بااقتصاد
1400/01/28
14:19
رکوردشکنی منفی بورس تهران با صف فروش ۸۰درصدی نمادها و ارزش معاملات ۱۵۰۰ میلیارد تومانی!/ واکنش منفی بازار سهام به وعده‌وعیدهای چند ساعته رییس سازمان بورس

گزارش بازار/ شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ معاملات بازار سهام تهران امروز هم سراسر منفی بود و صف فروش ۸۰درصدی نمادها و تنزل شدید ارزش معاملات بورس تهران به ۱۵۰۰ میلیارد تومان، رکوردشکنی دیگری را رقم زد. این روند نشان می‌دهد که بازار سرمایه در مسیر سراشیبی،توانایی واکنش مثبت نسبت به دستورالعمل‌ها و سخنان مدیران سازمان بورس را هم ندارد.

۸۰ درصد نمادهای بورسی قفل در صف فروش


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه ۲۸ فروردین‌ماه، معاملات بازار سهام در مدار کاملا منفی با صف فروش بیش از ۸۰درصدی نمادها درحالی طی شد که به دلیل یکی دو روز صعود شاخص کل در معاملات آخر هفته گذشته، بسیاری از فعالان بازار انتظار تداوم روند مثبت را می‌کشیدند. همچنین حضور چند ساعته رییس سازمان بورس در برنامه کلاب هاوز طی شب گذشته و وعده‌هایی که برای بازگشت بازار داد، باعث نشد تا معاملات امروز مثبت شود.


به‌این‌ترتیب، شاخص کل بعد از دو روز که وضعیت نسبتا بهتری را نسبت به هفته‌های گذشته تجربه کرده بود، دوباره در لاین منفی افتاد و با بیش از ۹۶۰۰ واحد ریزش، روی عدد یک میلیون و ۲۳۳ واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن و شاخص کل فرابورس نیز با ریزش همراه بودند و ۱۱۲۱ واحد منفی برای هم‌وزن و ۷۰ واحد سقوط نیز برای فرابورس رقم خورد.


بیم و هراس حقیقی‌ها دامنگیر معاملات حقوقی‌ها


در روند بازار امروز، درحالی‌که بسیاری از حقوقی‌ها تمایل به خرید داشتند، اما ترس حقیقی‌ها همراه با عرضه سنگین سهام، معاملات را به سمت منفی سوق داد تا ارزش معاملات خرد، امروز هم به کمترین میزان و به رقم ناچیز ۸۵۰ میلیارد تومان برسد.


امروز صف فروش ۵۱۵ نماد بورسی و ثبت معاملات منفی برای ۹۶درصد از نمادها، حاکی از بی‌توجهی کامل بازار سهام به‌ویژه فعالان و سهامداران حقیقی به صحبت‌ها و سیگنال‌های مثبت رییس سازمان بورس است. همچنین انتقاد برخی تحلیلگران نسبت به اجرای دامنه نوسان نامتقارن را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.


سبزپوشی سیمانی‌ها روی تابلو سراسر سرخ بورس


در روزی که بیش از ۸۰ درصد نمادهای بازار سهام برای عرضه به صف ایستادند و گروه‌های بزرگ و شاخص‌ساز نیز از سقوط در امان نماندند، گروه سیمانی‌ها با تاثیرپذیری و امیدواری به حذف قیمت‌گذاری دستوری، جان دوباره‌ای گرفت و خلاف روند منفی بازار، به سمت مثبت گرایید.


فولاد و فملی منفی‌سازان بزرگ بازار


برخلاف گروه سیمانی‌ها با سبزپوشی چند نماد را روی تابلو دیدند، گروه شاخص‌ساز فلزات اساسی، به‌رغم افزایش قیمت‌های جهانی در برخی فلزات مانند مس، روز کاملا منفی را ثبت کردند و دوباره به مسیر ریزشی بازگشتند. چنانچه فولاد و فملی، دو نماد بزرگ این گروه، امروز هم در صدر منفی‌سازان شاخص بورس قرار گرفتند و به‌تنهایی بیش از ۲۴۰۰ واحد، شاخص را به زیر کشیدند.


بحران نقدشوندگی بازار سهام


به روال هفته‌ها و ماه‌های اخیر، سقوط ارزش معاملات خرد و همچنین بحران در مزیت نقدشوندگی بازار سهام، نگرانی بسیاری از اهالی بازار را افزایش داد و برخی از آنها که امیدواری اندکی به ایجاد تعادل در روزهای پایانی فروردین برای معاملات بازار سهام را به انتظار نشسته بودند که به یاس مبدل شد.


ریسک‌هایی که تشویش بازار سهام را چند برابر می‌کنند


با این تفاسیر و با توجه به خروج سرسام‌آور حقیقی‌ها از بازار سرمایه، همچنین ابهامات برجام، آغاز پیک چهارم و البته کشنده‌تر کروناویروس در کشور که موج تعطیلی بنگاه‌ها و نگرانی‌ها را افزایش داده است و کشمکش‌های انتخاباتی میان قوای سه‌گانه، وضعیت بازارهای معاملاتی را نیز در هاله‌ای ابهام و تشویش فرو برده است.


به‌این‌ترتیب، بیش‌ترین حجم معاملات امروز در گروه بانک‌ها با پیشتازی نماد وبملت رخ داد و نمادهایی از گروه‌های دیگر مانند خودرو، شستا و فملی نیز بیش‌ترین حجم معاملات را پس از بانکی‌ها رقم زدند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰


در پایان دادوستدهای امروز، مجموع ارزش معاملاتی بازار سهام تهران به بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات بورس تنها ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود. ارزش معاملات فرابورس هم با محاسبه فروش اوراق دولتی، ۱۰ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس هم به حدود هزار و ۱۲۰میلیارد تومان رسید و بیش از ۴۹۰میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی اتفاق افتاد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۳۳,۷۲۳.۵۴ (۹۶۳۴.۷۸-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۳.۳۳۶.۸۳ (۱۱۲۱.۳۴-)


ارزش معاملات: ۱,۵۲۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فولاد، فملی و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۸۸۰.۴۶ (۷۰.۸۴-)


ارزش معاملات: ۱۰,۵۵۶میلیارد تومان


حجم معاملات: ۰.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، هرمز و زاگرس


گزارش: مولود غلامی










انتهای خبر

0
0