کوین ایران
1400/06/20
17:35
مارکت اوردر (Market Order) یا سفارش بازار در ارز دیجیتال چیست؟

سفارش بازار یا مارکت اوردر (market order) دستوری از جانب سرمایه‌گذار به یک کارگزاری برای خرید یا فروش سهام، اوراق قرضه یا دارایی‌های دیگر با بهترین قیمت در بازار مالی جاری ...

سفارش بازار یا مارکت اوردر (market order) دستوری از جانب سرمایه‌گذار به یک کارگزاری برای خرید یا فروش سهام، اوراق قرضه یا دارایی‌های دیگر با بهترین قیمت در بازار مالی جاری است. معمولا سرمایه‌گذاران به‌صورت پیش‌فرض از این گزینه برای خرید و فروش استفاده می‌کنند. اگر دارایی موردنظر، سهامی با سرمایه بازاری بالا یا یک صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) محبوب باشد، خریداران و فروشندگان بیشتری وجود خواهند داشت. این یعنی یک سفارش بازار بلافاصله با قیمت نزدیک به آخرین قیمتی که سرمایه‌گذار مشاهده می‌کند پر خواهد شد.


سفارش محدود (limit order) که جایگزین اصلی سفارش بازار برای بیشتر سرمایه‌گذاران است، به کارگزار دستور خرید یا فروش در یک قیمت مشخص را می‌دهد.


سفارش بازار، دستور خرید یا فروش اوراق بهادار به‌صورت آنی با قیمت جاری است. سفارش محدود، دستور خرید یا فروش با قیمت مشخص توسط سرمایه‌گذار است. سفارش‌های بازار، برای خرید یا فروش سهام با سرمایه بازاری بالا، قراردادهای آتی یا ETFها مناسب هستند. سفارش محدود، برای خرید یا فروش دارایی‌های با معامله ضعیف یا بسیار پرنوسان مناسب‌تر است. سفارش بازار رایج‌ترین نوع تراکنش در بازار سهام است. این گزینه‌ی پیش‌فرض در بیشتر کارگزاری‌هاست.

شناخت سفارش‌های بازار

اگر از یک کارگزار آنلاین استفاده می‌کنید، با زدن گزینه‌های «خرید» یا «فروش»، فرم سفارشی نمایش داده می‌شود که باید آن را پر کنید. چه برای خرید، چه برای فروش، باید نماد سهم و تعداد مورد معامله را وارد کنید؛ نوع قیمت هم باید ثبت شود.


نوع قیمت پیش‌فرض، قیمت «بازار» خواهد بود؛ پس این یک سفارش به قیمت بازار است. سرمایه‌گذار قیمت را تعیین نمی‌کند، اما نشان می‌دهد که خواهان خرید سهم یا ارز با قیمت جاری بازار است.


گزینه‌‌های دیگری مانند «سفارش به قیمت پایانی بازار» هم وجود دارند که نشان می‌دهند شما قصد انجام تراکنش در آخرین لحظه را دارید. گزینه «سفارش محدود» هم وجود دارد که اجازه‌ی خرید در زیر یک قیمت تعیین‌شده یا فروش بالاتر از قیمت مشخص‌شده را به شما می‌دهد.


گزینه‌ی سفارش به قیمت پایانی بازار برای کسانی است که فکر می‌کنند بهترین قیمت را در پایان روز خواهند داشت. سفارش محدود هم به شما اجازه می‌دهد با اطمینان از اینکه فرصت انجام سفارش از دست نمی‌رود، بروید و مقداری استراحت کنید.


نکته مهم: اگر فکر می‌کنید قیمت یک سهم به‌زودی به سطح قابل‌قبول موردنظرتان می‌رسد، از سفارش محدود استفاده کنید؛ اگر به آن سطح نرسید، تراکنش انجام نخواهد شد.


چرا از مارکت اوردر استفاده کنیم؟

مارکت اوردر رایج‌ترین و ساده‌ترین معامله در بازارها است. این سفارش در سریع‌ترین زمان ممکن با قیمت جاری انجام می‌شود و بیشتر اوقات اکثر خریداران و فروشندگان آن را برای انجام معامله انتخاب می‌کنند. به همین دلیل گزینه پیش‌فرض بیشتر پلتفرم‌های معاملاتی است.


مارکت اردر معمولا ارزان‌قیمت‌ترین گزینه است. برخی کارگزاری‌ها برای تراکنش‌های مربوط به سفارش محدود، هزینه‌هایی دریافت می‌کنند.


