اقتصاد آنلاین
1400/03/13
10:38
فروش اوراق قرضه آرامکو برای پرداخت سود سهامداران

شرکت آرامکوی سعودی برای پرداخت سود نقدی سالانه ۷۵ میلیارد دلاری به سهامدارانش، قصد دارد حدود پنج میلیارد دلار از فروش اوراق قرضه جدید در ماه جاری تهیه کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، شرکت آرامکوی سعودی بیش از دهها بانک را مامور مدیریت فروش اوراق قرضه کرده که چندمین برنامه فروش اوراق قرضه این غول نفتی در سالهای اخیر است. منابع آگاه به بلومبرگ اعلام کردند فروش اوراق قرضه می تواند به دلار آمریکا یا صکوک باشد.


یک بانکدار در این زمینه به رویترز گفت: چنین برنامه ای قابل پیش بینی بود زیرا این شرکت باید سود نقدی که قول پرداخت آن را داده بود را پرداخت کند.


به گفته منابع آگاه، بانک اچ اس بی سی، استاندارد چارترد، بانک فرست ابوظبی و ان سی بی کپیتال از جمله بانکهایی هستند که برای مدیریت و برنامه ریزی فروش اوراق قرضه آرامکو استخدام شده اند.


آرامکو همچنین به دنبال تامین مالی ۱۰ میلیارد دلار وامهایی است که شش سال پیش دریافت کرده بود.


این شرکت سعودی دولتی پس از بحران سال گذشته که سودش را کاهش داد، در ماههای اخیر در بازار اوراق قرضه بسیار فعال بوده است. همزمان آرامکو قول داده است سود نقدی سالانه ۷۵ میلیارد دلار را به سهامدارانش پرداخت کند که دولت عربستان سعودی با بیش از ۹۸ درصد سهم بزرگترین سهامدار است.


سطح بدهی آرامکوی سعودی طی دو سال گذشته بیش از چهار برابر شده است زیرا این غول نفتی به فاینانس قرارداد خرید سابیک پرداخت. سپس ریزش قیمت نفت به درآمد و سودش ضربه زد.


آرامکو ممکن است تنها شرکت انرژی نباشد که ماه جاری به سراغ بازار اوراق قرضه رفته است. شرکتهای دولتی تولیدکنندگان نفت خلیج فارس به دنبال تهیه نقدینگی پس از بحران سال ۲۰۲۰ هستند که به درآمد دولت و سود آنها لطمه زد.


بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت قطر پترولیوم بانکهای بین المللی را برای آغاز صدور اوراق قرضه به میزان حداکثر ۱۰ میلیارد دلار تا پایان ژوئن استخدام کرده است.


انتهای خبر

0
0