همفکران
1400/01/18
09:01
وقایع نگاری بازار سرمایه در سال ۹۹؛ فصل آخر: تلاش "دهقان" برای کشت در زمین سوخته بورس!

فصل پایانی سال۹۹ با تغییر رئیس جدید سازمان بورس و تلاش وی برای بازگرداندن بازار به مدار فعالیت پیگیری شد...


بالاخره پس از تجربه های بی سابقه،فصل زمستانی بازار سرمایه در سال ۹۹ آغاز شد و بازار در آوار ریزشی دیگرمدفون شد.مهمترین وقایع پیرامون بازار سرمایه را در سه ماهه آخر سال در گزارش زیر می خوانید:



دی ماه؛ادامه کشمکش های فولادی!


اصلاح قوانین بازارگردانی زیر سایه انتقادات: هر چند مدیران سازمان بورس در برابر سیل انتقادات از بازارگردانی غیر اصولی مقاومت کردند،اما در نهایت در تاریخ ۲ دی ماه ۹۹ پذیرفتند که این رویه با ضعف و اشکالات بسیاری همراه است و باید اصلاح شود.خرید هر صف فروش و عرضه هر صف خرید ماموریتی بود که از ابتدا به بازارگردانان داده شده بود،آن هم بدون توجه به میزان اصلاح سهم.


احراز تخلف ۷مدیر بورسی: هفت مدیر به مجازات پرداخت جریمه نقدی و سلب صلاحیت به مدت ۶ ماه از تصدی مدیریت شرکت های ناشر و نهادهای مالی بازار سرمایه محکوم شدند.


دولت چقدر از بازار پول برد؟ در دویستمین جلسه شورای عالی بورس که روز سوم دی ماه برگزار شد آماری از تامین مالی دولت از بورس ارائه شد. در دوره ۹ماهه نخست سال جاری، بالغ بر ۴۷۰هزار میلیارد تومان تجهیز منابع مالی از بستر بازار سرمایه صورت گرفته است. در این میان حدود ۱۴۵هزار میلیارد تومان از رقم مزبور شامل تجهیز منابع مالی از محل بدهی بوده که شامل انتشار انواع ابزارها است. همچنین مابقی آن یعنی رقمی بیش از ۳۲۵هزار میلیارد تومان به مجموع تجهیز منابع مالی از محل افزایش سرمایه و عرضه اولیه سهام شرکت ها، تاسیس شرکت های سهامی عام و اضافه ارزش صندوق ها اختصاص داشته است.


بودجه،رد و تصویب و ریسک های آن بر بازار: بودجه ۱۴۰۰ با نگاه غیرواقعی دولت به درآمدها و سنگین سازی بار هزینه ها ریسک های مختلف دوران ریزش بورس را تشدید کرد.آن چه پس از جلسات مختلف در کمیسیون های مجلس و دفاعیات دولت از سند دخل و خرج ۱۴۰۰ رخ داد در نهایت به رد کلیات منجر شد.پس از آن بودجه با اصلاحات دوباره به مجلس ارجاع داده شد.این پروسه بیش از ۳ ماه بازار سرمایه را با انتشار هر جزئیات خود تحت الشعاع قرار داد.چراکه علاوه بر ریسک های معمول بودجه ای، دولت سهم بازار سرمایه را در تامین مالی بیش از توان و تصور این بازار در نظر گرفته بود.


اصرار دوباره وزیر صمت برای اجرای شیوه نامه جدید فولاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت ۱۶ دی ماه و پس از مخالفت های فراوان با شیوه نامه ابلاغی غیرکارشناسی وی بر اجرای شیوه نامه عرضه فولاد تاکید کرد و گفت: قیمت پایه شمش فولادی در بورس را بر اساس ۷۰ درصد قیمت CIS خواهد بود و هماهنگی تمامی دستگاه‌ها را برای اجرای کامل شیوه نامه عرضه محصولات فولادی ضروری است.


