بورس۲۴
1401/06/02
20:01
تولید خوب اما فروش ضعیف در دومین کارخانه بزرگ فولادسازی کشور

به گزارش کدال نگر بورس ۲۴،شرکت فولاد هرمزگان که دومین کارخانه بزرگ تولید فولاد کشور پس از انقلاب به شمار می رود ، در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس واقع شده است و محصولات شمش فولاد اسلب ، آهن اسفنجی و بریکت سرد را تولید می کند...

تولید خوب اما فروش ضعیف در دومین کارخانه بزرگ فولادسازی کشور

شرکت فولاد هرمزگان که دومین کارخانه بزرگ تولید فولاد کشور پس از انقلاب به شمار می رود ، در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس واقع شده است و محصولات شمش فولاد اسلب ، آهن اسفنجی و بریکت سرد را تولید می کند.


در بین تولید کنندگان داخلی شمش اسلب ، پس از شرکت های فولاد مبارکه ، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان ، شرکت فولاد هرمزگان در جایگاه چهارم قرار دارد. به سبب نزدیک بودن به آب های بین المللی شرکت مزیت رقابتی خوبی به نسبت سایر رقبا دارد.


در حال حاضر سرمایه اسمی شرکت ۲.۵ همت است و آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال مالی ۱۳۹۸ از محل سود انباشته انجام شده است.


1

شرکت فولاد هرمزگان در چهار شرکت زیر سهام کنترلی دارد :

1

از عوامل خارجی تاثیر گذار بر فعالیت های شرکت می توان به ریسک نوسانات نرخ بهره ، نرخ ارز ، نرخ نهاده های تولیدی ، عوامل بین المللی و مقررات دولتی اشاره کرد. با توجه به اینکه عمده مواد اولیه مورد استفاده در خط تولید شرکت ، تولید داخل بوده ، بنابراین نرخ نوسانات ارزی عمدتا بر درآمد صادراتی شرکت تاثیر گذار است.


پروژه های در دست اجرای شرکت به شرح زیر است :


۱) احداث یک واحد مدول احیا به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن ( شروع عملیات اجرایی )


۲) احداث واحد تولید گازهای صنعتی ( شروع عملیات اجرایی )


۳) طرح افزایش ظرفیت تولیدی اسلب از ۱.۵ به ۲ میلیون تن در سال


بررسی تغییرات بهای تمام شده مواد مصرفی ، میزان تولید ، فروش مقداری و درآمد فروش هر یک از محصولات به شرح زیر است :


مقدار تولید و بهای تمام شده : به طور کلی وضعیت تولیدی شرکت نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.


شرکت در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ توانسته است حدود ۲۷٪ از اسلب تولیدی سال مالی گذشته و ۱۲٪ از بریکت تولیدی سال مالی گذشته را پوشش دهد. میزان آهن اسفنجی و آهک تولیدی در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ نسبت به مقادیر تولید شده در ۱۲ ماهه ۱۴۰۰ به ترتیب حدود ۳۶۲٪ و ۲۹۶٪ رشد داشته است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ، شرکت در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ توانسته است میزان تولید آهن اسفنجی و شمش اسلب را به ترتیب ۴۲.۲۲۱ تن و ۲.۰۱۲ تن افزایش دهد. همچنین تولید بریکت نیز به میزان ۱۵.۹۵۷ تن کاهش داشته است.


در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ حدود ۶۷٪ از بهای تمام شده محصولات تولید شده را بهای مواد مصرفی تشکیل داده است. این عدد در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ به ۷۸٪ رسیده است. نرخ مواد مصرفی در سه ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۸٪ افزایش یافته است.


فروش مقداری :


در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ فروش مقداری داخلی شرکت در محصولات اسلب ، آهن اسفنجی و آهک به ترتیب ۳۵.۳۴٪ ، ۹۲.۸۲٪ و ۶۰.۸۴٪ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته کاهش داشته است.


فروش مقداری صادراتی اسلب در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ حدود ۱۴۵ هزار تن بوده که با رشد ۱۵٪ به ۱۶۷هزار تن در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ رسیده است.


برآورد شرکت در مدت ۹ ماهه باقیمانده سال مالی ۱۴۰۱ فروش ۴۳۴ هزار تن اسلب ، ۵۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۳۶.۵ هزار تن بریکت است. اگر برآورد ها به صورت تقریبی درست باشند ، فروش مقداری شرکت در پایان سال در محصولات اسلب و آهن اسفنجی به ترتیب ۳۰٪ و ۱۱٪ نسبت به سال مالی گذشته کمتر خواهد بود.


درآمد فروش :


در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ درآمد فروش داخلی محصولات اسلب ، آهن اسفنجی و آهک به ترتیب ۳۰٪ ، ۷۸٪ و ۳.۶٪ کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. نرخ فروش محصولات مذکور نیز به ترتیب ۷.۲۵٪ ، ۲۰۷٪ و ۱۴۵٪ رشد داشته است.


درآمد فروش صادراتی شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۷.۵٪ رشد داشته است.شرکت توانسته است در این مدت سه ماهه حدود ۲۹٪ از درآمد صادراتی سال مالی گذشته را پوشش دهد. همچنین نرخ فروش صادراتی اسلب نسبت به مدت مشابه گذشته ۲۰٪ رشد داشته است.



بررسی عملکرد مالی شرکت در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ :


درآمد های عملیاتی ، بهای تمام شده درآمد های عملیاتی ، سود عملیاتی ، سود خالص و سود عملیاتی هر سهم شرکت به ترتیب ۷٪ ، ۱٪ ، ۲۵٪ ، ۲۷٪ و ۲۷٪ کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.


حاشیه سود ناخالص ، عملیاتی و خالص شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵.۴٪ ، ۷.۳٪ و ۶.۹٪ کاهش داشته است. در گزارش ارائه شده ، هزینه های عملیاتی شرکت حدود ۶۵۰٪ نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است و از عدد ۸.۷ میلیارد تومان به ۶۵ میلیارد تومان رسیده است. علت این افزایش چشمگیر در گزارش ذکر نشده است.


هزینه های مالی و وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر چشمگیری نداشته است. سرمایه در گردش شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴٪ کاهش داشته است. در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ حدود ۵۳۲ میلیارد تومان برای تحصیل سرمایه گذاری های بلندمدت پرداخت شده است. همچنین ۱.۵ همت در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ در قالب تسهیلات دریافتی به شرکت وارد شده است.


تحلیل حساسیت سود هر سهم به شرح زیر ارائه شده است :


2

نرخ دلار در این تحلیل ۲۵.۰۰۰ تومان و نرخ صادراتی اسلب ۵۶۰ دلار به ازای هر تن در نظر گرفته شده است.


سود هر سهم شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ ، ۳۲۰ تومان محاسبه شده بود.

انتهای خبر

0
0