بورس پرس
1399/12/02
14:49
گزارش مدیرعامل"ثشاهد" از عملکرد سه ماهه و برنامه های حال و آینده

مدیرعامل سرمایه گذاری شاهد با اعلام تمرکز هیات مدیره بر پنج حوزه ، اقدامات سه ماه گذشته و برنامه های در دست اجرا و آینده را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، ارسلان فتحی پور که از سه ماه پیش مدیرعامل سرمایه گذاری شاهد با قدمتی حدود ۳۵ ساله و دارای سود ۷۰۰ میلیارد تومانی نه ماهه سال جاری با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی شده درباره حال و آینده و برنامه ها و تغییرات گسترده این شرکت اعلام کرد: بخش بزرگ تحولات اخیر برای بالفعل کردن ظرفیت های بالقوه و رفع مشکلات و خلق ثروت پایدار بود.


در این زمینه اولین اقدام، شروع مطالعه شرایط کنونی و طراحی برنامه‌ای استراتژیک بود که به طراحی و تدوین برنامه جامع سه ساله‌ای منجر شد. این برنامه کمک شایانی برای ایجاد ارزش پایدار و سودآوری مستمر و همچنین زمان بندی جریانات نقد لازم برای تکمیل طرح توسعه ها خواهد کرد. با اجرای شدن این برنامه در سه سال آتی ، جریانات نقدی قابل اتکایی وارد شرکت شده و برای ایجاد ارزش افزوده و تکمیل و تعریف طرح توسعه های موجود و جدید استفاده خواهد شد.


تمرکز هیات مدیره بر پنج حوزه


هیات مدیره "ثشاهد"، تمرکز بر پنج حوزه کاری املاک و ساختمان، بازرگانی، مالی و بازار سرمایه، کشت و صنعت و حوزه انرژی را در دستور کار قرار داده و که در شرکت‌های تخصصی دنبال خواهد شد. این هدف با ایجاد، تقویت و تجمیع شرکت‌ها انجام می‌شود. در این راه با تقویت دو شرکت فرآوری و ابنیه شاهد که طرح های متعددی را در در حال اجرا دارد و با تملک و تجمیع تمامی املاک در این حوزه و افزایش سرمایه سنگین و تغییر ساختار به‌عنوان یک شرکت بزرگ ساختمانی سال آینده به بازار سرمایه ورود خواهد کرد.


گروه دیگر ، سرمایه‌گذاری سعدی است که پس از انجام دو مرحله افزایش سرمایه با سرمایه بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان و با ایجاد گروه خدمات بازار سرمایه قرار است به‌صورت تخصصی برای بهره مندی از فرصت های این حوزه در خدمت شرکت شاهد باشد. در حوزه بازرگانی و خدمات نیز شرکت بازرگانی شاهد با انتصاب مدیران جوان و پر انرژی و بازخوانی ماموریت‌ها ، بیش از پیش برای بهره‌برداری از ظرفیت های این حوزه کوشا خواهد شد.


در حوزه کشت و صنعت هم برنامه ایجاد هلدینگ بزرگ و تاثیر‌گذاری در دستور کار بوده و قرار است از مزرعه تا سفره را شامل شود و در زمینه تولید، فرآوری، بسته بندی و پخش و فروش محصولات کشاورزی و غذایی فعالیت خواهد کرد. در این راه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد در حال ایجاد بوده که نخستین شعبه اواسط اسفند سال جاری در تهران و در فضایی بالغ بر ۲۵۰۰ متر مربع افتتاح خواهد شد. در این زمینه به دلیل مالکیت اراضی زراعی متعدد در سراسر ایران کشور تلاش خواهد شد در حوزه تولید و فرآوری محصولات کشاورزی به‌عنوان مجموعه‌ای تاثیر‌گذار حضور داشته باشد. این حوزه به‌دلیل ایجاد ارزش افزوده بالا و اشتغال پایدار و فراوان می‌تواند خدمت شایانی به ذینفعان شرکت و اقتصاد ملی داشته باشد.


در حوزه نفت و انرژی هم شرکت هرمز انرژی در اختیار بوده و برنامه های جامعی برای ورود و گسترش فعالیت در این زمینه در حال اجرا و مطالعه است. این حوزه به‌دلیل مزیت اقتصادی ایران در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت شاهد جایگاه ویژه ای دارد و با برنامه‌ریزی و اقدامات مهم در دست اجرا در آینده نزدیک خبرهای خیلی خوشی برای سهامداران اعلام خواهد شد.


بازدید میدانی هم از سایت های عملیاتی شرکت هرمز انرژی در بندرعباس و نشست با استاندار هرمزگان انجام شد که منجر به کسب نتایج حل موضوع صدور مجوز و رفع موانع فعالیت سایت مخازن S.T.C متعلق به شرکت شاهد با قید فوریت با هدف استفاده بهینه از تمام ظرفیت های موجود، رفع موانع فعالیت مخازن شرکت هرمز انرژی در سایت موسوم به S.T.C در منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس، حل مسائل و مشکلات موجود بر سر راه بازسازی و راه اندازی سایت S.T.C شرکت شاهد، پیگیری، اقدام و مساعدت های لازم درخصوص طرح توسعه ساخت پالایشگاه میعانات نفتی با ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار بشکه توسط شرکت شاهد و ارائه مساعدت های لازم بابت اجرای طرح توسعه ۲۰۰ هکتاری گلخانه توسط شرکت شاهد شد.


