بااقتصاد
1401/06/01
14:31
بورس تهران نخستین روز از شهریورماه را صعودی آغاز کرد/ رشد حدود ۷ هزار واحدی شاخص کل با بازگشت بزرگان بورس به جمع سبزپوشان

گزارش بازار/ سه‌شنبه یکم شهریور ۱۴۰۱ پس از چند روز فشار مداوم فروشندگان روی سهم‌های بزرگ بورس تهران، نخستین روز از شهریورماه برای شاخص کل بورس خوش‌یمن بود و سرانجام با بازگشت نمادهای بزرگ به مدار سبزرنگ، صعود حدود ۷ هزار واحدی را رقم زد. افزایش تقاضا و صف‌نشینی برای خرید سهم‌های کوچک زیر تاثیر سیگنال‌های مثبت برجام و نزدیک شدن به زمان توافق در کنار رشد نسبی نرخ دلار، نمادهای بزرگ بازار هم مورد توجه خریداران قرار گرفت.

رشد دسته‌جمعی شاخص‌های بورس و فرابورس


به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام از صبح امروز سه‌شنبه یکم شهریورماه، فاز صعودی به خود گرفت و تا پایان بر هیمن مدار باقی ماند. به‌این‌ترتیب، شاخص کل بورس دوباره محدوده حمایتی یک‌میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی را به دست آورد و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۵ هزار واحدی مثبت، به کانال ۴۰۰ هزار واحدی بازگشت. در بازار فرابورس هم صعود ۱۵۱ واحدی شاخص کل آیفکس و عبور از کانال ۱۹ هزار واحدی درحالی رقم خورد که طی روزهای گذشته این شاخص به کانال ۱۸ هزار واحدی سقوط کرده بود.


بازگشت نمادهای بزرگ به جدول سبز شاخص‌سازان


در بورس تهران امروز نمادهای فملی، نوری، حکشتی و شستا بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل اعمال کردند و فارس، فولاد و کگل همچنان در صدر جدول تاثیرگذاران منفی نشسته‌اند. خودروسازان که اخیرا و در روزهای منفی بازار نیز معاملات مثبت را پشت سر گذاشته‌اند، امروز هم با استقبال خریدارا مواجه شدند و خساپا، خودرو و خگستر در جایگاه بالاترین حجم تراکنش‌های مثبت بورس قرار گرفتند. شپنا، شستا و شتران هم در رتبه‌های بعدی ایستادند اما فولاد در حاشیه خبرهای منفی انتشار گزارش تحقیق و تفحص، بالاترین حجم تراکنش منفی معاملات بورس را به خود اختصاص داد.


رشد ۱۵۱ واحدی شاخص کل آیفکس هم با معاملات مثبت در نمادهای آریا، فرابورس، فغدیر، دماوند، تجلی و دی رقم خورد و کگهر تک نماد سرخپوش در جدول تاثیرگذاران شاخص کل فرابورس بود. پس از مدت‌ها، بالاخره دی رتبه بالاترین حجم تراکنش منفی این بازار را با مثبت عوض کرد و رنگ سبز معاملات را به خود دید. کرمان و ددانا در جایگاه بعدی قرار گرفتند.


دامنه سبز تابلوهای معاملاتی به ۸۰ درصد رسید


برخلاف روزهای گذشته، امروز حدود ۸۰ درصد از معاملات سهام در بورس و فرابورس روی مدار مثبت قرار داشت و بیش از ۲۱ درصد معاملات منفی و با کاهش قیمت نهایی سهم‌ها همراه بود. از مجموع ۶۶۰ نماد معامله‌شده در بازارهای سهام، ۵۲۱ سهم، معادل ۷۹ درصد با افزایش قیمت پایانی و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درحالی‌که ۱۳۹ سهم، معادل ۲۱ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


تغییر معکوس مالکیت سهام از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها


معامله‌گران امروز برای ۱۶۱ نماد، صف خرید ۴۶۱ میلیارد تومانی تشکیل دادند و ۲۵ نماد را به ارزش ۷۶ میلیارد تومان به فروش گذاشتند. تغییر خالص مالکیت سهام نسبت به روز گذشته از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها معکوس شد.


