بااقتصاد
1401/06/21
14:25
رشد نرخ دلار نیمایی هم برای جلوگیری از ریزش شاخص کل بورس موثر واقع نشد/ فولاد حفظ آبرو کرد!

گزارش بازار/ ‌دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ درحالی‌که برخی از تحلیلگران بازار سرمایه، فاصله قیمتی دلار آزاد و دلار نیمایی را یکی از دلایل افت بورس می‌دانند، امروز مولفه افزایش نرخ دلار نیمایی هم نتوانست مانع از کاهش قیمت کامودیتی‌های دلارمحور شود و تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس، یکپارچه سرخپوش شدند. تنها نماد فولاد توانست با رشد قیمت پایانی، تک چراغ سبز شاخص‌سازان بزرگ را روشن نگه دارد و به‌قولی، حفظ آبرو کند.

حرکت نزولی شاخص‌ها در امتداد جاده قرمز


به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران، امروز ‌دوشنبه بیست‌ویکم شهریورماه، در امتداد مسیر رکودی اخیر، با کاهش قیمت سهام ۴۰ درصدی به پایان رسید. شاخص کل بورس حدود ۱۸۰۰ واحد سرخ شد و به ارتفاع یک‌میلیون و ۳۸۸ هزار واحدی سقوط کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز وضعیت بهتری نداشت و با ۵۴۲ واحد منفی، در کانال ۴۰۲ هزار واحدی به کار خود پایان داد. برای شاخص کل آیفکس هم ۶۷ واحد منفی در پله ۱۸ هزار و ۷۵۵ واحدی رقم خورد.


کگل و صبا، صدرنشین جدول منفی‌سازان شاخص کل


رتبه منفی‌سازان اصلی شاخص کل بورس تهران به نمادهای کگل، فارس، کچاد، پترول، کنور و وپاسار رسید و فولاد، توانست با معاملات مثبت، حدود ۱۰۰۰ واحد از افت بیش‌تر شاخص کل جلوگیری کند. شستا هم بالاترین حجم تراکنش منفی بورس را به نام خود کرد درحالی‌که خودرو، خساپا و فولاد، بالاترین حجم تراکنش مثبت را رقم زدند.


افت ۶۷ واحدی شاخص کل آیفکس، با بیش‌ترین تاثیرگذاری منفی از سوی نمادهای صبا، کگهر، دماوند، بپاس، فغدیر و خدیزل به ثبت رسید و آریا، در انتهای جدول، سبزپوش شد. فزر، کرمان و صبا بالاترین حجم تراکنش منفی این بازار را به خود اختصاص دادند.


شاخص کل بورس تهران به جایگاه ابتدای سال رسید!


رکود پیاپی شاخص کل بورس تهران، آن را به سطحی رسانده است که در ابتدای سال ۱۴۰۱ قرار داشت و صعود و رونق بهار امسال را نادیده گرفت. مولفه منفی دیگر معاملات امروز، تداوم خروج نقدینگی خرد و کاهش ارزش معاملات حقیقی‌ها بود که حدود دوهفته پیاپی ادامه دارد.


۶۰ درصد از معاملات در دایره منفی


به این ترتیب، از مجموع ۶۷۷ نماد معامله‌شده، ۲۷۱ سهم، معادل ۴۰ درصد با افزایش قیمت و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درمقابل ۴۰۶ سهم، معادل ۶۰ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


تصویب اصلاحات اساسنامه صندوق‌های دارایکم و پالایشی یکم


دیروز، یکشنبه ۲۰ شهریورماه، اصلاحات اساسنامه صندوق‌های دارایکم و پالایشی یکم به تصویب هیات دولت رسید.


بر اساس این مصوبه، با اعمال اصلاحات اساسنامه به شرح فوق، صندوق امکان تغییر پرتفو سهام خود مطابق امیدنامه و صنعت مربوط را خواهد داشت و بازارگردان صندوق به عنوان یک شخص حقوقی به ارکان صندوق اضافه و در راستای نقدشوندگی صندوق و کاهش فاصله بین nav و قیمت بازار مجاز به صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی یکم می‌شود.


