سنا
1399/08/07
18:17
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

سهام ارزنده خود را ارزان نفروشید/ بهترین حمایت، اطلاع‌رسانی از وضعیت بازار است


وزیر اقتصاد اظهار داشت: خبر خوش من به سهامداران این است که شاهد افزایش نرخ سودآوری شرکت‌ها هستیم. شرکت‌های بورسی از بنگاه‌های گلچین و صادراتی هستند که در حال حاضر نرخ رشد سود برخی از آنها بیش از ۳۰۰ درصد بوده است. فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه با کمیسیون اقتصادی و نمایندگان مجلس با بیان اینکه یکی از ارکان بازار سرمایه شورای عالی بورس است گفت: ریاست این شورا با وزیر اقتصاد است که این شورا وظیفه سیاستگذاری دارد و از دیگر ارکان بازار، سازمان بورس است که وظیفه آن نظارت عملیاتی است و نهاد ناظر در بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار است.


مشاهده کل خبر


تعادل در بازارسرمایه با فعالتر شدن بازارگردان ها/ تشریح وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار


دکتر حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس در نشست علنی روز ۵ آبان ماه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به نوسانات قیمت ها در بازار سرمایه طی ماه های اخیر، گفت: امسال در بازار سرمایه کارهای بسیار خوبی انجام شده که افزایش نرخ شاخص ها یکی از این اتفاقات بود. وی تاکید کرد: تاسیس شرکت های سهامی عام یکی دیگر از اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار طی سال جاری بود، طی نیمه اول سال و همزمان با ورود نقدینگی به بازار، تلاش شد تا این نقدینگی توسط عرضه ها و عرضه های اولیه جذب شود. این مباحث بسیار مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت با مصوبه دولت، سهام شناوری کل بازار به ۲۵ درصد افزایش یافت و موجب شد عرضه های خوبی در آن مقطع صورت بگیرد.


مشاهده کل خبر


سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در «سهام» به ۲۰ درصد افزایش یافت/ افزایش اعتبار خرید سهام از ۲۰ درصد حساب تضمین به ۳۰ درصد


عضو هیات مدیره سازمان بورس از تصویب دو مصوبه در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد. محمدرضا معتمد افزود: این مصوبات شامل تغییر سقف مجاز خرید صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت با ۳۳ درصد افزایش از ۱۵ به ۲۰ درصد بوده و همچنین طبق این مصوبه ،درصد اعتبار مجاز مشتریان کارگزاری با ۵۰ درصد افزایش از ۲۰ به ۳۰ درصد افزایش یافت.


مشاهده کل خبر


پرتراکنش ها جایگزین پربیننده ها می شوند


مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران از اعمال یک تغییر در سایت TSETMC خبر داد و گفت: از این به بعد به جای "نمادهای پربیننده" از "نمادهای پرتراکنش" استفاده می شود. روح ا. دهقان با اشاره به اعمال تغییری در صفحه اول سایت مهم بازار سرمایه گفت: از امروز به جای نمادهای پر بیننده ، نمادهای پرتراکنش به نمایش گذاشته می شود که مربوط به تعداد دفعات معاملات سهام شرکت های بورسی و فرابورسی بوده و با واقعیت های روزانه بازار سهام ، انطباق بیشتری دارد.


مشاهده کل خبر


توسعه نهادی بازار سرمایه مطلوب است


عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران، توسعه نهادی بازار سرمایه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اکنون در زمینه بهبود زیرساخت های نهادی در مسیر درستی قرار گرفته ایم. سیدمهدی سدیدی در خصوص میزان توفیق بورس کشور در توسعه نهادی این بازار تا به امروز گفت: قانون بازار، مصوب آذرماه ۸۴، امکان توسعه نهادی را فراهم کرده است؛ بر این اساس طی این سال ها اتفاق های مثبت زیادی افتاده است و نهادهایی همچون مشاور سرمایه گذاری ها، سبدگردان ها و بازارگردان ها به مدد توسعه کیفی بازار سرمایه کشور آمده‌اند.


