاضا قیمت را بالا برد. از ۴۶ میلیون سهم معامله شده ۲۳ درصد توسط حقوقی‌ها خریداری و ۹۷ درصد توسط حقیقی ها عرضه شد تا ۱۳ میلیارد تمان پول حقوقی وارد نماد شود. P/E فملی ۶.۵۶ ثبت شده است که پایین‌تر از میانگین بازار و میانگین گروه فلزات اساسی است.


ورود و خروج پول حقیقی به صنایع
ورود و خروج پول حقیقی به نمادها

نمادهای مشکوک

تابا، وجامی و غشوکو بیشترین حجم مشکوک را در بازه ۷ روزه داشتند، مشکوک‌ترین نمادها در بازه ۳۰ روزه هم زقیام، وجامی و غشوکو بودند.


وجامی روز را در صف فروش آغاز کرد اما قبل از ساعت ۱۱ ۵ میلیون سهم خریداری شد و قیمت با گام های بلند به سمت سقف روزانه حرکت کرد و صف خرید تشکیل شد. کنترل کامل نماد در دستان حقیقی ها بود آن‌ها تمام عرضه‌ها و ۱۰۰ درصد از خریدها را بر عهده داشتند و حقوقی‌ها حتی یک برگ سهم هم خرید و فروش نکردند. وجامی روزهای زیادی را در صف فروش گذراند و معاملات کم حجمی داشت به طوریکه میانگین حجم ماهانه نماد ۱۶۳ هزار سهم است، در نتیجه حجم ۱۲ میلیونی وجامی را در لیست نمادهای مشکوک قرار داد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را پیزد، شفا و انرژی ۳ با ۵ درصد رشد به دست آوردند و دو نماد توسن با ۴.۹۹ درصد و خمهر با ۴.۹۸ در رتبه‌های بعدی بودند. بدترین عملکرد هم نصیب حرهشا و ولقمان با ۵ درصد و ولملت و سنوین با ۴.۰۱ درصد افت شد.


پیزد را حقوقی‌ها فروختند اما حقیقی ها با ولع خریدند. این نماد از صبح در صف خرید بود و حجم معاملات آن فقط ۳۱۴ هزار سهم بود که ۷۹ درصد را ۸ کد حقوقی عرضه کردند تا حجم مبنا پر شود و قیمت ۵ درصد رشد کند. در سمت تقاضا ۱۰۰ خریدها بر عهده حقیقی ها بود و آن‌ها یک میلیارد تومان پول حقیقی به نماد وارد کردند.


حرهشا تمام مدت در صف فروش بود و تنها ۸۳ هزار سهم معامله شد. ۱۰۰ این حجم توسط حقیقی ها عرضه و خریداری شد و حقوقی‌ها هیچ مشارکتی در معاملات نداشتند. حرهشا به تازگی و بعد از یک صعود پر قدرت رشد ۱۱۳ درصدی کرد و سقف جدیدی برای خود به ثبت رساند؛ اما از ابتدای هفته شروع به اصلاح کرده است و تا کنون ۹ درصد پایین آمده. P/E این نماد منفی ۴۱۱.۶۴ است که حکایت از زیان ده بودن شرکت می‌کند.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار صبح وضع متعادلی داشت اما حدود ساعت ۱۲ و همزمان با انتشار اخباری از عملیات سپاه برای بازگرداندن نفت کش به کشور ناگهان قد کشید و با رشد ۰.۶۱ درصدی به ۲۷ هزار و ۷۶۹ تومان رسید.


سکه طرح جدید نیز همزمان از فرصت استفاده کرد و خود را به کانال ۱۱۸۰۰ هزار تومانی رساند. هم اکنون هر سکه با رشد ۰.۴۹ درصدی به قیمت ۱۱ میلیون و ۸۲۸ هزار تومان در حال معامله است.


انس طلا باز هم کاهش قیمت داشت و با از دست دادن ۰.۲۵ درصد از ارزش خود به ۱۷۸۲ دلار رسید.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟



انتهای خبر

0
0