تحلیل کاربردی هلالات
1400/08/30
07:39
#بازار_جهانی فارق از اعداد جاری در قیمت کامودیتی ها، دلایل نوسانات بسیار مهم است. پایداری قیمت ها منوط به تعادل عرضه و تقاضا در قیمتی خاص است لذا ...

#بازار_جهانی



فارق از اعداد جاری در قیمت کامودیتی ها، دلایل نوسانات بسیار مهم است. پایداری قیمت ها منوط به تعادل عرضه و تقاضا در قیمتی خاص است لذا اینکه قیمت یک کامودیتی رشد کند اما پایدار نباشد، تنها منجر به تلاطم نامطلوب در بخش کلا ن و خرد اقتصاد می شود.



وقتی قیمت نفت روندی صعودی گرفت و از ۶۰دلار عبور کرد، هندوستان بارها هشدار داد که این مساله باعث کند شدن رشد اقتصادی و احیای اقتصادها پس از کرونا می شود اما اعضای اوپک در کنار سایر تولیدکنندگان نفت تلاش کردند تا عرضه را محدود کرده و به رشد بیشتر قیمت نفت، کمک کنند.



کشورهای صنعتی عمدتا خریدار مواد اولیه بوده و تورم پایینی دارند. آن ها با استفاده از مواد فلزی، معدنی، پتروشیمیایی و نظایر آن که از کشورهایی مانند ایران صادر می گردد، اقدام به تولید کالا می کنند.



بالا بودن قیمت کالاها که ناشی از اختلال عرضه باشد، قطعا به نفع هیچکس نیست و همکنون در چنین حالتی به سر می بریم چون تعادل را به هم می زند و فضایی غیر قابل پیشبینی ایجاد می کند.



به طور مثال هرچند قیمت نفت و کامودیتی ها رشد کرده و برای ایران به عنوان صادر کننده مطلوب است اما در طرف مقابل قیمت کالاهایی که در انتهای زنجیره تولید هستند به همراه اقلام خوراکی، افزایش بیشتری داشته است لذا حتی برای ایران هم، نمی توان به طور قطع مدعی بود که بالا بودن قیمت نفت، اتفاقی مثبت است.



در خصوص کرک اسپرد پالایشگاه ها ... وقتی نفت و طبعا بنزین به شدت رشد کند، تقاضای فرآورده (بنزین) با سرعت بیشتری نسبت به نفت کاهش می یابد. این مساله باعث می شود که کرک اسپرد لزوما با افزایش قیمت نفت، افزایش نیابد. اطلاعات سال ۲۰۱۷ تاکنون را که نگاه می کردم، قیمت نفت ۶۰دلاری عمدتا اسپرد بهتری ایجاد می کرده چون تقاضای بنزین و گازوئیل بهتر بوده است.



یک مثال دیگر، در خصوص متانول است. دیدیم که متانول از ۲۹۰ دلار CFR چین به ۴۸۰ دلار رسید اما طی ۳ هفته به ۳۱۵ دلار سقوط کرد. چین، تصمیم گرفت که فعالیت واحدهای MTO - MTP را بدون اعلام قبلی به طور کامل متوقف کند. این مساله باعث شد تا مازاد عرضه منجر به سرکوب سریع قیمت ها شود اما طی هفته های بعدی که واحدها به حالت عادی بازگردند، قیمت متانول مجددا رشد می کند. حالا ببینید در این رفت و برگشت ها، بازرگانان، مصرف کنندگان متانول در پایین دست و سهامداران شرکت های متانولی تا چه حد تحت فشار قرار می گیرند!



ازین زاویه، حالا که کشورهای مصرف کننده با رهبری آمریکا در مقابل اوپک پلاس قرار گرفته اند، به نظر میرسد پیروزی آن ها، اتفاق بهتری برای کل بازارها باشد. پیشتر در لایوهای ۴*۴ عرض کردم، با قیمت های فعلی، باید نگران رکود تورمی باشیم. حالا آمریکا، نظر چین را جلب کرده و آن ها با همراهی کشورهایی نظیر هندوستان، در سمت عرضه فعال شده اند. آمریکا و چین ذخائر استراتژیک خود را آزاد کردند و این مساله قیمت نفت را کنترل می کند و به نظر من کرک اسپرد می تواند بهبود یابد. کرک اسپرد پاییز ۹۹ تاکنون بهترین اسپرد برای پالایشی ها بوده است.



در سایر کالاها، مانند مس و فولاد هم وضع به همین شکل است. پایداری قیمت ها در یک عدد منطقی، تولید خودرو و لوازم خانگی را افزایش می دهد و میل به مصرف را رشد خواهد داد. این مساله برای حتی سهامداران شرکت هایی که مس و فولاد می فروشند هم اتفاقی مثبت است.



نهایتا با یک مثال ساده، اینطور عرض کنم که فرض کنید سهامدار یک شرکت دامداری هستید و قیمت شیر خام از ۶۴۰۰ تومان به ۱۰۰.۰۰۰ تومان افزایش می یابد. هرچند این افزایش رویداد مثبتی برای آن شرکت در کوتاه مدت است اما به واقع تقاضای مصرف محصولات لبنی مانند پنیر را به شدت سرکوب می کند و در نهایت ممکن است که آن شرکت دامپروری پس از یک رشد سود با اهمیت، دچار توقف کامل تولید شود!



هرچه اقتصاد جهانی، به سمت تعادل عرضه و تقاضا و پایداری قیمت ها برود، اتفاق بهتری است. افزایش دائمی قیمت ها، اتفاق خوبی نیست چون منجر به کند شدن رشد اقتصادی می شود و در بلند مدت اتفاقا به ضرر شرکت ها و کشورهای فروشنده کامودیتی است.

انتهای خبر

0
0