مارکت اردر گزینه امنی برای سهام با سرمایه بازاری بزرگ است چون نقدشوندگی بالایی دارند؛ یعنی هر روز تعداد زیادی از سهام آن‌ها دست‌به‌دست می‌شود و تراکنش‌ها نسبتا سریع انجام می‌شوند. قیمت نمایش‌داده‌شده در هنگام انتخاب گزینه‌های خرید یا فروش به قیمتی که درنهایت تراکنش انجام می‌شود نزدیک است؛ مگر اینکه بازار در آن لحظه دچار آشفتگی شود.


نقطه ضعف مارکت اوردر

مارکت اوردر در زمان معامله‌ی دارایی‌‌هایی که نقدشوندگی کمتری دارند، مانند سهام دارای سرمایه بازاری کم یا شرکت‌های مشکل‌دار، کمتر قابل‌اعتماد است. چون این سهام به‌صورت جزیی مورد معامله قرار می‌گیرند، شکاف پیشنهاد قیمت فروش و خرید بالا می‌رود؛ درنتیجه سفارش‌های بازار به‌کندی و با قیمت‌های ناامیدکننده پر خواهند شد.


مارکت اوردر درمقابل لیمیت اوردر

سفارش‌های بازار پایه‌ای‌ترین معامله‌های خرید و فروش هستند. سفارش‌های محدود اختیار و کنترل بیشتری به سرمایه‌گذار می‌دهند.


لیمیت اوردر به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد یک قیمت حداکثری قابل‌قبول یا حداقل قیمت فروش قابل‌قبول در هنگام ثبت‌سفارش تعیین کند. اگر دارایی به آن قیمت تعیین‌شده برسد، سفارش انجام خواهد شد.


در موقعیت‌های زیر، سفارش‌های محدود ارجحیت بیشتری دارند:


اگر سهام، معاملات کمی دارند یا قیمت‌شان با نوسان بالا همراه است؛ سرمایه‌گذار می‌تواند فروش را برای افزایش قیمت بعدی زمان‌بندی کند. اگر سرمایه‌گذار ازقبل قیمت قابل‌قبولی را تعیین کرده باشد. سفارش محدود آماده‌ی انجام است (اگر از کارگزاری آنلاین استفاده می‌کنید، گزینه «good for day» را فعال نکنید، مگر اینکه بخواهید سفارش‌تان در پایان روز معاملاتی بسته شود). اگر سرمایه‌گذار بخواهد اطمینان داشته باشد که قیمت درهنگام نهایی‌شدن تراکنش، در کسری از ثانیه لغزش پیدا نمی‌کند. مظنه سهام نشان‌دهنده آخرین قیمت موردتوافق خریدار و فروشنده است. قیمت می‌تواند در تراکنش بعدی بالا یا پایین برود. سفارش محدود بیشتر توسط تریدرهای حرفه‌ای و تریدرهای روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد که با خرید و فروش سریع حجم‌های بزرگ سهام برای کسب سود از تغییرات کوچک قیمت نفع می‌برند.


نکته مهم: تراکنش‌های سهام بزرگ مانند اپل و مایکروسافت تقریبا بلافاصله و بدون مشکل انجام خواهند شد؛ سهام کوچک‌تر و مبهم‌تر شاید اینطور نباشند.


نمونه‌های مارکت اوردر

مثلا فرض کنید پیشنهاد قیمت خرید-فروش سهام صنایع الف به‌ترتیب ۱۸.۵ و ۲۰ دلار است و ۱۰۰ سهم برای فروش وجود دارد. اگر تریدر یک سفارش بازار برای خرید ۱۰۰ سهم ثبت کند، اولین ۱۰۰ سهم با قیمت ۲۰ دلار انجام خواهد شد.


سفارش ۴۰۰ سهم بعدی با بهترین قیمت پیشنهادی برای فروشندگان ۴۰۰ سهم بعدی انجام خواهند شد. اگر سهام، معاملات اندکی داشته باشد، احتمالا ۴۰۰ سهم بعدی با قیمت ۲۲ دلار یا بیشتر معامله شوند.


برای همین است که استفاده از سفارش محدود برای برخی تراکنش‌ها بهتر است. سفارش‌های بازار با قیمت تعیین‌شده توسط بازار پر می‌شوند. سفارش‌های محدود کنترل بیشتری به معامله‌گر می‌دهند.


