سنا
1401/04/24
09:33
مروری بر خبرهای اختصاصی «سنا» در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

اخبار خوش خودرویی از زبان وزیر صمت در جلسه شورای عالی بورس


در جریان ۲۲۹مین جلسه شورای عالی بورس، فاطمی امین وزیر صمت از ارزشگذاری ایران خودرو و سایپا خبر داد و با عرضه برخی کلاس خودروها در بورس کالا موافقت کرد. وزیر صمت در حاشیه جلسه شورای عالی بورس از رو به اتمام بودن فرآیند ارزشگذاری ۲ خودرو ساز خبر داد و اعلام کرد طی هفته های آتی این روند توسط کارشناسان رسمی دادگستری به اتمام خواهد رسید و پس از آن دولت سهام خود را به طور کامل واگذار می‌کند.


مشاهده کل خبر


صندوق املاک و مستغلات؛ فصل جدیدی در تامین مالی شهرداری‌ها


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان اینکه بحث تامین مالی در حوزه توسعه شهری تا کنون به اوراق مشارکت محدود بوده، اظهار کرد: اوراق مشارکت با توجه به میزان درآمد حاصله و سررسید اوراق که معمولا با بهره‌برداری پروژه یکسان نیست به تنهایی پاسخگوی نیازهای مالی شهرداری‌ها نیستند در نتیجه باید راهکارهای دیگری برای تامین مالی و نقدینگی مورد نیاز مورد توجه قرار گیرد. مجید عشقی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری که به‌تازگی میان سازمان بورس و اوراق بهادار و شهرداری تهران در ارتباط با تامین مالی در حوزه توسعه شهری منعقد شد، گفت: در این تفاهم‌نامه مباحث جدیدی مطرح شد و امید می‌رود موضوعات مطرح شده در حوزه طراحی، تدوین و راه‌اندازی ابزارهای مالی به‌منظور تامین مالی پروژه‌های شهراداری اجرایی شوند.


مشاهده کل خبر


ضرورت تسریع در انتشار صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۳ ماهه


مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار طی نامه‌ای به اعضا هیات مدیره و مدیران عامل ناشران بورسی و فرابورسی به لزوم تسریع در انتشار اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۳ ماهه تاکید کرد. محسن انصاری با تاکید بر اینکه اطلاعات شرکت‌ها به محض تهیه باید بلافاصله افشا و منتشر شود، تصرح کرد: زمان‌بندی اعلام شده در دستورالعمل افشا، حداکثر مهلت ارائه صورت‌های مالی میان دوره ای طبق مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار است. بنابراین، بدیهی است چنانچه اطلاعات شرکت‌ها بلافاصله پس از تهیه و بر اساس زمان‌بندی اعلام شده، افشا و منتشر نشوند، از مصادیق اطلاعات نهانی به‌شمار خواهند رفت.


مشاهده کل خبر


جریمه ۱۶ میلیارد تومانی سوء استفاده از رانت اطلاعاتی سهام یک شرکت بورسی


به گفته مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار، سه شخص حقیقی محکوم به پرداخت جریمه ۱۶ میلیارد تومانی به دلیل سوء استفاده از رانت اطلاعاتی سهام یک شرکت بورسی شدند. محمدعلی شیری‌زاده اظهار کرد: چندی پیش واحد نظارت شرکت بورس اوراق بهادار تهران گزارشی مبنی بر افزایش ۱۲۸ درصدی قیمت سهام یکی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را به مدیریت امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس اعلام کرد.


مشاهده کل خبر


ابلاغ ضوابط جدید انتشار اوراق بهادار با استفاده از رتبه اعتباری


رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تسهیل و تسریع تامین مالی شرکتها، ضوابط جدید تامین مالی با تکیه بر رتبه اعتباری شرکت و بدون استفاده از ضامن را ابلاغ کرد. مرتضی چشان ادامه داد: بر اساس این ابلاغیه، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران در صورت اخذ رتبه اعتباری BBB به بالا از موسسات رتبه‌بندی دارای مجوز فعالیت، مجاز به تامین مالی بدون استفاده از رکن ضامن شده‌اند.


