بااقتصاد
1401/05/22
14:59
صعود ۱۸ هزار واحدی شاخص کل، بورس را غافلگیر کرد/ رشد صنایع صادراتی همراه با بهبود قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی

گزارش بازار/ ‌شنبه ۲۲ امرداد ۱۴۰۱ صبه امروز، بازارهای سهام تهران درحالی به استقبال معاملات آخرین هفته مردادماه رفتند که امید چندانی به رشد قیمت‌های سهام نمی‌رفت اما صعود ۱۲ هزار واحدی شاخص کل بورس در نخستین ساعت بازار، معامله‌گران را غافلگیر کرد و پایان خوشی را برای شاخص کل با ثبت ۱۸۶۳۶ واحد سبزرنگ رقم زد. اقبال خریداران سهام از صنایع ریالی و برجامی که لیدرهای سنتی بازار هستند، تقاضا برای صنایع صادراتی و دلارمحور را ناشی از بهبود قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها افزایش داد و در نهایت، این دو گروه، دوش به دوش هم شاخص کل بورس را تا ارتفاع یک‌میلیون و ۴۶۷ هزار واحدی ارتقا دادند.

صعود تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس



به گزارش بااقتصاد، امروز ‌شنبه، ۲۲ مردادماه، تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس صعود کردند. شاخص کل هم‌وزن با بازگشت دوباره حقیقی‌ها به سمت تقاضا، ۶۲۸۲ واحد صعود کرد و حالا برای نشستن در کانال ۴۰۰ هرا واحدی -که اخیرا از دست داده است- کمتر از ۵۰۰۰ واحد فاصله دارد. شاخص کل آیفکس هم با ۱۱۳ واحد افزایش، ارتفاع ۱۹ هزار و ۲۶۴ واحدی به دست آمد.


فولاد در صدر جدول شاخص‌سازان بورس جا خوش کرده است


صدر جدول شاخص‌سازان اصلی بورس تهران که یکی دو هفته‌ای است به فولاد، حتی در روزهای منفی، تخصیص داده شد، امروز هم این جایگاه با تاثیرگذاری ۳۶۴۷ واحدی، محفوظ ماند. شستا، فملی، وبملت، خودرو، وپارس و حکشتی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. شستا، فولاد و شپنا، بالاترین حجم تراکنش مثبت بورس را هم از آن خود کردند.


نمادهای آریا، خدیزل، فغدیر، صبا، دی و شگویا بیسش‌ترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل آیفکس اعمال کردند و شراز، تک نماد سرخپوش در صدر جدول شاخص‌سازان آیفکس بود. دی همچنین بالاترین حجم تراکنش مثبت فرابورس را به خود اختصاص داد.


سیگنال‌های مثبت داخلی و خارجی برای بورس تهران


روند مثبت معاملات امروز بازار سهام را می‌توان متاثر از سه موضوع قوی شدن احتمال توافق برجام، کاهش نرخ بهره بین بانکی و تقویت نسبی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی ارزیابی کرد. برخی از تحلیلگران کاهش نرخ دلار در بازارهای داخلی را سیگنالی برای توافق برجام در روزهای آینده می‌دانند و بخشی از اقبال معامله‌گران به بازار سهام را باید در پیروی از این تحلیل جست‌وجو کرد.


رشد ۴۹۰ میلیارد تومانی ارزش معاملات سهام


افزایش تعداد نمادهای مثبت، یکی از مولفه‌های مهم بازار امروز بود که از کل ۶۳۹ نماد معامله‌شده، تعدا ۴۷۷ نماد، معادل ۷۵ درصد در دامنه مثبت قرار گرفتند و ۱۵۹ نماد، معادل ۲۵ درصد در سمت منفی و با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند.


به‌این‌ترتیب، معامله‌گران برای ۱۴۲ نماد، صف خرید ۵۸۰ میلیارد تومانی تشکیل دادند که نسبت به معاملات روز چهارشنبه گذشته، ۴۹۰ میلیارد تومان رشد کرد. ۳۶ نماد به ارزش ۱۲۱ میلیارد تومان در صف فروش گذاشته شدند که از نظر ارزشی، تفاوت چندانی با معاملات چهارشنبه گذشته نشان نداد.


ادامه بررسی طرح اصلاح قانون بازار سرمایه، فردا در مجلس


بر اساس دستورکار هفته جاری مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون اقتصادی فردا با دعوت از وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان توسعه تجارت و روسای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون آخرین وضعیت تجارت خارجی کشور را بررسی می‌کنند.


کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در نشست فردا در ادامه بررسی طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار و تقاضای برخی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص درباره صادرات تولیدات شرکت سیمان کردستان و نحوه واگذاری پتروشیمی باختر به منظور جمع‌بندی گزارش نهایی کمیسیون، گزارش خود را ارائه می‌کند.


برگزاری نشست میز صنعت لاستیک و تایر در سازمان بورس


قیمت‌گذاری دستوری برای لاستیک و تایر، حاشیه سود صنعت را از ۲۸ به ۸ درصد رسانده است و افت حاشیه سود در صنعت لاستیک و تایر سبب شد تا سازمان بورس اوراق بهادار نشست میز صنعت لاستیک و تایر را با حضور معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران و نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان بورس، محسن خدابخش، محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس تهران، میثم فدایی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، محسن انصاری مهیاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و رییس انجمن تایر و لاستیک و جمعی از مدیران ارشد این صنعت برگزار کند.


عرضه تایر در بورس کالا به‌شرط حذف قیمت‌گذاری دستوری


محسن خدابخش، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، در این نشست، حذف قیمت‌گذاری دستوری را شرط عرضه تایر در بورس کالا دانست و گفت: هرچند فعالان صنعت خواهان فروش محصولات خود از بورس کالا هستند اما برای عرضه تایر از طریق بورس کالا، ابتدا این محصول باید از شمول قیمت‌گذاری دستوری خارج شود.


بورس کالا، تنها راه نجات صنعت خودروست


در ادامه این نشست، دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز تصریح کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا و کشف واقعی قیمت‌ها در تقابل عرضه و تقاضا، صف طولانی خریداران قلابی خودرو که ماه‌هاست برای دریافت رانت از این صف خارج نمی‌شوند، جمع خواهد شد.


آزادسازی واردات کالا از اتحادیه اوراسیا و روسیه در ازای صادرات


علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صنعت، گفت: در کمیته اقدام ارزی مصوب شد تا هر شرکت و تاجری که به کشور‌های اتحادیه اوراسیا و روسیه صادرات دارد، در ازای این صادرات، هر نوع کالایی را وارد کند.


وی افزود: در تلاش هستیم تا صادرات قطعه و خودرو نیز از مزایای کریدور سبز بهره‌مند شوند.


برای بازگشایی سه نماد پتروشیمی به تخصیص منابع کافی نیاز داریم


میثم فدایی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، از بازگشایی سه نماد پتروشیمی، با تخصیص بودجه کافی توسط سهامدار عمده خبر داد و افزود: در قرارداد بازارگردانی این شرکت‌ها منابعی در نظر گرفته شده است، در صورتی که برای بازگشایی این سه نماد به دلیل احتمال حجم فروش بالا منابع بیش‌تری لازم است.


به گفته وی، مقرر شده است که با شرکت هلدینگ خلیج فارس جلسه‌ای را تشکیل داده و دراین خصوص هماهنگی‌های لازم برای بازشگایی نمادها فراهم شود.


درخواست رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران برای حذف قیمت‌گذاری در گندم وارداتی


محسن امینی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به تفاوت قیمت گندم داخلی و جهانی، تصریح کرد: در صورتی‌که واردات گندم از قیمت‌گذاری دستوری معاف شود، بخش خصوصی می‌تواند علاوه بر تامین نیاز داخل، به توسعه صادرات بپردازد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌شنبه ۲۲ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس با ثبت ۱۱۱۰۰ میلیارد تومان، نسبت به معاملات چهارشنبه گذشته بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش نشان داد. ارزش این حجم از معاملات سهام به بیش از ۱۷۸۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۴۳۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۳۵۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس امروز با رشد همراه بود و


رقم ۳۲۳۰ میلیارد تومان را ثبت کرد که در مقایسه با معاملات خرد چهارشنبه ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش داشت. طی این نقل و انتقالات، ۲۰۱ میلیارد تومان تراز مثبت با تغییر خالص مالکیت سهام از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین مزان خرید سهام را به سهم‌های وبملت، فولاد و شستا اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای نوری، وسالت و فجام متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای مثبت امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، چندرشته‌ای و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۰۳، ۱۸۱ و ۱۷۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار صعودی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۶۷.۱۰۰.۷۲ (۱۸۶۳۶.۲۲افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۵.۸۸۴.۷۱ (۶۲۸۲.۴۶افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۳۳۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فولاد، شستا و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۲۶۴.۷۹ (۱۱۳.۹۲افزایش)


ارزش معاملات: ۱۳.۲۳۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۱ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، خدیزل و فغدیر


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0