ایبنا
1402/03/18
16:20
قیمت دلار پایین‌تر آمد؛ فروشنده‌ها صف کشیدند

فعالان بازار ارز در آخرین روز هفته، شاهد افزایش عرضه ارزهای خانگی به بازار و خروج خریداران هیجانی هستند.

به گزارش خبرنگار ایبنا؛ بازار ارز در ساعات پایانی فعالیت هفتگی، نظاره گر تداوم روند نزولی دلار در کانال ۴۰ هزار تومانی است. اتفاقی که باعث شده تا خریدارانی که در هفته‌های اخیر با امید به گرانی ارز، ریال خود را به دلار تبدیل کرده بودند، حالا برای فروش ارز‌های خانگی و فرار از ضرر و زیان بیشتر، راهی بازار سبزده میدان و خیابان فردوسی شوند و چشم انتظار خریدار باشند. این در حالی است که مشاهدات میدانی از کف بازار ارز، نشان می‌دهد در حاضر قیمت دلار به کف کانال ۴۹ هزارتومان رسیده و خبری از خریدار نیست و تنها فروشندگان ارز هستند که حاضر به فروش دلار به نرخ‌های پایین‌تر شده اند. در مقابل، معامله‌گران تمایلی به خرید اسکناس دلار با نرخ بالاتر از ۴۷ هزار تومان ندارند.



برخی فعالان ارزی و کارشناسان اقتصادی معتقدند در هفته‌های اخیر به دنبال دیپلماسی اقتصادی دولت و بانک مرکزی و همچنین دیدار کم سابقه رئیس کل بانک مرکزی با رئیس صندوق بین المللی پول، شاهد کاهش انتظارات تورمی در فضای بازار‌هایی همچون ارز و طلا و خودرو هستیم. روندی که منجر به خروج تقاضای هیجانی و کاذب از بازار و در مقابل تقویت عرضه ارز به بازار شده است. در نتیجه با سنگینی کفه عرضه بر تقاضا، نرخ دلار نیز با تعدیل همراه شده و بسیاری از معامله گران را برای کاهش بیشتر نرخ‌ها آماده می‌کند.



از سوی دیگر، علاوه بر سینگال‌های مثبت از دیپلماسی اقتصادی سیاست گذاری ارز، شاهد توسعه هرچه بیشتر مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای پاسخ به بسیاری از نیاز‌های ارزی هستیم. به گونه‌ای که به گفته توکلی، معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران تا هفته‌های گذشته ۱۱۰ میلیون یورو ارز در تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ایران تخصیص داده شده است. این در حالی است که تا پیش از راه اندازی مرکز مبادله، بالغ بر نیمی از آن ۱۱۰ میلیون یورو، در بازار غیررسمی معامله می‌شد و حالا بسیاری از این تقاضا‌های ارزی راهی مرکز مبادله ایران شده و در حال تامین و تخصیص است؛ بنابراین از بعد فنی نیز با تدبیر افتتاح حساب ارزی که تقاضای سفته‌بازی دلالان با کارت ملی را ازبین برده است، تقاضا از بازار غیررسمی راهی بازار رسمی و شفاف شده و در نهایت به کاهش حباب ارزی نیز منجر شده است.

انتهای خبر

0
0