عرضه ۵۰۰ دستگاه خودرو هایما در بورس کالا


دومین عرضه در دور جدید فروش خودرو در بورس کالا با عرضه ۵۰۰ دستگاه خودرو هایما S۷ روز یکشنبه ۶ شهریو ماه آغاز خواهد شد.فروش این تعداد هایما اولین عرضه محصولات ایران‌خودرو در بورس کالا محسوب می‌شود.


طبق اطلاعات منتشر شده، قرار است ۳۰۰ دستگاه هایما S۷ مشکی و ۲۰۰ دستگاه هایما S۷ توسط ایران‌خودرو طی این عرضه در دسترس متقاضیان قرار گیرد. بورس کالا اعلام کرده است که هر کد ملی صرفا مجاز به ثبت سفارش در یک کد عرضه خودروست و صدور سند و شماره‌گذاری فقط به اسم شخص خریدار خودرو انجام می‌شود.


همچنین خریداران جهت تحویل خودرو باید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس کالا با مراجعه به سایت فروش اینترنتی ایران‌خودرو در زمان مقرر که طی پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود اقدام به ایجاد و تکمیل صفحه شخصی کنند و ضمن انتخاب یکی از نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو، بیمه‌گر را نیز انتخاب و نسبت به واریز وجوه هزینه‌های جانبی اقدام کنند.


فردا نماد استقلال بازگشایی می‌شود


حسین قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، گفت: زمان بازگشایی نماد پرسپولیس امروز (سه‌شنبه) مشخص و اعلام می‌شود اما نماد استقلال در روز چهارشنبه (فردا) بازگشایی خواهد شد.


وزارت صنعت آیین‌نامه واردات خودرو را نهایی کرد


امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت اعلام کرد: آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو نهایی شده و هفته آینده رسانه‌ای می‌شود.


به گفته وی، هدف‌گذاری واردات خودرو برای دهک‌های پایین و تا ۲۰ هزار دلار برنامه‌ریزی‌شده است. برای واردات با خودروساز‌های بزرگ مانند تویوتا ژاپن و همچنین شرکت‌های خودروساز آلمانی، چینی و هندی مذاکراتی انجام گرفته است.


رشد حجم و ارزش معاملات بورس کالا با عرضه سیمان، سنگ آهن و فولاد


طی مردادماه امسال، ۱۰ میلیون و ۳۱۱ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۶۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به تیرماه به ترتیب رشد ۱۶ و ۲ درصدی را در حجم و ارزش معاملات ثبت کرد.


سیمان با معامله ۴ میلیون و ۲۳۱ هزار تن، سنگ آهن با معامله ۲ میلیون و ۳۷۴ هزار تن و فولاد با معامله یک میلیون و ۲۵۳ هزار تن، سه محصول صدرنشین بورس کالا در مردادماه بودند.


عرضه سوخت هوایی و نفت سفید صادراتی در بورس انرژی


۱۳ هزار تن نفت سفید و ۵ هزار تن سوخت هوایی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران و همچنین ۵ هزار تن میعانات گازی مجتمع گازی پارس جنوبی و ۳ هزار تن گاز بوتان شرکت نفت ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه می‌شوند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه یکم شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس با ثبت بیش از ۱۰۶۰۰ میلیارد تومان، نسبت به روز گذشته تغییری کرد. ارزش این حجم از معاملات سهام به بیش از ۱۰۹۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز با رشد ۵۰۰۰ میلیارد تومانی مواجه شد. از این میزان حدود ۴۷۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و بیش از ۶۲۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم نسبت به دیروز بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش نشان داد و وارد کانال ۳ هزار میلیارد تومانی شد. رقم ۳۲۱۱ میلیارد تومان به ارزش معاملات خرد اختصاص یافت. طی این نقل و انتقالات، ۹۲ میلیارد تومان تراز مثبت برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام از حقوقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خریدشان را به سهم‌های حکشتی، سمگا و خزامیا اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای مبین، های‌وب و بپاس متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۴۰۰، ۱۴۸ و ۱۴۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۳۱.۴۴۷۴ (۶۹۸۳.۱۵افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۲.۳۲۵.۱۶ (۵۰۲۸.۸۹افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۶۹۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فملی، نوری و حکشتی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۱۴۲.۲۸ (۱۵۱.۸۸افزایش)


ارزش معاملات: ۶.۲۰۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، فرابورس و فغدیر


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0