انتخاب و معرفی نایب رییس جدید هیات‌مدیره سازمان بورس


در جلسه روز گذشته هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، علیرضا ناصرپور به عنوان نایب‌رییس جدید هیات‌مدیره سازمان بورس انتخاب شد.


افزایش ۴۷ درصدی تولید کامل ایران خودرو


کیانوش پورمجیب، قائم‌مقام ایران خودرو با تاکید بر اینکه تولید کامل در گروه صنعتی ایران‌خودرو ملاک عملکرد است، از افزایش ۴۷درصدی تولید از ابتدای سال تا ۲۰ شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.


پورمجیب با بیان اینکه تولید کامل در گروه صنعتی ایران‌خودرو ملاک عملکرد است، گفت: از ابتدای امسال تا ۲۰ شهریور‌ماه تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۷درصد افزایش داشته است.


وی همچنین از افزایش تولید ماهانه این شرکت در مردادماه امسال نسبت به مرداد سال گذشته خبر داد و افزود: رشد ۵۶درصدی در تولید ماهانه نیز حکایت از وضعیت مطلوب در ایران‌خودرو و بهبود شرایط تولید در ماه‌های اخیر دارد.


شاهین یک‌ماهه در بورس کالا تحویل داده می‌شود


شرکت بورس کالا اعلام کرد: ۲۰۰ دستگاه خودرو شاهین با قیمت پایه هر خودرو ۳۰۴ میلیون تومان فردا، سه‌شنبه ۲۲ شهریورماه در بورس کالا عرضه می‌شود. تاریخ تحویل ۲۳ مهر ۱۴۰۱ و پیش‌پرداخت ثبت سفارش شاهین در بورس کالا ۱۰ درصد قیمت پایه اعلام شده است.


معافیت مالیاتی برای شرکت‌های بورسی که بجای تقسیم سود، افزایش سرمایه دهند!


با تصمیم سازمان امور مالیاتی، اگر شرکت‌‌های پذیرفته شده در بورس سود تقسیمی خود را به‌جای پرداخت نقدی به سهامداران (خارج شدن آن از بازار)، صرف افزایش سرمایه کنند، مالیات آن صفر در نظر گرفته خواهد شد. این رویکرد ماندگاری منابع در شرکت‌ها و استفاده از آن در طرح‌های توسعه‌ای را در پی خواهد داشت. افزایش تولید و کاهش فشار بر شبکه بانکی از نتایج قطعی این تصمیم خواهد بود.


گفتنی است؛ سال گذشته کاهش ۵ واحد درصدی مالیات بر درآمد شرکت‌های تولیدی، گام دیگری در جهت حمایت واقعی از تولید(و بازار سرمایه) بود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به حدود ۱۰۲۰۰ میلیارد تومان رسید و نسبت به دیروز ۳۲۰۰ میلیارد تومان رشد کرد. ارزش این حجم از سهام معامله‌شده به بیش از ۶۱۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان ۴۷۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۴۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس، همچنان در امتداد روند کاهشی حرکت می‌کند و رقم ۲۰۴۸ میلیارد تومان را ثبت کرد. طی این نقل و انتقالات، ۲۲۳ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها ثبت شد. حقیقی‌ها همچنین اندک خریدشان را به سهم‌های فولاد، فخوز و شبندر اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای بپاس، صبا و شستا متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۱۹۳، ۱۳۳ و ۱۲۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۸۸.۹۳۵.۵۴ (۱۷۹۶.۰۹-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۲.۴۸۲.۰۳ (۵۴۳.۵۲-)


ارزش معاملات: ۴.۷۱۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۱ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فارس، میدکو و حکشتی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۷۵۵.۰۹ (۶۷.۸۷-)


ارزش معاملات: ۱.۴۱۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۱ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: صبا، کگهر و دماوند


گزارش: مولود غلامی














انتهای خبر

0
0