موضع گیری های دوباره در برابر اصرار وزیر صمت: قالیباف اصل، رئیس وقت سازمان بورس قیمت دستوری در بورس کالا به ضرر میلیون‌ها سهامدار و تولید است .همچنین پورابراهیمی، از قوانین و قواعد بازار سرمایه صیانت می کنیم . انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه‌ای نیز در بیانیه ای اعلام کرد که روح بازار سرمایه با قیمت‌گذاری دستوری سازگار نیست!علیزاده،عضو ناظر شورای عالی بورس نیز گفت که قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا باعث کاهش اعتماد به بازار سرمایه می‌شود.حتی رئیس جمهور نیز در خصوص تصمیمات غیرکارشناسی وزیر صمت موضع گرفت و گفت "جار زدن در خصوص برخی تصمیماتی که هنوز نهایی نشده، فایده‌ای جز ایجاد رانت ندارد !"


عرضه اولیه سپیدار: ۱۷ دی ماه، عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام سپیدار سیستم آسیا انجام شد و میزان مشارکت در این عرضه اولیه به ۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۴۶۰ نفر رسید.


پذیره نویسی صندوق آوای فردای زاگرس: پذیره‌نویسی ETF با درآمد ثابت صندوق آوای فردای زاگرس ۲۰ دی ماه از طریق بورس اوراق بهادار انجام ‌شد.


پیش بینی تزریق دوم صندوق توسعه به بورس: ۲۰ دی ماه شهید زاده،مدیرعامل صندوق توسعه ملی از تزریق ۲۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه تا پایان سال خبر داد.


آغاز فعالیت صندوق بازارگردانی آسمان زاگرس: ۲۲ دی ماه صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی آسمان زاگرس تاسیس و شروع به فعالیت کرد.


اعلام مجدد EPS ها: ۲۲ دی ماه قالیباف اصل،رئیس وقت سازمان بورس از اعلام مجدد ﮔزارش ﭘﯿﺶ بﯿنﯽ سﻮد ﻫر سهﻢ ( EPS ) در شرکت های بورسی از اسفند یا اواخر بهمن ۹۹ خبر داد.


تصویب طرح زنجیره فولاد در مجلس: ۲۳ دی ماه کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره صنعت مهم بورسی فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها تصویب شد.


پذیره نویسی صندوق زرین کوروش: صندوق سرمایه‌گذاری در سهام قابل معامله زرین کوروش، تحت مدیریت شرکت سبدگردان کوروش، با نماد «زرین» در بازار فرابورس از ۲۳ دی ماه ۹۹ پذیره نویسی شد.


صدرو مجوز صندوق های کشاورزی: ۳۰ دی ماه مجوز فعالیت صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا با دارایی پایه محصولات کشاورزی صادر شد. صندوق های سرمایه گذاری طلای سرخ نو ویرا و گروه زعفران سحرخیز نخستین صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا هستند که دارایی پایه آنها محصولات کشاورزی است.


استعفای رییس سازمان بورس : حسن قالیباف اصل،رئیس سازمان بورس در تاریخ ۳۰ دی ماه از سمت خود استعفا داد.البته وی همان در مصاحبه ای با خبرنگار صدا و سیما نسبت به این قضیه اظهار بی اطلاعی کرد،اما در نهایت استعفای وی پذیرفته شد.



بهمن ماه؛رئیس جدید و آزمون و خطاهای جدید!


دستور قطع صدور علائم منفی به بورس: ۶ بهمن ماه معاون اول رئیس‌جمهور در جدیدترین دستور خود در خصوص «درخواست دستور بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» به نهاوندیان اعلام کرد: (هیچ علامت منفی به بورس داده نشود!).


تشکیل یک شرکت سهامی جدید: سازمان بورس دستور العمل تشکیل شرکت سهامی عام پروژه را با هدف تقویت بازار اولیه تصویب کرد.بر اساس این دستورالعمل سرمایه شرکت حداقل هزار میلیارد تومان تعیین شد و مقرر شد موسسین آن حداقل ۵۰ درصد سرمایه شرکت را به شکل نقدی و غیر نقدی تعهد کنند.


