همفکران
1400/07/07
15:12
گزارش بازار / رشد بازار با تحریک دلار

شاخص کل بورس تهران چهارشنبه ۷ مهر ماه ۱۴۰۰ توانست ۱۱۵۰۰ واحد معادل ۰.۸۱ درصد رشد کند و به یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد برسد. شاخص کل روز را صعودی آغاز کرد و بعد از یک رشد سی دقیقه­ای به تعادل رسید، بسیاری گمان کردند که شاخص تغییر جهت خواهد داد اما یک ساعت بعد دوباره به مدار صعودی برگشت و تا پایان بازار این روند را ادامه داد. شاخص هم وزن نیز روز را امید آغاز کرد اما ساعت ۱۰ دچار تردید شد و کمی کوتاه آمد تا اینکه حرکت شاخص کل شروع شد و هر دو با هم رشد کردند

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران چهارشنبه ۷ مهر ماه ۱۴۰۰ توانست ۱۱۵۰۰ واحد معادل ۰.۸۱ درصد رشد کند و به یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد برسد. شاخص کل روز را صعودی آغاز کرد و بعد از یک رشد سی دقیقه­ای به تعادل رسید، بسیاری گمان کردند که شاخص تغییر جهت خواهد داد اما یک ساعت بعد دوباره به مدار صعودی برگشت و تا پایان بازار این روند را ادامه داد. شاخص هم وزن نیز روز را امید آغاز کرد اما ساعت ۱۰ دچار تردید شد و کمی کوتاه آمد تا اینکه حرکت شاخص کل شروع شد و هر دو با هم رشد کردند. پارسان، وغدیر و شپدیس بیشترین تاثیر مثبت را در بازار امروز داشتند و هر سه هم به خاطر خرید حقوقی‌ها روز را در صف خرید به پایان بردند. کچاد، اخابر و برکت نیز بیشترین تاثیر منفی را داشتند، اما هیچکدام در صف فروش به تعطیلات آخر هفته نرفتند.


در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس روز را ناامید و نزولی شروع کرد ولی کمی بعد تغییر رویه داد و صعودی شد. روند صعودی تا بعد از ساعت ۱۰ ادامه داشت و سپس شاخص به تعادل رسید و تغییرات زیادی را تجربه نکرد. شاخص کل فرابورس ۰.۵ درصد معادل ۱۰۰ واحد افزایش یافت و به ۲۰ هزار ۹۶۰ واحد رسید.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در پایان بازار امروز شاهد حجم ناچیزی از پول حقیقی معادل ۶۱۵ میلیون تومان بودیم، ارزش معاملات خرد نیز ۶۳۳۲ میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۹ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۵ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر


امروز خبر خاص و تاثیر گذاری در بازار پخش نشد. شرکت بورس و اوراق بهادار با انتشار اطلاعیه‌ای کشف ماینر در زیرزمین این ساختمان را توضیح داد و آن را برای استفاده در کارهای تحقیقاتی معرفی کرد و ادعا کرد از سال ۹۹ خاموش بوده است. توانیر هم اعلام کرد چنین کشفی از سوی صنعت برق انجام نشده است.


کش و قوس های درباره شروع مذاکرات برجامی ادامه دارد، مهمترین اظهار نظر یک روز اخیر به رئیس جمهور فرانسه تعلق دارد که گفت: برای بازگشت به مذاکرات برجام نباید شرط تعیین کرد.


واردات واکسن فایزر تکذیب شد و مهرداد جمالی ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: تاکنون بیش از ۷۳ میلیون دز واکسن به کشور وارد شده ست.


حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور بعد از دو سال ضرر دهی صنعت هتل و رستوران خبر خوبی را اعلام کرد. وی گفت: با اجرایی شدن سامانه هوشمند مدیریت کرونا همه اصناف از جمله گردشگری و هتلداری می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند .

صندوق های دولتی


دارایکم نوسان قیمتی زیادی نداشت اما تقریبا تمام روز را در بازه منفی قرار داشت و نهایتا با افت ۰.۳۱ درصدی، قیمت پایانی به ۱۲۴.۸۲۰ ریال رسید. ارزش ذاتی صندوق نیز ۱۶۶۹۱۲ ریال شد. حقوقی ها بیشتر فروشنده بودند چنانکه ۸ درصد از عرضه ها و ۷ درصد از خریدها را بر عهده گرفتند و موجب ورود ۱.۵ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شدند.

پالایشی یکم وضعیتی مشابه دارایکم داشت با این فرق که حقوقی ها در سمت عرضه تقریبا هیچ حضوری نداشتند و با خرید ۲ درصد از معاملات موجب ورود ۷ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد شدند. قیمت پایانی این نماد ۰.۹۵ درصد کاهش داشت و به ۷۹۲۶۰ رایل رسید و ارزش ذاتی صندوق ۹۹۰۲۵ ریال شد.

پرحجم‌ترین معاملات بورس



خودرویی‌ها، بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها بیشترین حجم معاملات را میزبانی می‌کردند. خودرو، خساپا و خبهمن نیز بیش از دیگر نمادهای بورس خرید و فروش شدند.


خودرو دوباره به کانون توجه‌ها برگشته است شاید دلیل این توجه خبر همکاری ایران‌خودرو و همراه اول باشد. ۲۴۸ میلیون سهم در این نماد معامله شد که ۹۵ درصد آن را حقیقی‌ها برای فروش به بازار آورده بودند و ۱۳ درصد را حقوقی‌ها خریدند و ۳ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد وارد کردند. روند معاملات خودرو متعادل بود، قیمت در حوالی صفر تابلو نوسان می‌کرد و بیشتر روز سبز رنگ بود. P/E منفی نماد نشان دهنده زیان ده بودن شرکت است.