طرح های توسعه در دست اجرا


در مورد طرح های توسعه در دست اجرای "ثشاهد" هم باید گفت با توجه به در اختیار داشتن املاک مرغوب و با ارزش در سراسر کشور، برنامه های جامعی برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده در حوزه املاک دارد. در این زمینه برخی مشکلات با جلسات متعدد با مدیران و مسولان بلندپایه کشوری و لشگری انجام گرفت و موجب تعریف طرح های توسعه متعدد و حل و فصل بسیاری از مشکلات و موانع شد.


اولین طرح، "طرح توسعه کن" با مساحت عرصه ۸۸۰۰ متر در ۱۲ طبقه و مساحت قابل فروش بیش از ۵۰ هزار متر مربع است که بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده خواهد داشت و از طرح های شاخص شرکت در این حوزه است. طرح توسهخ "شهرک ناز" کرج با مساحت ۱۵۰ هزار متر مربع که برنامه ایجاد باغ ویلا در مرحله طراحی و برنامه‌ریزی است و بالغ بر ۱۰۰ ویلای۱۰۰۰ متری را شامل و برآورد می‌شود بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد کند.


طرح دیگر طرح توسعه "شهرک ویلایی جلفا" مشتمل بر ۱۲۵ ویلا در ۱۶ هکتار است و پیش‌بینی می شود بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد کند. این طرح ماه گذشته کلنگ خورده و فعالیت‌های اجرای آغاز شده است. طرح توسعه دیگر "افرا ظفر" در زمینی به مساحت ۱۱۵۰ متر مربع در محله ظفر با ارزش افزوده بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است .


طرح توسعه "صدف کیش" در زمینی به مساحت ۲۵۲۰ متر و زیر بنای مفید ۸۲۸۰ متر در حال اجراست. همچنین طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی "نمین" که بیش از ۲۰۰۰ هکتار است و در مرحله اول حدود ۴۵۰ هکتار را در بر می‌گیرد از برنامه های در حال اجرای شرکت است و زیر ساخت های مورد نیاز در حال ایجاد و در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در آن پیش بینی شده است.


انجام نشست هم‌اندیشی اقتصادی طرح توسعه ای با استاندار اردبیل با هدف بررسی شرایط همکاری‌های اقتصادی و پیشبرد طرح توسعه ، انجام و برای پیشبرد سریع‌تر طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی نمین ۲۱ میلیارد تومان برای راه‌آهن و ۱۰ میلیارد تومان برای تامین برق آن منطقه اعتبار اختصاص یافت که موافقت و تخصیص آن هم از معاونت برنامه و بودجه اخذ شد. همچنین قرار است کد گمرکی برای منطقه ویژه اقتصادی نمین اخذ شود. ضمن آنکه درخصوص اجرای طرح توسعه ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای جامعه هدف در استان اردبیل توسط کارگزاری شرکت شاهد با وزارت راه، توافقاتی حاصل شد.


این طرح توسعه‌ها تنها در شرکت مادر و شرکت‌های تابعه ۱۰۰ درصدی در حال اجرا هستند در حالی که در شرکت عمران و توسعه شاهد با مالکیت ۷۰ درصدی و حاضر در فرابورس، طرح توسعه‌های متعددی در سراسر کشور در حال اجرا و برنامه‌ریزی است . املاک و مستغلات متعدد و با ارزشی در این شرکت وجود دارد و در سه ماهه اخیر اقدامات مناسبی را در زمینه اجرا و حل و فصل مشکلات انجام شده و امید می ورد این شرکت بتواند با تسریع طرح توسعه‌های موجود و تعریف طرح توسعه های ارزشمند به خلق ارزش پایدار کمک کند.


اقدامات سه ماهه گذشته در "ثشاهد"


با ورود به "ثشاهد" اقدامات ضربتی از جمله ایجاد کمیته پایش بازار سرمایه انجام شد که هدف آن به کارگیری افراد متخصص، حرفه ای و صاحب نظر و برگزاری جلسات هم اندیشی به منظور بررسی شرایط بازار سرمایه و ارائه راهکارهای مفید برای حمایت از قیمت سهام شرکت شاهد بود. از طرفی اصلاح ساختار سازمانی شرکت شاهد و ایجاد واحد تخصصی روابط عمومی به منظور شفافیت عملکرد و اطلاع رسانی به جامعه هدف به صورت شیشه ای از کلیه اقدامات و فعالیت‌ها هم نهایی شد.


