بورس پرس
1400/08/05
00:00
رشد ۱۷ درصدی شاخص با اهرم بزرگان و بازدهی منفی ۴۷۸ سهم + فهرست

بعداز ادعای مدیرعامل فرابورس مبنی بر بازدهی مناسب سرمایه گذاران از بهمن سال قبل، مشخص شد هرچند شاخص با اهرم بزرگان فقط ۱۷ درصد رشد کرد اما از بین ۶۷۸ شرکت، ۴۷۸ سهم منفی بودند !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، روند بازارسرمایه از مرداد سال گذشته منجر به ضرر تا ۸۰ درصدی سهامداران حقیقی و خروج نقدینگی به بازارهای رقیب شد. این وضعیت فرسایشی اگرچه از خرداد با صعود تغییر کرد اما عواملی چون ابهام در قیمت گذاری دستوری صنایع، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، جابجایی مدیرانی چون رئیس سازمان بورس و برنامه های وزیران جدید، فروش اوراق دولتی برای جبران کسری بودجه، قطع برق صنایعی چون فولاد و سیمان و ... دست به دست هم دادند تا وضعیت بازار بی ثبات و نوسانی شود .


به این ترتیب، هرچند شاخص بورس از بهمن سال گذشته تا دیروز با اهرم بزرگان بازار با ۱۷ درصد رشد از یک میلیون و ۱۸۳ هزار واحد به یک میلیون و ۳۸۴ هزار واحد رسید ولی شرکت ها با شرایط متفاوتی از منظر بازدهی روبرو بودند. به طوری که بازدهی سهام ۴۷۸ شرکت منفی بود و در برابر بازدهی صفر ۸ شرکت ، فقط ۲۰۳ شرکت به بازدهی مثبت رسیدند .


در این راستا طی ۱۰ ماه گذشته ، قند بیستون با سرمایه ۴۸ میلیارد تومانی که در تابلو زرد بازار پایه حضور دارد با بازدهی جالب ۲۹۱۹ درصدی در صدر همه شرکت ها ایستاد. دو شرکت ریل گردش ایرانیان و تولید و گسترش قطعه سازی کمند هم با بازدهی ۲۳۰.۱ و ۱۷۷.۸ درصدی در پله دوم و سوم و بیش از ۱۰۰ درصد قرار گرفتند.


اما بانک های دی، سینا، سامان، ایران زمین، سرمایه، تجارت، صادرات، پارسیان، اقتصاد نوین، خاورمیانه، پست بانک، کارآفرین، ملت و شرکت های بزرگی چون مخابرات، سایپا و ذوب آهن با بازدهی منفی ۳۵ تا ۵ درصدی روبرو شدند.


این درحالی است که در برابر ادعای مدیرعامل فرابورس مبنی بر کسب بازدهی مناسب سرمایه گذاران از بهمن سال قبل تاکنون و با وجود همه نوسانات و افزایش متغیرهایی چون فروش، سود شرکت ها، شاخص‌های عملکردی و متغیر‌های کلان کالایی از بین ۶۷۸ شرکت بورسی و فرابورسی، فقط ۱۴ شرکت در شمار بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی قرار گرفتند!


گزارش بررسی بازدهی همه شرکت های حاضر در تابلو های معاملاتی بورس و فرابورس طی ۱۰ ماه اخیر تاکنون از طریق این لینک قابل دریافت و مشاهده است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0