تعیین رئیس جدید سازمان بورس: دهقان دهنوی؛ معاون وزیر اقتصاد رئیس سازمان بورس شد.


افزایش کدهای بورسی به ۵۷ میلیون کد: بر اساس آمار اعلام شده سالانه تا ۳۰۰ هزار کد بورسی صادر شده است، در حالی که تعداد کدهای بورسی طی مدت کوتاهی با احتساب کدهای سهامداران عدالت به ۵۷ میلیون کد رسید.


خبر تشکیل بازار هدف: به منظور ایجاد بازار هدف اصلاحات دستورالعمل های پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران مصوب شد.


بررسی ابعاد فقهی دو مصوبه: در جلسه ۱۱ بهمن کمیته فقهی سازمان بورس دو موضوع" جایگزینی دارایی پایه در قرارداد آتی" و "ابعاد فقهی درخواست انتشار اوراق بیمه اتکایی" تصویب و ابلاغ شد.


زمزمه قیمت گذاری دستوری خودرو: پس از بازار فولاد وزارت صمت به سمت بازار خودرو رفت تا با تغییر فرمول قیمت گذاری و قیمت گذاری دستوری بازار این صنعت اعم از کارگران خطوط تولید ، قطعه سازان، سهامداران و زنجیره تامین و به تبع آن بازار سهام را تحت تاثیر قرار دهد.


تشکیل صندوق بازارگردانی اختصاصی شرکت های سرمایه گذاری استانی: با تصویب شورای عالی بورس در ۱۵ بهمن ماه مقرر شد تا صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی، به منظور بازارگردانی سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی تاسیس شود.


تصویب ۸ مصوبه برای تعدیل بازار: ۱۷ بهمن ماه در جلسه هیات مدیره سازمان بورس به منظور روان سازی و تعدیل معاملات در بازار سرمایه مصوبه ای در ۸ بند به تصویب رسید. نخست؛ به منظور حمایت از بازار سرمایه و تقویت طرف تقاضا، به صندوق توسعه بازار سرمایه اجازه داده شد تا سقف سه هزار میلیارد تومان نسبت به تامین مالی از طریق انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سهام اقدام کند. دوم؛ مقرر شد تا ضریب تعدیل سهام و حق تقدم آن در معاملات اعتباری از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد. سوم؛ مقرر شد دستورالعمل اجرایی خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه با دید تسهیل برای خرید و نگهداری توسط ناشران مورد بازنگری قرار گیرد. چهارم؛ در خصوص امکان خرید واحدهای صندوق های اختصاصی بازارگردانی برای عموم مردم مدل سازی و طراحی فرآیند و ابزار لازم صورت می گیرد. پنجم؛ با مذاکرات صورت گرفته با بانک ها، تمهید مقدمات لازم در شرکت سپرده گذاری مرکزی وبا تصویب هیات مدیره سازمان بورس، مقرر شد؛ اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت توسط بانک ها طی یک هفته عملیاتی شود. همچنین مذاکره لازم برای تعمیم این خدمات به سایر سهامداران به ویژه سهامداران خرد نیز در دستور کار قرار گیرد. ششم؛ مقرر شد بازنگری دستورالعمل سهام ترجیحی به نحوی انجام شود که امکان اعطای سهام ترجیحی علاوه برکارکنان مستقیم شرکت‌ها به کارکنان شرکت های زیرمجموعه یا مادر یا هم‌گروه مالی نیز میسر باشد. هفتم؛ به منظورارتقای شفافیت و به روز بودن اطلاعات، تجدید ارزیابی دارایی های شرکتها باید تسریع و تسهیل شود. هشتم؛ موارد مهم دیگری در راستای ایجاد آرامش در بازار، مشارکت و مسئولیت پذیری ارکان بیرونی و درونی بازار، ارتقای سطح حمایت دولت از بازار و ایفای تعهدات باقیمانده صندوق توسعه ملی به بحث گذاشته شد.


خروج لایحه مالیات های مستقیم از دستور کار دولت: لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم به هیئت دولت آمده اما به دلیل همزمانی با بودجه از دستور کار دولت خارج شد. باید تلاش کنیم تا این موضوع بار دیگر در دستور کار دولت قرار بگیرد.