بیشترین ورود و خروج پول


محصولات شیمیایی با اختلاف بسیار زیاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشت. فلزات اساسی، صندوق‌های سرمایه‌گذار و بانک‌ها نیز بیشترین ورود پول حقوقی را تجربه کردند. در بین نمادها نیز شپدیس، شیراز و تاپکیش بیشترین توجه حقیقی ه را به خود جلب کردند و فجهان، فسبزوار و وبملت بیش از همه توسط حقوقی‌ها حمایت شدند.


شپدیس روز را در نزدیکی صفر تابلو آغاز کرد اما به سرعت توجه خریداران را جلب کرد و بعد از چند دقیقه به صف خرید نشست. از ۸ میلیون سهم معامله شده ۸۶ درصد توسط حقوقی‌ها فروخته شده و حقیقی‌ها با خرید ۸۷ درصد آن ۱۰۹ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند. P/E شپدیس ۹.۴۴ است که در محدوده میانگین بازار به حساب می‌آید و کمی بالاتر از میانگین گروه شیمیایی‌ها. این نماد از سقف تاریخی خود عبور کرده و در حال ثبت رکوردهای قیمتی جدید است.


فجهان در ابتدای روز تحت تاثیر فشار فروش قرار گرفت و به باز منفی رفت اما خیلی زود حمایت‌ها از نماد فعال شد و قیمت را کمی بالاتر از صفر تابلو نگه داشت تا کم‌کم خریداران حقیقی هم دست به کار شدند. P/E نماد ۱۱.۴۵ است که هم از میانگین گروه فلزات اساسی بالاتر است و هم از میانگین بازار. از ۱۷۸ میلیون سهم معامله شده در این نماد ۴۱ درصد توسط حقوقی‌ها خریداری و ۴۸ میلیارد تومان پول حقوقی وارد سهم شد. حقیقی‌ها در سمت عرضه حضور ۱۰۰ درصدی داشتند.


نمادهای مشکوک


کهرام، وشمال و کدما سه نماد مشکوک در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز مشکوک‌ترین حجم معاملات به کدما، فسدید و کهرام رسید.


کهرام در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس معامله می‌شود و دامنه نوسان ۲ درصدی دارد و با اینکه یک شرکت زیان ده است امروز توجه زیادی را به خود جلب کرد. در ابتدا نماد در صف فروش شروع به کار کرد و کمی بعد خریداران قیمت را افزایش دادند و تا صف خرید هم رساندند اما دوباره عرضه افزایش یافت قیمت تا آستانه صف فروش پایین آمد. چند دقیقه بعد دوباره شاهد تشکیل صف خرید بودیم. تمام یک میلیون و ۲۰۰ هزار سهم معامله شده توسط حقیقی عرضه و خریداری شد و در نتیجه ورود و خروج پول حقیقی به سهم صفر بود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به طور مشترک به بالبر، غشصفا، کاسپین و لپارس با ۵ درصد رشد روزانه رسید؛ اما کپشیر با ۴.۹۲ درصد، ریشمک با ۴.۸۹ درصد و توریل ب ۴.۸۳ درصد افت بیشترین کاهش ارزش را داشتند.


غشصفا از صبح در صف خرید بود. یک کد حقوقی با فروش ۱۰۰ هزار سهم معادل ۱۶ درصد از کل معاملات امروز به پر شدن حجم مبنا کمک کرد و قیمت را ۵ درصد بالا کشید. در سمت خریداران فقط حقیقی‌ها حضور داشتند و در نتیجه شاهد ورود ۳۲۱ میلیون تومان پول حقیقی به نماد بودیم. P/E این نماد ۴۱.۵۱ ثبت شده است که بیش از دو برابر میانگین گروه و ۴ برابر میانگین بازار است.


کپشیر حمایت حقوقی و حقیقی‌ها را با خود داشت ولی باز هم صف فروش شد. همان ابتدای بازار بیش از یک میلیون سم خریداری شد و قیمت برای چند دقیقه رشد کرد اما خیلی زود دوباره فروشندگان صف کشیدند. از دو میلیون سهم معامله شده ۵ درصد توسط یک حقوقی خریداری شد و حقیقی‌ها با عرضه ۱۰۰ درصدی معاملات موجب خروج ۱۷۴ میلیون تومان از سهم شدند. P/E این نماد ۲۳.۶۴ ثبت شده است که بالاتر از میانگین گروه و میانگین بازار است.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار در آخرین دقایق دیروز خود ر به کانال ۲۸ هزار تومان رساند و امروز در همین کانال به مسیر خود ادامه داد. آخرین بار ۶ شهریور ماه دلار با این قیمت معامله شد و بعد بلافاصله به کانال ۲۷ هزار تومان سقوط کرد. در صورت عبور قیمت از این محدوده انتظار می‌رود ارزش این ارز بدون مشکل جدی تا ۲۸۹۰۰ تومان هم پیش برود. هر دلار با ۰.۷۴ درصد افزایش قیمت نسبت به دیروز ۲۸ هزار و ۲۹۰ تومان معامله می‌شود.


سکه طرح جدید ساعت ۱۱ صبح امروز یک افت تقریبا ۲ درصدی داشت ولی خیلی زود دوباره به محدوده قبلی برگشت. هر سکه با ۰.۲۲ درصد افت نسبت به دیروز با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۶۷ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.


انس طلا امروز کمی تقویت شد و ب ۰.۶۴ درصد رشد به ۱۷۴۵ دلار رسیده است.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟



انتهای خبر

0
0