بااقتصاد
1400/02/08
13:01
نگاهی بر صنعت کاشی و سرامیک/ کساوه پر درآمدترین نماد این گروه

صنعت کاشی و سرامیک یکی از صنایع محبوب در بازار سرمایه به‌شمار می‌رود که چشم‌انداز روشنی برایش انتظار می‌رود، در ادامه به برسی این صنعت و نمادهای حاضر آن در بازار سرمایه می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، سرامیک از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین مصنوعات ساخت بشر به شمار می‌رود که نقش اساسی در رشد فرهنگ و زندگی آدمی ایفا کرده‌اند. به طوری که اهمیت این دستاورد به اندازه‌ای است که امروزه حضور سرامیک‌های پیشرفته در عرصه‌های مختلف صنعت و تکنولوژی، همچنان در صدر علوم مهندسی مواد قرار گرفته است.


کاشی که محصولی سفالی و سرامیکی است و به آن سنگ مصنوعی نیز گفته می‌شود به دو دسته کفی و دیواری تقسیم می‌شود. نوع کفی که اصطلاحا سرامیک نامیده می‌شود و ۵۴ درصد از مصرف کاسی و سرامیک دنیا مطعلق به این دسته است و ۳۷ درصد مطعلق به کاشی دیوار است.


تولید کاشی در دنیا به ۱۲.۷ میلیارد متر مربع می‌رسد که آسیا با ۸.۵ میلیارد متر مربع در صدر تولید قرار دارد. صادرات جهان نیز نیز نزدیک به ۳ میلیارد متر مربع است که ایران در بین صادر کننده‌ها در جایگاه پنجم قرار دارد.


صنعت کاشی و سرامیک در ایران


صنعت کاشی و سرامیک از جمله صنایعی به شمار می‌رود که رکود و رونق صنعت ساختمان به شدت روی آن تاثیر گذار است؛ از این رو با توجه به رکود ساخت و ساز در سال‌های اخیر تولیدات کاشی و سرامیک کشور از ۵۰۰ میلیون متر مربع در سال ۱۳۹۲ به ۳۰۰ میلیون متر مربع در سال ۱۳۹۴ رسید و اکنون چیزی حدود ۴۰۰ میلیون متر مربع است.


از طرفی با توجه به افزایش نرخ دلار واردات کاشی و سرامیک با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شده است که می‌تواند زمینه ساز بهبود هر چه بیشتر تولیدات داخلی لین صنعت باشد.


عمده محصولات این صنعت در استان‌های یزد، کرمان، اصفهان، خراسان، تهران تولید می‌شود تعداد کارخانجات احداثی کاشی و سرامیک به ۱۳۷ عدد می‌رسد.


از این تعداد تنها شرکت‌های کترام، کلوند، کسعدی، کحافظ، کپارس و کساوه در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند.


۷ رشته فعالیت‌های صنعتی دارای اولویت در سند چشم‌انداز برنامه راهبردی ۱۴۰۴ به چشم می‌خورد که عبارتند از خودرو، فولاد، نساجی و پوشاک، سیمان، تایر و تیوب، لوازم خانگی و کاشی و سرامیک.


حضور کاشی و سرامیک در کنار صنایعی همچون فولاد وخودرو نشان از اهمیت این صنعت در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ دارد.


این صنعت با ارزش ۱۴.۶۶۰ میلیارد تومانی ۰.۲ درصد از بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است.


نگاهی به شرکت‌های بورسی این صنعت


در سال یک سال گذشته کپارس با ۱۵۰ درصد بیشترین بازدهی را در بین سهم‌های این گروه داشته، پس از آن کساوه با ۱۴۴ درصد، کترام با ۱۲۱ درصد، کلوند با ۶۳ درصد، کحافظ با ۶۰ درصد و کسعدی با ۵۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


کحافظ با رشد ۱۴۴ درصدی نسبت به سال مالی قبل در سال ۹۹ درآمد ۲۳۹ میلیارد تومانی، کسعدی با رشد ۸۹ درصدی درآمد ۱۴۰ میلیارد تومانی، کساوه با رشد ۱۰۲ درصدی درآمد ۵۷۲ میلیارد تومانی، کترام با رشد ۹۵ درصدی درآمد ۱۸۷ میلیارد تومانی، کلوند با رشد ۷۷ درصدی درآمد ۳۵۸ میلیارد تومانی و کپارس با رشد ۱۲۳ درصدی درآمد ۳۰۲ میلیارد تومانی محقق کرد.



انتهای خبر

0
0