مشاهده کل خبر


بررسی اثر ثروت و اثرات متقابل بازارهای موازی در ایران


مدیر گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار در بیان جزییات گزارش بررسی و تحلیل مقوله اثر ثروت و اثرات متقابل بازارهای موازی در ایران، اظهار داشت: در این پژوهش اثرات متقابل بازارهای مختلف کشور و متغیرهای کلان اقتصادی در قالب ارتباط میان پنج بازار «پول»، «سهام»، «ارز»، «طلا» و «مسکن» به همراه متغیرهای «نرخ بهره حقیقی»، «نقدینگی» و «قیمت نفت» طی دوره زمانی زمستان سال ۱۳۹۳ تا پایان تابستان سال ۱۳۹۹ مدلسازی و تحلیل شده است. زانیاز احمدی با بیان اینکه افزایش شاخص قیمت مسکن، می تواند عاملی برای افزایش شاخص قیمت بازار سهام محسوب شود، ادامه داد: این در حالی است که در دوره مورد بررسی، افزایش شاخص قیمت بازار سهام، اثر نامتقارنی بر شاخص قیمت بازار مسکن داشته است؛ به طوری که تا قبل از سال ۱۳۹۹، افزایش بازدهی بازار سهام اثر مثبت و کاهنده ای بر بازدهی بازار مسکن داشته است.


مشاهده کل خبر


بورس دوباره مقصد سرمایه‌های سرگردان می‌شود


رییس هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار، ورود مجدد نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه را نیازمند افزایش هماهنگی نهادها در جهت افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران ارزیابی کرد. امیر خان تجریشی در تشریح عوامل موثر در تقویت اعتماد سهامداران و افزایش ورود مجدد سرمایه خرد به بورس گفت: باید توجه داشت که در کنار تلاش برای استفاده از فرصت پیش آمده برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، ضروری است اقدامات دیگری نیز با هدف اصلاح نحوه ورود مردم به بازار سرمایه انجام شود؛ همچنین ضروری است تا در جهت افزایش شناخت افراد نسبت به مقتضیات، نهادها و ابزارهای موجود در بازار و نحوه سرمایه گذاری صحیح در بورس آموزش های لازم ارایه شود. ضمن این که باید در کنار این اقدامات، ارکان تصمیم‌ساز با هماهنگی بیشتر سبب حمایت از سرمایه خرد مردم شوند تا بتوانند اعتماد از دست رفته را برگردانند.


مشاهده کل خبر


سامانه پذیرش آنلاین شرکت‌ها راه‌اندازی شد


معاون ناشران و اعضا شرکت بورس تهران از راه اندازی سامانه پذیرش آنلاین شرکت‌ها با تلاش همکاران بورس تهران در واحد مدیریت فناوری و کارشناسان مدیریت پذیرش خبر داد. مجید نوروزی گفت: با توجه به برنامه توسعه ای بورس اوراق بهادار تهران در حوزه پذیرش اوراق بهادار مبنی بر الکترونیکی کردن فرآیند پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران، سامانه پذیرش با تلاش همکاران بورس تهران در واحد مدیریت فناوری و کارشناسان مدیریت پذیرش، راه اندازی شده است. این سامانه در نشانی اینترنتی http://Listing.tse.ir با ارایه درخواست پذیرش شرکت به همراه قرارداد مشاور پذیرش و نامه معرفی نماینده توسط مشاور پذیرش، در دسترس مشاور پذیرش قرار گرفته و با تکمیل مستندات پرونده پذیرش (مطابق ماده ۲۵ دستورالعمل مربوط)، پرونده پذیرش شرکت در دستور کار هییت پذیرش قرار می‌گیرد.


