همفکران
1401/05/02
16:11
گزارش روز/ دلخوشی های یک روزه!

شاخص کل بورس تهران در دومین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ با افت ۹۷۰۰ واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۴۶۳ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی از همان ابتدای روز روندی نزولی داشت و تلاش هایی که در جهت مثبت شدن انجام داد موفقیت آمیز نبود، به این ترتیب سرخ پوش به خط پایان رسید. شاخص هموزن...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در دومین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ با افت ۹۷۰۰ واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۴۶۳ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی از همان ابتدای روز روندی نزولی داشت و تلاش هایی که در جهت مثبت شدن انجام داد موفقیت آمیز نبود، به این ترتیب سرخ پوش به خط پایان رسید.


شاخص هموزن هم همسو با کلیت بازار در مدار منفی دنبال شد و در نهایت با افت بالغ بر ۱ درصدی روز را به پایان رساند و ۴۴۵۰ واحد دیگر از هم دست داد.


شپنا، شبندر و شتران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شپنا با رشد ۲.۵ درصدی قیمت همراه شد و دو نماد دیگر بیش از ۱.۵ درصد افزایش قیمتی داشتند. کگل، میدکو و ومعادن بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. میدکو در مدار منفی ۱ درصدی متوقف شد و دو نماد دیگر در کف قیمتی با صف فروش به کارشان پایان دادند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای کگهر و آریا و زاگرس، ۲۳۳ واحد افت کرد و در محدوده ۱۹ هزار و ۱۸۱ واحد قرار گرفت. بپاس و سمگا نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۳۸۰ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۰ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۴ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


نفتی ها، شیمیایی ها و خودرویی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت فرآورده های نفتی، خودرو و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، شپنا و وبملت نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز فرآورده های نفتی تنها صنعتی بود که با تراز نقدینگی حقیقی مثبت بست. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از شیمیایی ها و فلزات اساسی ها صورت گرفت. نمادهای شبندر و شدوصح بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شاوان و نوری بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



روز های فرسایشی و سرخوردگی بازار سهام ادامه دارد. این روزها اخبار مثبت و گزارش های مطلوب شرکت ها تنها قابلیتشان این است که تنها برای یک روز دل سهامداران را خوش کنند و روز بعد به فراموشی سپرده شوند. برخلاف روز گذشته امروز شاهد بازگشت روند نزولی به معاملات بازار سرمایه بودیم.


اگرچه طبق گفته ها همیشه به نظر می رسید تمایلی برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد، اما طی روز های اخیر روند رو به رشد این پارامتر حساس، آتشی شده و به جان بازار افتاده، به طوری که علاوه بر نامتعادل کردن شرایط، باعث تشدید خروج نقدینگی شده است. همه اینها درحالیست که بازار بورس تهران به اندازه کافی مانع بر سر راهش هست و ظرفیت موانع جدید را ندارد!


بعد از مدت ها انتظار، بالاخره از سوی خودرویی ها یک شفاف سازی در خصوص واگذاری بلوک منتشر شد. اگرچه این شفاف سازی حامل خبر خیلی مهمی نبود اما نه تنها کوچکترین اثر مثبتی نداشت بلکه حتی نتوانست از افت بیشتر قیمت سهام این صنعت جلوگیری کند. ورنا، خزامیا، خکرمان و خشرق با افت حداکثری قیمت مواجه شدند و به کف قیمتی رسیدند. خساپا ۳.۵- خورد و ۱۶۹ تومان شد. ایران خودرو با افت حدود ۳ درصدی مواجه شد و در قیمت ۱۹۴ تومان بست.


معاملات دیروز وبملت خواب شیرینی بیش نبود! افزایش نوسانات منفی در این غول بانکی موجب شد که این بانک تنها بتواند در مرز صفر معاملاتی مقاومت کند و زیر بار افت قیمتی نرود. در این میان تقریبا تمام نمادهای بانکی روندی نزولی داشتند و با افت قیمتی به خط پایان رسیدند.


بزرگان پالایشی با رشد حدود ۵ درصدی قیمت به مدار معاملات بازگشتند و بازگشایی شدند. همین بالا باز شدن موجب شد فشار فروش در این نمادها افزایش یابد و خریداران را ناچار به عقب نشینی کند. شپنا و شبندر حدود ۲ هزار واحد از افت شاخص را جبران کردند و در انتها به ترتیب با ۲.۵ درصد و ۱.۵ درصد رشد به خط پایان رسیدند. شتران به رشد ۲ درصدی بسنده کرد و ۵۲۴ تومان شد.


غدشت، سکرد، قلرست و دعبید از جمله معدود نمادهای پرتقاضای بازار بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای فاهواز، تمحرکه و فنفت و در بازه ۳۰ روزه نمادهای پشاهن، فجام و غشان بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۳۵ درصد، وپخش با ۲.۸۵ درصد و ولکار با ۱.۷۹ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام تکمبا با ۴.۹۷ درصد، حپترو با ۴.۷۴ درصد و قپیرا با ۴.۵۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز گذشته افت ۱۰۰ تومان داشت و هم اکنون در محدوده ۳۲ هزار و ۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۳۸ درصدی، به ۱۴ میلیون و ۹۲۷ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۷۲۷ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0