مصوبات ۱۸ بهمن شورای عالی بورس: اول؛ از ۲۵ بهمن ماه دامنه نوسان خرید و فروش سهام منفی دو درصد و مثبت ۶ درصد تعیین شد.همچنین تغییرات حجم مبنا در اختیارات سازمان بورس قرار گرفت تا متناسب با شرایط بازار، تغییراتی اعمال شود. این اختیار نیز به سازمان بورس و اوراق بهادار داده شد که انتشار اوراق اختیار فروش تبعی را به ناشران و سهام داران عمده الزام کند. همچنین اعتبار خرید کارگزاری ها به ۶۰ درصد تغییر پیدا کرد.


دوم؛ حذف قیمت گذاری دستوری: بر اساس ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها کالاهایی که در بورس کالا عرضه می شوند، از شمول قیمت گذاری خارج می شوند.


سوم؛ تشکیل کانون سهامداران حقیقی: اقدامات اولیه به منظور تشکیل کانون سهام داران حقیقی انجام شده و ان شاالله به زودی برای تشکیل کانون سهام داران حقیقی اقدام خواهد شد.


چهارم؛ توسعه نهادهای مالی: توسعه بازار سرمایه نیازمند نهادهایی است که به عنوان بازاریاب، بازار سرمایه را توسعه دهند . این نهادها اعم از کارگزاری ها، تامین سرمایه ها، سبدگردان ها، مشاوران سرمایه و سایر نهادها هستند که باید فرآیند صدور مجوزهای آنها تسریع و تسهیل شود.


عرضه صکوک شستا: ۱۹ بهمن ماه با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک اجاره شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (سهامی عام) به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال بدون ضامن و با تکیه بر رتبه اعتباری از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران، عرضه عمومی شد.


موافقت دولت با تامین مالی بورسی پروژه‌های عمرانی: تامین مالی طرح های زیربنایی و عمرانی ازجمله طرح های آزادراهی و ریلی کشور از طریق بازار سرمایه در جلسه ۱۹ بهمن ماه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد صندوق پروژه با همکاری سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی تشکیل شود.


تغییرات دامنه نوسان بازارپایه و صندوق ها: سازمان بورس ۲۱ بهمن ماه اعلام کرد همزمان با اجرای دامنه نامتقارن تغییرات اعمال شده بازار پایه، صرفا در تابلو زرد بود که از مثبت و منفی ۳ به مثبت ۳ و منفی ۲ تغییر کرد، همچنین درباره صندوق ها که این رقم منفی و مثبت ۱۰ بود به مثبت ۱۰ و منفی ۴ تنظیم شد؛ مابقی بازارها نیز بر اساس روال قبلی ادامه فعالیت دادند.


اعمال سررسید اوراق تبعی سررسید بهمن و اسفند: فرآیند اعمال و تسویه اختیار فروش تبعی برای سررسید بهمن و اسفند ۹۹ از تاریخ ۲۵ اسفند در شرکت سپرده گذاری مرکزی آغاز شد.


عرضه صکوک نفت پارس: با مجوز سازمان بورس صکوک مرابحه شرکت نفت پارس (سهامی عام) به مبلغ یک هزار میلیارد ریال از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران در نماد صنفت۳۱۱ عرضه عمومی شد.


انتشار برنامه تجدید ارزیابی دارایی ها در کدال: سازمان بورس با ارسال نامه ای به ناشران بورسی و فرابورسی اعلام کرد در صورت وجود هر برنامه ای برای تجدید ارزیابی دارایی ها موضوع را فورا" در کدال منتشر کنند.



اسفند؛تصمیم کبرای سازمان بورس در خصوص دامنه نوسان


عرضه صکوک پتروشیمی تابان فردا: با مجوز سازمان بورس صکوک اجاره شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا (سهامی عام) به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال از طریق شرکت فرابورس ایران ۳ تا ۵ اسفند ۱۳۹۹ عرضه عمومی شد.