مشاهده کل خبر


بسیاری از سهام ارزنده بوده و قابلیت سرمایه‌گذاری دارند


مدیر عامل گروه مالی سپهر صادرات ضمن بررسی نوسانات بازارسرمایه گفت: در کنار خوش یمن بودن افزایش بیش از انتظار افرادی که به جمع بازارسرمایه پیوستند، می توان گفت این افراد هنوز آموزش‌ها و زیرساخت های لازم را برای ورود به این بازار نداشتند که در نتیجه آن برخی نمادها رشد خیره کننده ای یافتند و گاه فاصله زیادی نسبت به ارزش ذاتی خود پیدا کردند (هرچند که کلیت بازار درگیر این اتفاق نشد). به گفته بهروز خدارحمی، این روزها گزارش‌های فصلی بسیار خوبی از برخی صنایع، نمادها و شرکت‌ها داریم که هنوز توسط مشارکت‌کنندگان در بازارسهام دیده نشده است.


مشاهده کل خبر


نقش ۸۰ درصدی غیرحرفه‌ای‌ها در نوسان بازار


رضا کیانی (مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران) در برنامه گفت و گوی۱۸:۳۰ شبکه خبر که با موضوع بررسی علل نوسانات اخیر بازارسرمایه و چشم انداز این بازار برگزار شد، اظهار کرد: اکنون سال ۹۹ را در شرایطی پشت سر میگذاریم که شاخص بورس در ابتدای سال، کار خود را با عدد ۵۱۲ هزار واحد شروع کرد و تا روز گذشته (۵ ابان) به عدد یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید. به این معنی که از ابتدای سال تاکنون شاخص کل بورس ۱۶۱ درصد رشد را تجربه کرده است که نشان دهنده رشد مناسبی در این بازه زمانی (حدود ۷ ماه) است.


مشاهده کل خبر


ارزنده بودن قیمت سهام شرکت‌های بنیادی


یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بیش‌واکنشی در همه بازارها اعم از بازار ارز، طلا، اتومبیل، مسکن و بازارهای کالایی کاملا مشهود است، گفت: بسیاری از افراد از ترس ناچیز شدن قدرت خرید پول‌شان و برخی به طمع کسب سود کوتاه‌مدت، منابع مالی خود را تبدیل می‌کنند. اما بازار سهام کمتر مورد توجه و اقبال سرمایه‌گذاران است و از قضا، چشم‌انداز انتخابات ریاست جمهوری امریکا فقط در این بازار پیش‌خور می‌شود. ولی نادی قمی توضیح داد: البته با توجه به شفافیت بازار سهام و سرعت انتقال اطلاعات و نقش معامله‌گران نویزی، جای تعجبی هم ندارد که این بازار به پیشواز نتیجه احتمالی انتخابات رفته باشد.


مشاهده کل خبر


مصوبات جدید بورس به تقویت سمت تقاضا در بازار می‌انجامد


به گفته محمودرضا خواجه نصیری، با ظرفیت ایجاد شده ناشی از دو مصوبه جدید سازمان بورس، سمت تقاضا در بازار تقویت خواهد شد و امیدواریم اثرات مثبت این مصوبات از امروز نمایان شود. مدیرعامل تامین سرمایه تمدن افزود: این ظرفیت‌ها می‌تواند با همراهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجب افزایش تقاضا و کاهش عرضه در بازار شود. امید است کلیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از این ظرفیت برای حمایت از بازار استفاده کنند؛ چرا که بازار سرمایه پر رونق و قوی، رمز موفقیت نهادهای مالی است.


مشاهده کل خبر


«بازارگردانی»، گامی بلند در مسیر رسیدن به «ارزش ذاتی» سهم


به گفته فرهنگ حسینی، با الزام و اجرای بازارگردانی توسط شورای عالی بورس، نقدشوندگی سهام می تواند به شکلی بهتری انجام شده و عمق بازار افزایش یابد. بازارگردانی تخصصی از موضوعاتی است که در بازارهای توسعه یافته توسط نهادهای مالی و به صورت حرفه‌ای و تخصصی انجام می‌شود؛ این موضوع می‌تواند به رسیدن ارزش سهام شرکت‌ها به ارزش ذاتی در میان مدت کمک شایانی داشته باشد. مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر در خصوص عوامل تعیین‌کننده مسیر اقتصادکلان کشور در ماه های آینده، تصریح کرد: در حال حاضر، کسری بودجه دولت و کسری ارز سبب افزایش قیمت ارز و افزایش تورم در اقتصاد ایران شده است. با توجه به سیاست ها و برنامه های دولت، به نظر می رسد این روند حداقل در کوتاه مدت و میان مدت تداوم داشته باشد.