مشاهده کل خبر


شرکت بورس بازوی اجرایی بازار سرمایه برای اعتلای شرکت‌های دانش بنیان


معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران، با اشاره به برگزاری همایش شرکت‌های دانش بنیان گفت: برگزاری این همایش در راستای دورنمای آینده بازار است. مهدی زمانی سبزی ادامه داد: بازار سرمایه محل تلاقی انواع صنایع، کسب و کارها و تخصص هاست، از صنایع فولادی و پتروشیمی و پالایشگاهی گرفته تا دارویی و هتلداری و رایانه‌ای، از رشته‌های مالی و حسابداری گرفته تا حقوق و فناوری اطلاعات.


مشاهده کل خبر


گواهی سپرده عام؛ ابزاری برای تحقق بانکداری اسلامی


به گفته دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، مجید پیره، گواهی سپرده یک سند، نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن در مجموعه‌ای از اموال است. بنابراین، سود یا زیانی که در نتیجه این فعالیت‌ها حاصل می‌شود در طول زمان تحقق می‌یابد و رقم آن از ابتدا مشخص نیست. به همین دلیل، نمی‌توان در گواهی سپرده عام نرخ سود ۱۸ درصد یا هر نرخ دیگری را تضمین کرد. بلکه برای تعیین نرخ سود، لازم است صبر کرد تا نتیجه سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی بانک یا موسسه اعتباری مشخص شود.


مشاهده کل خبر


جداسازی وزارت بازرگانی عوارض دارد


دبیرکل کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در خصوص تشکیل وزارت بازارگانی بیان کرد: بنده با جدا شدن وزارت بازرگانی و وزارت صمت در زمان قبل مخالف بودم. اما در حال حاضر هم با جدا شدن آن موافق نیستم. جمشید نفر افزود: امور اداری ما به طور خیلی کندی انجام می‌شود حال اگر بنا به جداسازی این دو نهاد و تشکیل وزارت بازرگانی به طور مجزا باشد، تا بخواهد این وزارت‌خانه جدید سرانجامی بگیرد کارها روی زمین باقی مانده و مسئولیت‌ها تعریف نشده و به ایجاد مشکلات زیادی منجر می‌شود. بنابراین در حال حاضر که با مشکلات زیادی در اقتصاد همچون تحریم‌ها رو به رو هستیم، جدایی وزارت بازرگانی از وزارت صمت اقدام مناسبی نیست.


مشاهده کل خبر


نتیجه عرضه خودرو در بورس کالا: حذف تقاضاهای کاذب و تعادل قیمتی


رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا به سمت تناسب میان عرضه و تقاضای واقعی بازار خودرو با حل مشکل اختلاف قیمتی محصولات حرکت خواهیم کرد و این موضوع به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است، گفت: موضوع عرضه خودرو در بورس کالا از مدت‌ها پیش در کمیسیون صنایع و مادن مطرح شده و بررسی‌های دقیقی درباره این موضوع توسط کارشناسان و اعضای کمیسیون صنایع صورت گرفته است و به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای رفع مشکلات در بازار خودرو است. مصطفی طاهری افزود: در شرایطی که اختلاف قیمت به حد مشخصی رسید و نیاز بازار افزایش یافت، فروش کالا بهتر است از طریق بورس کالا انجام شود.


مشاهده کل خبر


قطع برق صنایع راه عبور از بحران کمبود برق نیست


فریدون عباسی با بیان اینکه امکان ساخت نیروگاه‌های جدید تولید برق اگرچه امکان‌پذیر است اما علاوه بر زمان‌بر بودن به سرمایه‌گذاری سنگین نیاز دارد، گفت: قطع برق صنایع بزرگ سبب بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی و حتی کالاهای ساختمانی همچون سیمان می‌شود بنابراین نباید به صرف جلوگیری از قطع برق خانگی آن هم به هر قیمتی، برق صنایع را قطع کرد چراکه این کار آسیب اقتصادی بسیاری برای کشور به دنبال دارد. نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیریت مصرف برق بدون افزایش تولید، با مصرف بی‌رویه فعلی امکان‌پذیر نیست و دولت چاره‌ای جز کمک گرفتن از مردم ندارد، درواقع مردم می‌توانند با کاهش مصرف به دولت در این زمینه یاری برسانند، هرچند در سنوات گذشته در کشور علاوه‌بر عدم ساخت نیروگاه به اندازه کافی، تعمیرات نیز به درستی انجام نشده است و از آنجا که پول بخش خصوصی کامل پرداخت نشده آن‌ها نمی‌توانند نیروگاه‌های خود را اورهال کنند.


