بااقتصاد
1400/03/13
21:31
معاملات بازارسرمایه در هفته دوم خرداد نرمال شد/انتظار برای بهبود وضعیت بورس تقویت شد

هفته گذشته معاملات بازار سرمایه به روند نرمال‌تری نسبت به سه ماه گذشته رسید و انتظارات برای بهبود وضعیت را تقویت بخشید.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه، در خصوص چگونگی وضعیت بازار سرمایه در هفته اخیر اظهار کرد: در هفته ای که گذشت شاخص کل به سمت مقاومت یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحدی حرکت کرد و نتوانست این مقاومت را از پیش روی بردارد و در حال حاضر در محدوده یک میلیون و ۱۴۸ هزار واحد قرار دارد که می توان امید داشت در هفته آینده این مقاومت شکسته و شاخص از گوشه مثلث خارج شود و به سمت اهداف و مقاومت های بعدی حرکت کند.


وی بیان کرد: به طور کلی در هفته ای که گذشت شاخص کل با رشد ۳.۵۵ درصد از محدوده یک میلیون و ۱۰۹ هزار واحد به یک میلیون و ۱۴۸ هزار واحد رسیده است و از سویی دیگر شاخص هم وزن با ۰.۳۰ درصد کاهش از ۳۸۳ هزار و ۱۵۴ واحد به ۳۸۲ هزار و ۳۷ واحد رسید.


کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، چه اخبار مهمی در طول هفته بر روی بازار سرمایه اثرگذار بوده است؟، گفت: در این هفته رئیس بانک مرکزی تغییر کرد و از سویی دیگر با توجه به خبر ورود ۲۰۰ میلیون دلار منابع صندوق توسعه خوش بینی به روند بازار سرمایه وجود آمد.


بازار سرمایه ترس از آینده سیاسی کشور دارد

وی بیان کرد: از جهتی دیگر با توجه به اینکه، اکثر سهام های بزرگ و لیدر بازار در محدوده حمایتی قوی قرار گرفته بودند، ارزش معاملات افزایش پیدا کرده و نشانه هایی از بازگشت روند صعودی به بازار سرمایه صادر شد ولی از طرف دیگر به دلیل تعطیلات پیش رو و همچنین ترس از آینده سیاسی کشور در راستای برجام و انتخابات ریاست جمهوری همچنان ترس در بخش تقاضا دیده می شود و صف های فروش هیجانی سنگین در بازار سرمایه مشاهده شد.


آسایش افزود: در این هفته در روز شنبه بازار سرمایه با ورود ۴۸۰ میلیارد تومان سرمایه از سوی حقیقی ها رو به رو شد اما در ۴ روز بعد هفته، شاهد خروج پول از بازار سرمایه بودیم که به طور کلی ۶۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سرمایه خارج شد.


وی در پایان گفت: اما در هفته آینده اگر شاخص با توجه به جو مثبت پیش آمده بتواند از مقاومت پیش رو را رد شود و از سویی با تزریق پول از صندوق توسعه بازار به بازار سرمایه به سمت تقاضا می توان امید داشت که هفته نسبتا خوبی را با ازرش معاملات بالا مشاهده کرد.


درخشان‌ترین هفته معاملاتی بورسی در سال ۱۴۰۰

همچنین محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش که، طی هفته گذشته چه عواملی بر بازار سرمایه اثر گذار بودند؟، اظهار کرد: در هفته اخیر بازار سرمایه به کف حمایتی جدیدی رسیده بود. ارزش معاملات و نوع معاملات شرکت‌ها و همچنین تعیین تکلیف کاندیدا های انتخابات، در هفته قبل‌تر و رشد خوب کامودیتی ها، قیمت جهانی مس، فولاد، افزایش نرخ نفت به ۷۰ دلار، تمام این عوامل، درخشان‌ترین هفته معاملاتی بورسی در سال ۱۴۰۰ را به ارمغان آورد.


کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند هفته اخیر بازار سرمایه تشریح کرد: در حال حاضر بازار سرمایه به یک حد نرمالی رسیده است و در هفته اخیر شاهد افزایش تعداد سهام مورد معامله در آن و ورود پول افراد حقیقی به بازار بودیم.


وی بیان کرد: از طرفی گزارشات ماهانه مربوط به اردیبهشت ماه در این هفته منتشر شد که چندین شرکت بزرگ، از جمله، شرکت ملی مس، فولاد مبارکه، رکورد فروش ماهانه را شکاندند. همچنین فصل مجامع را نیز در پیش داریم.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین، این هفته نماد‌هایی که ۲ -۳ ماه در صف فروش قفل بودند، با ورود حقوقی سهم‌ها و نهاد ناظر بازار که اجازه بازگشایی برخی سهام را داده بود، سبب روان شدن این سهام شدند و اثر بار روانی این سهام کاهش یافت.



وی در پایان گفت: بازار به کف حمایتی خوبی رسیده و واکنش خوبی نیز به کف حمایتی نشان داد. معاملات هفته آینده نیز در اکثر سهام ها به صورتی است که اگر در روز‌های معاملاتی دوشنبه و سه شنبه روند بسیاری از سهام ها مثبت باشد، می‌توان گفت، روند نزولی این بازار به پایان رسیده است./باشگاه خبرنگاران جوان



انتهای خبر

0
0