مشاهده کل خبر


صندوق های بازارگردانی چابک ترین ابزار نقدشوندگی


سرپرست اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سازمان بورس و اوراق بهادار، نحوه اخذ مجوز و فعالیت صندوق های سرمایه گذاری را تشریح کرد. رضا نوحی در خصوص ضرورت بازارگردانی در بازار سرمایه و مزایای آن گفت: عملیات بازارگردانی به منظور کمک به افزایش نقدشوندگی و تنظیم عرضه و تقاضای اوراق بهادار قابل معامله در بورس ها و تحدید دامنه نوسان قیمت انجام می پذیرد.


مشاهده کل خبر


تمام صنایع بورسی پتانسیل رشد بلندمدت دارند


به گفته معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید، رشد و کاهش بازار و صنایع آن به دلایل مختلفی محقق می شود که تحلیل میزان تاثیرگذاری آن برای هر صنعت و شرکت متفاوت خواهد بود. با فرض ثبات شرایط فعلی، به نظر می رسد تمامی صنایع بورسی پتانسیل رشد را در بلندمدت خواهند داشت. احسان عسکری در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم نوسانات بازار، اخیرا موج های ریزشی با قدرت کمتری شکل می گیرند و بازار میل به کاهش شدید نشان نمی دهد، گفت: در حال حاضر که قیمت دلار به شدت در بازار آزاد افزایش یافته و رویداد بااهمیتی هم در سطح بین المللی رخ نداده است، کاهش بیشتر شاخص را صرفا می توان ناشی از ترس و نگرانی سرمایه گذاران قلمداد کرد.


مشاهده کل خبر


بسیاری از سهام در بازار سرمایه ارزنده است


رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف، بسیاری از سهام شرکت های بورسی را در وضعیت فعلی ارزنده ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون بخش عمده بازار سرمایه با نرخ دلار کمتر از ۱۵ هزار تومان در حال معامله است . حقانی نسب با اشاره به اینکه در حال حاضر ببیش از ۸۰- ۷۰ درصد بازار ما ارزنده است، توضیح داد: دلیل این ادعا هم نسبت های P/E است؛ یعنی در شرایطی که اقتصاد کشور تورمی است و به خاطر ساختار غلط سیستم بانکی، هر روز بالای ۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق می شود، اثر انباشته این نقدینگی در سال های آتی به شکل تورم خود را نشان خواهد داد.


مشاهده کل خبر


سرمایه‌گذاران صبور در بلندمدت پاداش کسب می‌کنند


مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما اظهار کرد: به دنبال روند افزایشی بازار در ماه‌های ابتدایی سال، از نیمه دوم مرداد ماه شاهد کاهش سریع در بازار سرمایه بودیم، اما در حال حاضر این بازار به نقطه‌ای رسیده است که با توجه به شاخص‌های کلان اقتصادی شامل شرایط تورمی و قیمت ارز، دیگر انگیزه‌ای برای فروش بیشتر و فشار عرضه در بازار وجود ندارد. علی خسروشاهی با اشاره به مثبت بودن نقش بازارگردانی در روند بازارسرمایه گفت: با این حال، لازم است از طرف شرکت ها به این موضوع توجه بیشتری شود؛ زیرا حجم معاملات روی بسیاری از نمادها در بازار سرمایه افزایش یافته است و فعلا تعهدات بازار گردان ها با توجه به منابع محدودشان آنقدری نیست که بخواهد بر روند نمادها اثرگذار باشد؛ بنابراین در این زمینه نیازمند بهبود قوانین در سازو کار بازارگردان‌ها نیز هستیم.


مشاهده کل خبر



انتهای خبر

0
0