مشاهده کل خبر


ابزارهای جدید، مانعی در مسیر واکنش‌های هیجانی بازار سرمایه


یکی از کاراترین روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس صندوق سرمایه‌گذاری به شمار می آیند. این صندوق‌ها برای افرادی مناسبند که از دانش کافی برای سرمایه‌گذاری برخوردار نیستند یا به دلیل مشغله کاری، امکان تحلیل و بررسی بازار را ندارند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارایی‌های خود را در بازارهای مختلفی مانند بورس، طلا، اوراق بدهی، سپرده بانکی و… سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در صندوق برای علاقه‌مندان، با هر درجه از ریسک‌پذیری ممکن است. علی تیموری شندی، مدیر عامل گروه خدمات بازارسرمایه کاریزما، در خصوص ویژگی های صندوق سرمایه‌گذاری تضمینی گفت: این صندوق پلی برای انتقال سرمایه‌گذاری جدید در بازار سرمایه بوده و سرمایه‌گذاران ریسک پذیر و ریسک گریز را کنار هم قرار می‌دهد. ایجاد همزمان دو صندوق قابل معامله و صدور ابطالی، مدیریت پرتفوی صندوق به صورت فعال، تضمین اصل سرمایه واحدهای عادی از محل واحدهای ممتاز در شرایط بازار نزولی و… از ویژگی‌های این صندوق است.


مشاهده کل خبر


فرمول ارزش‌گذاری سهام در شرایط عدم اطمینان چیست؟


عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی و سامان ایرانیان درباره فرمول ارزش‌گذاری سهام در شرایط عدم اطمینان گفت: ارزیابی یا ارزش‌گذاری سهام و تعیین ارزش واقعی آن از موضوعات بسیار مهمی است که در بررسی و محاسبه ارزش دارایی و سهام شرکت‌ها و همچنین در تصمیمات سرمایه‌گذاران بسیار حائز اهمیت است. مجید امروی در این باره افزود: جهت ارزش‌گذاری شرکت‌ها و دارایی‌ها، می‌توان از مدل‌های ارزش‌گذاری مختلفی چون ارزیابی براساس دارایی‌های شرکت، دیدگاه سودآوری شرکت، جریان‌های نقدی و ارزیابی براساس معیارهای مقایسه‌ای استفاده کرد.


مشاهده کل خبر


انتظار روزهای پر رونق بعد از برگزاری مجامع


به گفته عضو هیات مدیره تامین سرمایه، باتوجه به گزارش فروش خردادماه شرکت‌ها، شرکت‌های تولیدی در حدود ۱۰۴ هزار میلیارد تومان فروش داشتند که این رقم به نسبت خرداد ماه سال گذشته که ۴۴ هزار میلیارد تومان بوده، بیش از ۲ برابر رشد داشته است. بر اساس این مولفه به نظر می‌رسد گزارش‌های فصلی خوبی از بیشتر شرکت‌ها منتشر شود؛ البته کاهش حاشیه سود بنگاه‌ها را باید به عنوان یک نکته منفی مد نظر قرار داد. مهدی دلبری افزود: موضوع مجامع شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه و... در پیش است که تعیین‌کننده روند چند هفته آینده خواهد بود، همچنین در بحث قیمت‌های جهانی هم شاهد افت شدید بودیم، اما نکته مثبت این است که قیمت‌های جهانی در حدود میانگین قیمت سال ۱۴۰۰ در حال معامله است که نگرانی‌ها را از بین می‌برد.


