همفکران
1400/12/03
16:19
گزارش بازار / چراغ نفتی ها سبز شد

شاخص کل بورس تهران سومین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد بیش از ۳۲۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۸۴ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی یکساعت ابتدایی را صعودی سپری کرد و خود را تا بالای ۱ میلیون و ۲۸۵ هزار واحد نیز رساند. اما در در نیمه دوم ...


به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران سومین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد بیش از ۳۲۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۸۴ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی یکساعت ابتدایی را صعودی سپری کرد و خود را تا بالای ۱ میلیون و ۲۸۵ هزار واحد نیز رساند. اما در در نیمه دوم به موجب افزایش عرضه ها کمی نزولی شد و مقداری از راه رفته را برگشت. در نهایت سبزپوش ماند و به کمک پالایشی ها به مدار صعودی بازگشت.



امروز هم در کوچک های بازار حال و هوای مثبت همچنان جاری بود، اما کمی با نوسانات بیش تر. به این ترتیب شاخص هم‌وزن نیز روندی رو به رشد داشت و ۳۲۸ گام رو به جلو برداشت.



فارس، شبندر و شپنا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فارس به رشد ۱ درصدی قیمت رضایت داد و اما دو نماد دیگر با صف خرید در سقف قیمتی بستند. جم، پارسان و وبملت بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. جم با عرضه های بیشتری مواجه بود و در دقایق پایانی تا محدوده ۲- پایین آمد. دو نماد دیگر با افت ۱ درصدی قیمت به خط پایان رسیدند.



در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای شاوان و مارون ۱۵ واحد افزایش داشت و در عدد ۱۷هزار ۵۲۸ قرار گرفت. فرابورس و تجلی نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.



بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۲۰۲ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران خرد از بازار سرمایه خارج گردید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۲ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


توافق برای احیای برجام نزدیک است


خبرنگار وال استریت ژورنال: به گفته دیپلمات ها توافق برای احیای برجام نزدیک است و حتی ممکن است تا یکی دو روز آینده به دست آید. اما هنوز مسائلی وجود دارد که باید حل شوند و مسائل جزئی نیستند.


امیرعبداللهیان: به نتیجه مذاکرات در وین خوشبینیم/چند موضوع باقی مانده، جزو خطوط قرمز ماست


وزیر امور خارجه:نسبت به نتیجه مذاکرات در وین خوش‌بین هستیم اما به بخشی از آن که مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.


چرا خوش‌بین هستیم به این دلیل که دولت جناب آقای رئیسی اراده جدی برای دستیابی به یک توافق خوب و فوری در وین دارد.


ابتکار و انعطاف طرف غربی می‌تواند مذاکرات را در کمتر از چند ساعت یا چند روز به سرانجام برساند.


چندین موضوع باقی مانده است که جزو خطوط قرمز ما هستند. ما هنوز در موضوع تضمین نتوانسته‌ایم یک ابتکار عملی و قابل اعتماد را از طرف آمریکایی دریافت کنیم.


سخنگوی دولت: در فروش نفت رکورد زدیم


هرگز میز مذاکرات را رها نخواهیم کرد اما دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها اقداماتی انجام خواهد داد.


در فروش نفت به اذعان رسانه‌های خارجی در این چند سال رکوردشکنی‌هایی صورت گرفته و منابع آن هم وارد کشور شده.


تکلیف ارز ترجیحی امشب در کمیسیون تلفیق روشن می‌شود


میرتاج الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس، از تعیین تکلیف ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جلسه امشب کمیسیون تلفیق بودجه خبر داد.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و فرآورده های نفتی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای خودرو، خساپا و وتجارت نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی




امروز نفتی ها و حمل و نقلی ها پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و صندوق های قابل معامله صورت گرفت. در بین نمادها نیز شپنا و شبندر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و فملی و وشمال بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند .



بازار بورس تهران امروز را متعادل و با گرایشات مثبت آغاز بکار کرد. افت تقاضا و روی برگرداندن خریداران از دو صنعت بانک و خودرو از همان دقایق ابتدایی امری مشهود بود.