مجوز مجلس به دولت برای تامین مالی پروژه های عمرانی از بورس: نمایندگان مردم در خانه ملت، به دولت اجازه دادند تا از ظرفیت بازارسرمایه به منظور اجرای پروژه‌های عمرانی استفاده کند.


تشکیل هلدینگ شرکت های غیربورسی سهام عدالت: مقرر شد هلدینگ شرکت‌های غیر بورسی حاضر در سهام عدالت تشکیل ‌شود.اعضای هیات موسس این شرکت ها از طریق سازمان خصوصی‌سازی برای تائید صلاحیت حرفه‌ای معرفی شدند.


افزایش نصاب صندوق ها: هیات مدیره سازمان بورس در جلسه ۱۰ اسفند۹۹ افزایش حد نصاب سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت در سهام را تصویب کرد.


تعمیم توثیق سهام از سهام عدالتی ها به همه سهامداران: مجوز استفاده از امکان توثیق مکانیزه سهام جهت دریافت کارت اعتباری و تسهیلات بانکی، پیش از این تنها برای مشمولان سهام عدالت راه اندازی شده بود و به تازگی هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادارمجوز استفاده از این امکان را برای سایر سهامداران نیز صادر کرد.


رد الزام کارگزاران برای تسویه اعتبارات: به دلیل انتشار اخباری مبنی بر الزام برخی کارگزاری ها به تسویه اعتباری این مساله از سوی کانون کارگزاران رد شد و دبیرکل کانون کارگزاران در تاریخ ۱۱ اسفندماه اعلام کرد که الزامی برای تسویه اعتبارات تا پایان سال نیست!


اذعان صحرایی به ارزندگی بازار: علی صحرایی؛مدیرعامل بورس تهران که در دوران رونق بازار و رشدهای پی در پی شاخص بارها در مصاحبه های خود اعلام کرده بود که رشد بورس با متغییرهای اقتصادی کشور همخوانی ندارد،بالاخره در تاریخ ۱۱ اسفندماه به یاری سایر کارشناسان آمد و در مصاحبه ای اعلام کرد که "بازار سرمایه با متغیرهای فعلی ارزنده است!"


ابلاغ مصوبه افزایش نصاب سهام صندوق ها، واکنش ها و مقاومت ها: در تاریخ ۱۲ اسفند با ابلاغ این مصوبه صندوق های سرمایه گذاری "در اوراق بهادار با درآمد ثابت" ملزم به سرمایه گذاری حداقل ۱۵ درصد و حداکثر ۲۵ درصد از ارزش کل دارایی های صندوق در سهام شدند. مساله مهم این مصوبه زمان اجرای این افزایش نصاب بود؛ صندوق ها ملزم شدند تا پایان اسفند ۱۴۰۰ نسبت به رعایت نصاب موضوع این مصوبه اقدام کنند.در حالی که این الزام نیز داده شد که ۳ درصد از این میزان را تا پایان اسفند ۹۹ اجرایی کنند.


پی نوشت: با وجود ارزندگی سهام باز هم صندوق ها نسبت به این مصوبه مقاومت های زیادی کردند.در حالی که در نهایت به دلیل اهرم های قانونی سیاست گذار ناچار به تمکین شدند.


طرح حمایت از پورتفوهای زیر ۱۰میلیون تومان: بر اساس تصمیم شورای عالی بورس در جلسه ۱۲ اسفندماه مقرر شد سهامدارانی که در تاریخ ۱۲ اسفند ارزش پورتفوی آنها ۱۰ میلیون تومان یا کمتر است و ورود آنها به بازار سرمایه در سال جاری اتفاق افتاده است این امکان فراهم شد تا بر روی پورتفوی سهام خود نوعی ضمانت حداقل بازدهی از صندوق توسعه دریافت کنند.