مشاهده کل خبر


بی‌اعتمادی به بازار سرمایه در پی تصمیمات شبانه


به گفته معاون سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات، روند بازارسرمایه در کشور از دو نوع مولفه داخلی و خارجی اثر می‌گیرد که مهم‌ترین مولفه خارجی نرخ جهانی کامودیتی‌ها است. حسام سرفرازیان افزود: حدودا هفتاد درصد شرکت‌های موجود در بازار ما به صورت مستقیم یا غیرمستقیم(شرکت های سرمایه گذاری) مواد اولیه یا اصطلاحا کامودیتی محور هستند؛ بنابراین قیمت کامودیتی نظیر فلزات و مواد پتروشیمی و پالایشگاهی اثر بسیار مهمی بر شکل‌گیری روند صعودی و نزولی بازار دارند.


مشاهده کل خبر


بازار کم معامله و پررخوت اما صبور باشید


مدیرعامل سبدگردان اکسیژن با بیان اینکه رفتار بازار سرمایه ایران مشابه تمام ادوار دور اول ریاست‌جمهوری در سال‌های گذشته، وارد فاز رکودی شده است، گفت: با وجود پیش‌بینی برخی از فعالان بازار، شرایط ماه‌های اخیر گواه بر حرکت بازار بر روند تاریخی خود است و عملا به تعادل بلندمدت خود بازگشته است. سهیل پورصادقی افزود: همچنین در دو سال گذشته، حجم معاملات بازار سرمایه مستمرا پایین آمده و خروج پول افراد حقیقی از بازار روزبه‌روز بیشتر شده است. به‌عقیده بنده بازار سرمایه پویا در ایران بازاری است که ارزش معاملات روزانه در آن حداقل یک میلیارد دلار باشد و بازاری که ارزش معاملات در آن بسیار پایین‌تر از مبلغ مذکور و سرعت گردش پول در آن به طور متوالی کاهنده باشد، نمی‌تواند با رشد قیمتی پایدار مواجه باشد.


مشاهده کل خبر


از دشواری در پیش‌بینی آینده بازار سرمایه تا توصیه‌های بورسی


مدیر شعبه اصفهان کارگزاری پارس ایده بنیان با اشاره به نزدیکی به فصل مجامع اظهار کرد: در شرایط حاکم بر بازار سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی با DPS خوب و دریافت سود تقسیمی از شرکت‌های سودمحور، مطلوب سهامداران است. علی نازک‌کار تصریح کرد: در شرایط فعلی، توصیه می‌شود سهامداران ترکیب مختلفی از سهام با قابلیت تقسیم سود بالا مثل سهام گروه هایی همچون پتروشیمی و فلزات اساسی یا بعضی از تک سهم ها از صنایع مختلف و سهام های متاثر از رخداد برجام مثل سهام گروه های بانک و خودرو و یا حمل و نقل دریایی را در سبد خود قرار دهند.


مشاهده کل خبر


بازار سرمایه تاثیرگذارترین رکن توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان


یک کارشناس تامین مالی با بیان اینکه امروزه ساز و کارهای متعددی جهت تامین مالی شرکت‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان وجود دارد، گفت: از مهم‌ترین این ساز و کارها می‌توان به تامین‌مالی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، سامانه‌های تامین‌مالی جمعی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی اشاره کرد. به گفته علی دره‌شیری، مبلغ تادیه شده سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و جسورانه از مبلغ ۹۳۹ میلیارد ریال یه ۷.۳۸۰ میلیارد ریال رسیده که افزایش حدود ۸ برابری داشته است؛ همچنین رشد این سرمایه‌گذاری، به وضوح توسعه تخصیص سرمایه را به این صندوق‌ها به عنوان تاثیرگذارترین ارکان بازارسرمایه در تامین‌مالی شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های کوچک و متوسط نشان می‌دهد.


مشاهده کل خبر


ورود کمیسیون اصل ۹۰ به طرح تنظیم بازار کالا/ نگرانی اهالی بازار از تکرار امضاهای طلایی


جمعی از فعالان بازار سرمایه طی نامه‌ای، خواستار ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به ماجرای مخالفت کمیسیون صنایع و وزارت صنعت با نظر دولت و جلوگیری از اثرات سوء «طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی» بر کلیت اقتصاد و بورس شدند.


مشاهده کل خبر




محبوبه حاجی زاده

انتهای خبر

0
0