ملاحظات خاص!

هربار که یک تریدر به دنبال انجام سفارش بازار است، مایل است با قیمت درخواستی خرید کند یا با قیمت پیشنهادی بفروشد. پس فردی که سفارش بازار انجام می‌دهد، بلافاصله تسلیم دامنه پیشنهاد قیمت خرید-فروش می‌شود.


به همین دلیل بد نیست قبل از ثبت سفارش بازار نگاهی به دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش بیندازید (به‌ویژه اگر اوراق بهادار با معامله کم ترید می‌کنید). ناتوانی در انجام این کار می‌تواند هزینه زیادی برایتان داشته باشد. این مورد برای کسانی که معاملات زیادی انجام می‌دهند یا از سیستم ترید خودکار استفاده می‌کنند اهمیت دوچندانی دارد.


پرسش‌های پرتکرار درباره مارکت اوردر

سفارش بازار یا مارکت اوردر یعنی چه؟

سفارش بازار دستوری از جانب معامله‌گر به کارگزار مبنی بر خرید یا فروش سهام یک دارایی با قیمت جاری بازار است. این رایج‌ترین راه خرید یا فروش سهام برای بیشتر سرمایه‌گذاران است.


سفارش بازار چگونه کار می‌کند؟

طبق تعریف، سفارش بازار دستور خرید یا فروش آنی با قیمت جاری بازار است. بیشتر شبیه خرید یک کالا بدون مذاکره و چانه‌زدن می‌ماند. بااین‌حال، در بازارهای مالی، یک قیمت منصفانه در هر لحظه توسط حجم سفارش‌های خرید و فروش تعیین می‌شود. شما قیمتی که در آن لحظه منصفانه است را مشاهده می‌کند.


معامله‌گران می‌توانند به‌جای ثبت یک سفارش به قیمت بازار، سفارش محدودی ثبت کنند.


تفاوت بین سفارش بازار و سفارش محدود چیست؟

سفارش محدود به حداکثر قیمتی که سرمایه‌گذار مایل است برای خرید بپردازد، یا حداقل قیمتی که فروشنده قصد فروش دارد، گفته می‌شود. سفارش محدود تا زمان پرشدن یا انقضاء، باقی می‌ماند.


گزینه «good for day» یا معتبر تا پایان روز، باعث می‌شود یک سفارش آنلاین خرید یا فروش درصورت بسته شدن بازار انجام نشود.


سفارش دسته‌ای چه فرقی با سفارش بازار دارد؟

سفارش دسته‌ای (batch order) یک تراکنش پشت‌پرده است که توسط کارگزاری‌ها انجام می‌شود. آن‌ها در آغاز روز معاملاتی، سفارش‌های پیشین برای یک سهام را ترکیب کرده و آن‌ها را طوری جلو می‌برند و انجام می‌دهند که انگار یک سفارش است. معامله دسته‌ای تنها در ابتدای بازار و با سفارش‌هایی که بین روزهای معاملاتی ثبت شده باشد ممکن است.


هر سفارش دسته‌ای شامل تعدادی سفارش بازار است که بین روز معاملاتی پیشین و روز معاملاتی جاری ثبت شده باشد.


شبیه‌سازی معاملات با ۱۰۰ هزار دلار پول مجازی

با این شبیه‌ساز رایگان می‌توانید مهارت معاملاتی خودتان را محک بزنید و از اعتبار مجازی که در اختیارتان قرار گرفته است بهره ببرید. قبل از اینکه پول‌تان را در معاملات واقعی به‌خطر بیندازید، از این شبیه‌ساز برای یافتن چم‌وخم معامله و ریسک‌های موجود استفاده کنید. راهبردهای معاملات را تمرین کنید تا برای بازار واقعی آماده شوید.


یادتان باشد که هیچ‌کدام از مطالب بالا توصیه سرمایه‌گذاری یا معامله نیستند و تنها برای آموزش و آشنا کردن شما با مفاهیم مختلف تهیه شده‌اند. مراقب پول‌های‌تان باشید و قبل از انجام معامله به‌خوبی از بازار موردنظر اطلاعات کسب کنید.


این مقاله صرفا برای اهداف آموزشی ارائه شده است و نباید به‌عنوان مشاورهٔ تجاری و سرمایه‌گذاری از طرف کوین ایران و نویسندگانش قلمداد شود.


منبع


انتهای خبر

0
0