مهدی رضایتی
1400/11/30
12:20
سود تلفیق یا شرکت اصلی؟ یکی از ابهامات در خصوص ارزشیابی سهام این است که سود اصلی را در نظر بگیریم یا سود تلفیق را؟ پاسخ در تئوری مشخصا سود تلفی...

سود تلفیق یا شرکت اصلی؟



یکی از ابهامات در خصوص ارزشیابی سهام این است که سود اصلی را در نظر بگیریم یا سود تلفیق را؟



پاسخ در تئوری مشخصا سود تلفیقی است.



چرا که اختلاف سود تلفیق و شرکت اصلی در سیاست تقسیم سود است و اگر بطور مثال شرکت ۱۰۰ تومان سود دارد و ۵۰ تومان را تقسیم نکند و بتواند بازدهی ۳۰ درصدی روی آن کسب کند، سود ۱۵ تومان معادل ۱۵ درصد در سال بعد رشد پیدا می کند.



اما چرا بازار به سود شرکت اصلی وزن بیشتری می دهد (موارد زیر در خصوص سیاست تقسیم سود شرکت اصلی نیز صدق می کنند):



۱ . این اطمینان وجود ندارد که مدیر شرکت توان کسب بازده کافی روی سود انباشت شده را داشته باشد. افراد ترجیح می دهند سود نقدی را گرفته و خودشان سرمایه گذاری کنند.



۲. هدف مدیران دولتی کسب بازدهی نیست! مدیران دولتی (عموما) به تولید، پرداخت حقوق و راضی نگه داشتن مسئولان بالادستی فکر می کنند و حساب و کتاب بازدهی چندان اهمیت ندارد.



۳. انتقال منافع توسط مدیران بخش خصوصی. با توجه به شفاف نبودن تراکنش های مالی مدیران می توانند به روش های مختلف منافع ناشی از انباشت سود را از سهامداران خرد به مالکان عمده منتقل کنند.



۴. ماموریت شرکتهای خصولتی. برخی شرکتها ماموریت دارند وظیفه خود را به هر قیمتی به انجام برساند و سود اهمتی ندارد. مثلا مپنا باید برق تولید کند. ممکن است قیمتگذاری طوری باشد که سود هم ببرد اما اگر نبرد هم اهمیتی ندارد



۵. ریسک قانونگذاری. ممکن است چند نفر در کمیسیون تلفیق تصیمیم بگیرند که از فردا معافیت مالیاتی لغو شود یا نرخ گاز ۱۰ برابر شود. این تغییرات ممکن است حاصل چند سال عدم دریافت سود به امید رشد بالاتر را از بین ببرد. بنابراین هر چند زودتر تقسیم شود بهتر خواهد شد.




احتمالا می شود به لیست بالا موارد دیگر را اضافه کرد. این موارد به نوعی دلایل عدم کارایی و عدم تمایل به سرمایه گذاری در اقتصاد را هم نشان می دهد.



◾️ بطور خلاصه سود تلفیق مبنای ارزشیابی است و هر چقدر موارد بالا در یک شرکت پر رنگ تر باشد می شود باید به سمت سود شرکت اصلی حرکت کرد. بطور مثال در شرکتی مانند فولاد مبارکه و مپنا به دلیل ماموریت خاص چشم اندازی در خصوص زمان تقسیم سودهای انباشت شده ندارند بنابراین سود اصلی در اولویت خواهد بود. اما ممکن است کروی که یک شرکت توسعه ای نیست به سمت تقسیم سود حرکت کند. نبود شفافیت در کروی می تواند یک عامل منفی در استفاده از سود تلفیقی باشد. لبته این موارد به معنای صفر در نظر گرفتن ارزش سود تلفیقی نیست به هر حال یک پتانسیل در دل شرکت محسوب می شود.



#سود_تلفیقی #سود‌تلفیقی

انتهای خبر

0
0