تصمیمات سهام عدالتی شورای عالی بورس: اول؛ علیرغم اینکه به طور متوسط بیش از ۵۰ درصد از سهامداران در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت نام کرده بودند، در جریان برگزاری مجامع آنها حداقل نصاب لازم جهت رسمیت جلسه که بیش از نیمی از سهامداران است در هیچ یک از شرکت های استانی حاصل نشد و مقرر شده که مجمع آنها برای نوبت دوم دعوت شوند.در جلسه ۱۲ اسفندماه شورای عالی بورس تصمیم گرفت تا برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت های سرمایه گذاری استانی را در اسفند ماه سال جاری ملغی اعلام کند و از تمامی ارکان برای اطلاع رسانی در خصوص این مجامع استفاده کند.


دوم؛ با توجه به طولانی شدن فرایند احراز صلاحیت کاندیداهای عضویت در هیئت مدیره این شرکت ها در مراجع ذیصلاح، مقرر شد تا با تصمیم شورای عالی بورس، برگزاری این انتخابات به تعویق بیفتد.یعنی کماکان امور مربوط به شرکت های سرمایه گذاری استانی و دیگر امور مرتبط تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ بر عهده سازمان خصوصی سازی باشد تا زمینه های لازم برای حضور حداکثری کاندیداها برای عضویت در هیات مدیره و سهامداران برای حضور در انتخابات فراهم گردد.


سوم؛ با توجه به تعدد شرکت های حاضر در پرتفوی سهام عدالت، مقرر شد تا به منظور تسهیل فرایند، واریز سود سهام افرادی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده اند، توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام شود.


انتشار صکوک شرکت نفت: صکوک منفعت شرکت ملی نفت ایران جهت تامین منابع مالی مورد نیاز، به منظور بازپرداخت بدهی اجرای طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی به ارزش ۵۰ هزار میلیارد ریال طی روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفندماه از طریق شرکت بورس عرضه خواهد شد.


انتشار صکوک داروسازی عبیدی: با مجوز سازمان بورس صکوک اجاره شرکت داروسازی دکتر عبیدی(سهامی عام) به مبلغ ۶۳۹,۵۵۴ میلیون ریال از روز یکشنبه ۱۷ تا ۱۹ اسفند ۹۹ با نماد "صعبید۳۱۲" از طریق شرکت بورس عرضه عمومی شد.


تصویب سه سیاست جدید دامنه نوسان در شورای عالی بورس: در جلسه ۲۶ اسفندماه شورای عالی بورس تصمیمات مهمی برای دامنه نوسان گرفته شد؛ اولا؛ افزایش دامنه نوسان مورد تاکید شورا قرار گرفت. ثانیا ؛ این افزایش به شکل تدریجی همراه با اطلاع رسانی کامل و آمادگی بازار انجام شود. ثالثا؛ مقرر شد که همراه با سیاست افزایش دامنه نوسان ، فرهنگ سازی و ترویج روش های سهامداری غیر مستقیم نیز انجام شود.


اعطای مجوز به ۴ سبدگردان: معاونت نظارت بر نهادهای مالی ۲۸اسفندماه از میان ۷ درخواست ارائه شده از سوی شرکتها با مجوز سبدگردانی ۴ شرکت امید مهرگان، نماد اعتماد، کیمیا و آلفا موافقت کرد.



در سه ماهه زمستان ۹۹ شاخص کل بورس از یک میلیون و ۴۳۹ هزار و ۱۲۴ واحد با عقبگردی فرسایشی تا یک میلیون و ۱۳۵ هزار واحد و سپس بازگشتی کمرنگ همراه بود. در نهایت شاخص سه ماهه زمستان و یا همان شاخص سال در آخرین روز کاری اسفندماه با یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۰۷ واحد به کار خود پایان داد.


میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در فصل زمستان روندی کاهشی داشت. به طوری که در دی ماه میانگین روزانه ارزش معاملات خرد ۱۴ هزار میلیارد تومان، بهمن ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان و در اسفند این عدد به کمترین سطح خود در سال ۹۹ و به مبلغ ۴۸۰۰ میلیارد تومان رسید. لازم به ذکر است که میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در اسفند ۹۸ بیشتر و حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود.


در نمودار زیر میانگین روزانه ارزش معاملات خرد به تفکیک هرماه آورده شده است:

انتهای خبر

0
0