اخبار اکس نوین
1400/07/28
08:34
سهام اولین ETF بیت کوین آمریکا در یک روز نزدیک به یک میلیارد دلار معامله شد

اکس نوین: اولین صندوق قابل معامله بورسی (ETF) آتی بیت کوین آمریکا روز گذشته ساعت ۱۷ به وقت تهران در بازار بورس نیویورک آغاز به کار کرد و تقریبا رکورد حجم معاملات روز اول در میان تمامی ETF های منتشر شده را شکست. استقبال وال‌استریت از اولین ETF بیت کوین آمریکا سرمایه‌گذاران مشتاق تنها در ۲۰ دقیقه ابتدایی کار ۲۸۰ میلیون دلار از سهام این صندوق را معامله کردند و تا زمان بسته شدن بازار در روز سه‌شنبه، این رقم به حدود یک میلیارد دلار افزایش یافت. ETF آتی بیت کوین پروشیرز (ProShares) دیروز پس از تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا فعالیت خود را در بورس نیویورک آغاز…

اکس نوین : اولین صندوق قابل معامله بورسی (ETF) آتی بیت کوین آمریکا روز گذشته ساعت ۱۷ به وقت تهران در بازار بورس نیویورک آغاز به کار کرد و تقریبا رکورد حجم معاملات روز اول در میان تمامی ETF های منتشر شده را شکست.


سرمایه‌گذاران مشتاق تنها در ۲۰ دقیقه ابتدایی کار ۲۸۰ میلیون دلار از سهام این صندوق را معامله کردند و تا زمان بسته شدن بازار در روز سه‌شنبه، این رقم به حدود یک میلیارد دلار افزایش یافت.


ETF آتی بیت کوین پروشیرز (ProShares) دیروز پس از تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا فعالیت خود را در بورس نیویورک آغاز کرد و سرمایه‌گذارانی که تمایل داشتند سهام مربوط به معاملات آتی بیت کوین این صندوق را بخرند توانستند به‌خوبی از این فرصت استفاده کنند. قیمت اولیه هر سهم این صندوق ۴۰ دلار تعیین شد اما در مقطعی با ۵.۴ دلار افزایش به ۴۱.۹۴ دلار رسید با این حال قیمت با کمی افت مواجه شد و در پایان بازار، با ۴.۸۵ درصد افزایش با قیمت ۴۱.۹۴ دلار بسته شد.


با اتفاقاتی که روز گذشته در بازار بورس نیویورک افتاد، ETF بیت کوین پروشیرز به شکستن یک رکورد نزدیک شد. اگرچه این حجم معاملات این صندوق به یک میلیارد دلار نرسید، اما به گفته تحلیلگران بلومبرگ، ۹۹۴ میلیون دلار از سهام این صندوق تنها در روز اول فعالیت معامله شد. جالب است بدانید صندوق قابل معامله بورسی بلک راک، تنها ETF در تاریخ صندوق‌های قابل معامله آمریکاست که در روز اول خود به یک میلیارد دلار حجم معاملاتی رسیده است.


جیمز سیفارت، محقق ETF بلومبرگ در این رابطه اظهار داشت:


انتظار نمی‌رفت. ما می‌دانستیم که موفقیت‌آمیز خواهد بود. من تصور می‌کردم اگر حجم معاملاتی در روز اول به ۲۵۰ میلیون دلار برسد، موفقیت‌آمیز خواهد بود. این کار را تنها در ۳۰ دقیقه انجام داد.


ETF برای سرمایه‌گذاران سازمانی و خرد بی‌آنکه مجبور به خرید و ذخیره بیت کوین به‌صورت مستقیم باشند، امکان دسترسی به این دارایی را فراهم می‌نماید. با این حال یک تفاوت جزئی در رابطه با ETF پروشیرز وجود دارد. این ETF به جای معالات آنی، به معاملات آتی وابسته است. این بدان معنی است که سرمایه‌گذاران در این ETF سهم‌هایی را معامله می‌کنند که بر قراردادهای آتی بیت کوین تکیه دارند.


درخواست‌ها برای تصویب ETF آنی یا اسپات بیت کوین همچنان ادامه دارد و فهرستی طولانی از شرکت‌های معروف در انتظار تایید هستند. همانطور که گزارش دادیم، گری اسکیل، بزرگترین شرکت مدیریت دارایی جهان نیز تمایل دارد صندوق بیت کوین خود را به ETF آنی تبدیل کند که مستقیما به قیمت لحظه‌ای بیت کوین وابسته است.


به نظر می‌رسد نگرانی‌های کمیسیون بورس در رابطه با ETF آنی به دستکاری بازارها برمی‌گردد. با این حال، گری گنسلر، رئیس این کمیسیون در ماه آگوست اظهار داشت ETF آتی بیت کوین به این دلیل که بازار آتی پیش‌تر توسط کمیسیون معاملات آتی آمریکا قانون‌گذاری شده است، تصویب خواهد شد.


در حالی که تصویب ETF های آنی بیت کوین در آمریکا همچنان با ابهام روبه‌رو است، ETF های آنی کانادا روزبه‌روز به موفقیت خود ادامه می‌دهند.


چه آنی و چه آتی، صندوق قابل معامله بورسی پروشیرز ثابت کرد که سرمایه‌گذاران وال استریت، تشنه کسب سود از بیت کوین هستند.


به نظر می‌رسد همه‌چیز برای رکوردشکنی پادشاه ارزهای دیجیتال فراهم شده باشد و تحقق این مهم تنها مستلزم گذر زمان باشد. ۶۴۸۶۳ دلار بالاترین قیمت تاریخ بیت کوین است که در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ به ثبت رسید.


اما در ساعات اخیر، بیت کوین ابتدا قله ۶۳ هزار دلاری و سپس قله ۶۴ هزار دلاری را فتح کرد و به اوج روزانه ۶۴۳۵۴ دلاری رسید و فاصله خود تا اوج قیمتی خود را به ۵۰۰ دلار رساند.


به نظر می‌رسد در ساعات آتی، عنوان «بیت کوین رکورد زد» به تیتر نخست اخبار تبدیل شود.


منبع decrypt


انتهای خبر

0
0