به این ترتیب خودرویی ها معاملاتی منفی را پشت سر گذاشتند. شدت عرضه ها در خزامیا بالا بود به طوری که این سهم با صف فروش بست. خگستر و خساپا افت ۲ درصد ی قیمت را رقم زدند. ایران خودرو در قیمت ۲۱۵ تومان بسته شد. خپارس تا محدوده ۳- پایین آمد و اما ورنا برخلاف کل گروه، با صف خرید بست.



بانکی ها هم به موجب افت قیمت را تجربه کردند. وبملت ۱- خورد و به ۳۴۷ تومان رسید. وبصادر تا محدوده ۳- عقب نشینی کرد. وتجارت با افت ۲.۳ درصدی در قیمت ۱۹۶ تومان متوقف شد. سامان اما همچنان پرتقاضا بود و رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد.



فلزات اساسی ها با گرایشات مثبت دنبال شدند. قیمت کاوه ۴ درصد رشد کرد و به ۱۰۳۶ تومان رسید. فملی، فاسمین و ذوب حوالی مرز ۲+ بستند. فولاد نیز سبز پوش بود و به ۱۰۴۵ تومان رسید.



در شیمیایی ها نیز نوساناتی مثبت مشاهده می شد به طوری که در نهایت شگویا، فارس و پترول پیشروی بیش از ۱ درصدی قیمت را داشتند. شپدیس و نوری نیز در مدار سبز به کارشان پایان دادند.



سیمانی ها امروز هم خوش درخشیدند. ستران با صف خرید بست. سخوز ۲.۲ درصد بالا آمد و به ۲۲۷۸ تومان رسید. سشرق، سکرد و سقاین نیز از جمله پرتقاضاترین های گروه بودند.



از همان ابتدای روز شاهد برگشت ورق به نفع پالایشی ها بودیم. اما در دقایق پایانی عمده نمادهای این صنعت توانستند خریدارانشان را صف نشین کنند. شپنا ۵۸۰ تومان شد. شبندر به ۶۷۴ تومان رسید و شتران نیز تا ۴۴۰ تومان خود را بالا کشید.



در مجموع نفتی ها بالاخره به رکورد شکنی های نفت واکنش نشان دادند و علاوه بر رشد قیمتی سهامشان، صدرنشین جذب پول های حقیقی نیز شدند.



برای چندمین روز متوالی شاهد قدرتنمایی خریداران در برخی از کوچک های بازار بودیم.



حمل و نقلی ها و غذایی ها همچنان بر مدار صعودند و امروز هم رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند. حکشتی ۱۳۹۲ تومان شد. غکورش در قیمت ۳۵۱۳ تومان بست.



نمادهای مشکوک



در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای وشمال و حاریا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.



وشمال که مدت هاست با فروشندگان دست و پنجه نرم می کند و در انتظار خریداران نشسته، امروز در راس حمایت حقوقی ها قرار گرفت و بالاخره از رکود معاملاتی خارج شد. نماد مذکور اگرچه امروز هم با صف فروش بست اما بیش از ۶.۷ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد که حجم خوبی برای این نماد محسوب می شود. در پایان معاملات امروز به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی، این سهم متوقف شد.




بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را خلنت با ۴.۴۶ درصد، غدام با ۴.۳۹ درصد و غمهرا با ۳.۳۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام حفارس با ۳.۸۲ درصد، پرداخت با ۳.۵۳ درصد و نمرینو با ۲.۷۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار همچنان روندی نزولی دارد و به نسبت روز گذشته افزایش ۴۰۰ تومانی داشت. هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۴۶۰ تومان در حال معامله است .


سکه طرح جدید ۱.۳۵ درصد افزایش داشت و به ۱۱ میلیون و ۸۶۷ هزار تومان رسید .


انس طلا ۰.۵۳ درصد افت ارزش داشت و به محدوده ۱۸۹۵ دلار رسیده است.

انتهای خبر

0
0