تشکیل مدیریت طرح و برنامه با ماموریت تمرکز بر توسعه برنامه ریزی در سطح شرکت شاهد و شرکت‌های زیر مجموعه همچنین تشکیل کمیته سرمایه گذاری و ریسک با حضور واحدهای مرتبط و توسعه فرآیند تدوین و ارزیابی طرح ها و کمیته فنی برتی پیشبرد طرح توسع های عمرانی دیگر اقدامات انجام شده است. البته به موضوع تقویت کمیته حسابرسی با جذب نیروهای متخصص و کارآمد وگسترش فعالیت کمیته حسابرسی بر اساس قانون حاکمیت شرکتی هم ورود شده است.


موضوعات دیگری هم مانند برگزاری جلسات هر دو هفته یکبار شورای مدیران با حضور کلیه مدیران عامل شرکت‌های تابعه و مدیران ستادی با هدف بررسی عملکرد شرکت‌ها در اجرای سیاست‌های ابلاغی و فعالیت‌ها و جلوگیری از انحرافات احتمالی و دریافت برنامه‌ها و اقدامات و ابلاغ دستور کار جلسات و پیگیری مداوم و همچنین بازدید از کلیه شرکت‌های تابعه و گزارش‌گیری از برنامه‌ها، عملکرد و اهداف شرکت‌ها با هدف ممانعت از خام فروشی، عملی کردن طرح توسعه ها و جلوگیری از فعالیت در زمینه‌های غیر تخصصی و هدایت به فعالیت در زمینه مندرج در اساسنامه و فعال سازی مدیریت امورحقوقی و یکپارچه سازی و تمرکز کلیه پرونده های گروه شاهد با هدف افزایش کارایی و در اولویت قراردادن بررسی و پیگیری پرونده های مهم از اهم این اقدامات است .


در این مشکل سند شرکت در جلفا رفع شد و با توجه به عدم دریافت سند مالکیت و مجوز فعالیت بابت ۴۶ هکتار از اراضی متعلق به شرکت در جلفا ، اقدامات لازم در این خصوص طی سفری به منطقه آزاد ارس انجام و سند ۱۶ هکتار از اراضی با طراحی کاربری باغ ویلا اخذ و توسط شرکت فرآوری و ابنیه شاهد در حال اجراست.


در حوزه دارویی، تصمیم گیری به منظور انجام اقدامات اولیه برای گسترش فعالیت شرکت "اسپید شاهد" برای تهیه داروهای تک نسخه ای و مرکب انجام شده است. ضمن آنکه تلاش برای دریافت نمایندگی واردات قطعات اورتز / پروتز توسط همین شرکت برای جانبازان و معلولین از آلمان در جریان است .


به منظور ایجاد ارزش افزوده اقتصادی، طرح توسعه بهدشت چمستان بررسی و بازنگری و با مساعدت استاندار مازندران مقرر شد مسائل و مشکلات در خصوص سرمایه گذاری شرکت شاهد در بخش های مختلف و شرکت‌های تابعه با اولویت شرکت عمران و بهدشت چمستان در منطقه چمستان با اقدام عاجل حل و طرح توسعه های در دست، اجرایی شود.


از طرف دیگر در نظر است تفاهم نامه همکاری مشترک استانداری مازندران و با هدف توسعه و ترویج استانداردهای ملی در طرح توسعه های کشاورزی و دامپروری ایجاد شود. موضوع همکاری اجرای طرح توسعه احداث گلخانه صیفی جات (هیدرو یونیک)، طرح توسعه احداث دام سنگین و سبک نژاد نو به مساحت ۴۰۰ هکتار و طرح توسعه زراعت چوب به مساحت ۵۰ هکتار است که به زودی نهایی خواهد شد.


همه موارد مربوط به طرح‌های "ثشاهد" در بخش‌ها و شهرهای مختلف است. در همین زمینه اقدامات مقتضی به منظور تسریع اجرای فعالیت عملیاتی طرح توسعه ساختمان اداری و تجاری گلریز با زمین ۵۱۲ متری و زیربنای ۵۶۶۰ متر تجاری اداری و اقدام به تغییر کاربری برای احداث شهرک مسکونی ۱۷ هکتاری لوله سازی اهواز، هماهنگی و مذاکره با شرکت شهر فرودگاهی امام با هدف از سرگیری فعالیت خدماتی شرکت خدمات فرودگاهی شاهد و انعقاد تفاهم نامه همکاری با بانک دی و سازمان اقتصادی کوثر انجام شده است.


در سه ماه اخیر با توجه به شرایط ویژه شرکت در بازار سرمایه با تمام توان برای حفظ ارزش بازار به سهامدار عمده شرکت (موسسه اندوخته شاهد) کمک شد و امید است با فعالیت های اقتصادی، پشتوانه ارزشمند و پایداری برای قیمت سهام شرکت ایجاد شود. سهامداران مطمئن باشند در راه حمایت از ارزش شرکت تمام توان معطوف خواهد شد و با بالفعل کردن تمامی ظرفیت ها در پایداری سودآوری و خلق ارزش ، کوشش خواهد شد .


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0