فارس نیوز
1401/11/26
17:35
۲ عامل روانی ریزش‌های متوالی بازار سهام/ بورس بهترین مکان برای جذب سرمایه‌های خرد

گرچه دو عامل روانی باعث ریزش‌های متوالی بازار در روزهای اخیر شده است، اما بورس در مقایسه بازارهای موازی خود بهترین مکان برای جذب سرمایه‌های خرد در ماه‌های آینده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در روزهای سرد زمستانی به رنگ قرمز عادت کرده است. افت قیمت سهم‌ها در نهایت منجر به خروج پول حقیقی از بورس شده است و شاخص‌های بورس نیز یکپارچه قرمز پوش هستند.


بازار کاملا بر خلاف تحلیل‌های صورت گرفته از سوی تحلیلگران بنیادی و تکنیکال حرکت می‌کند و همین مساله نیز سبب شده است، تا سهامداران به فکر خروج از بازار سهام بیافتند.


بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، جذابیت ملموس و عینی بازده بازارهای موازی نیز باعث خروج نقدینگی از بورس و حرکت به سمت بازارهای موازی شده است.


کاهش ریسک‌های سیستماتیک در بازار سرمایه می تواند منجر به کاهش خروج پول از بورس شود. سرمایه های خرد در شرایط فعلی چاره‌ای به جز بورس ندارند و تنها بازاری که می‌تواند این سرمایه‌ها را جذب کند، بورس است.


ریزش شاخص‌‌ها، سطح پائین معاملات و افزایش پول سرمایه حقیقی، ۳ علامت منفی معاملات این روزهای بورس است و به نظر می‌رسد، همچنان نیروهای صعودی در بازار غایب هستند.


* عوامل روانی موثر بر بورس


حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: بازار سهام در موقعیت مناسبی برای سرمایه‌‌گذاری قرار دارد و توجه به مسایل تاثیرگذار بر روند بورس می‌‌تواند کمکی در بهبود و رونق این بازار باشد.


وی ادامه داد: بی اعتمادی و تردید سرمایه‌‌گذاران در بازار سرمایه باعث رفتارهای همراه هیجانی در بورس شده است و تا حد زیادی ریسک پذیری آنان کاسته شده و روند صعودی بورس را با اختلال مواجه کرده است. یعنی عوامل ریزش بورس بیش از آن که اقتصادی باشد، بیشتر روانی است.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ترس، نگرانی و واهمه سرایت قیمت‌گذاری دستوری در سایر صنایع و محصولات شرکت‌‌های بورسی باعث ایجاد دشواری در تصمیم ‌گیری سهامداران شده است و همین مساله نیز آنان را در انجام معامله محتاط کرده است.


* شاخص‌های بورس یکپاچه قرمزپوش شدند


در پایان معاملات امروز بورس، شاخص کل با ریزش ۱۳ هزار و ۱۶۶ واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۵۲۴ هزار و ۷۹۵ واحد پائین آمد. بازدهی این شاخص منفی ۸۶ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با افت ۴ هزار و ۶۰۹ واحدی در رقم ۴۷۴ هزار و ۷۷۹ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۹۶ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، با کاهش ۱۱۶ واحدی در سطح ۱۹ هزار و ۹۱۳ واحد قرار گرفت.


* تداوم ریزش ارزش معاملات خرد


ارزش معاملات کل بازار سهام امروز به ۱۳ هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳ هزار و ۴۰۸ میلیارد تومان بود که ۲۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


ارزش معاملات خرد سهام نیز باز هم ریزش کرد و با کاهش ۶ درصدی به نسبت روز گذشته به رقم ۳ هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان رسید.


* فولاد در صدر جدول خروج پول حقیقی


ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار امروز برای هجدهمین روز متوالی منفی بود و ۳۱۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.


در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) اختصاص داشت. در سوی دیگر، غدانه بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد و نمادهای فزر، وسینا و سصفها در رتبه‌های بعدی بودند.


* کاهش ارزش صف‌های خرید و فروش بورس


در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۱۸۰ نماد رشد قیمت داشتند و ۴۶۷ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۲۸ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۷۲ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در معاملات چهارشنبه، ۶۳ نماد صف خرید داشتند و ۸۱ نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت ۲۱ درصدی به ۱۳۲ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز ۲ درصد کاهش یافت و ۵۹۷ میلیارد تومان بود.


در پایان معاملات نماد فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) با صف خرید ۸ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از فغدیر، نمادهای ثرود (شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود) و شلعاب (شرکت لعابیران) بیشترین صف خرید را داشتند.


در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به نماد وآذر اختصاص داشت که ارزش صف فروش آن ۱۲ میلیارد تومان بود. پس از وآذر، نمادهای دزهراوی، فمراد، خوساز و زپارس بیشترین صف فروش را داشتند.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0