فارس نیوز
1402/02/11
12:55
افزایش ۱۳۰۰ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۱۳۰۳ واحد نسبت به روز قبل همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران بعد از رکوردشکنی روزهای گذشته، امروز در یک روند نوسانی قرار گرفت، بگونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش ۱۳۰۰ واحد به رقم ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۶۳۹ واحد رسید.


همچنین شاخص هموزن با افزایش ۸ هزار و ۴۳۵ واحد به رقم ۸۲۴ هزار و ۹۶۲ واحد رسید. ارزش روز بازار که ناشی از ارزش شرکت‌های ۶۰۰‌گانه بورسی است، به بیش از ۹ میلیون و ۱۷۱ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز بیش از ۲۲.۲ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۲ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۵ هزار و ۹۴۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


شاخص کل و شاخص قیمت امروز با معیار وزنی ارزشی ۰.۵ درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هموزن یک درصد افزایش یافتند. شاخص آزاد شناور ۰.۲ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۰.۱۹ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۰.۳۵ درصد رشد کرد.


امروز نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، بانک پارسیان، کشتیرانی جمهوری اسلامی و همراه اول به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای گل‌گهر، پتروشیمی پردیس و ملی‌مس به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.


در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با افزایش ۱۹۱ واحد به رقم ۳۱ هزار و ۱۴۵ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران یک میلیون و ۷۳۳ هزار میلیارد تومان شد.ارزش بازار پایه فرابورس هم به ۴۹۳ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز بیش از ۱۲.۲ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۶۰۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۲۴۶ هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند. البته لازم به یادآوری است مطابق روال دوشنبه‌ها امروز هم عملیات بازار باز در فرابورس بین شبکه بانکی انجام شد و در جریان آن ۲.۶ میلیارد سهام در قالب ۳۳۴ هزار معامله و به ارزش ۲۳۳ هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند که صرفا ارقام آن در معاملات فرابورس درج می‌شود، وگرنه معامله سهام به میزان ۷.۵ میلیارد سهم در قالب ۵۵۳ هزار معامله و به ارزش ۶ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان بوده و اوراق مالی اسلامی به میزان ۴۴ میلیون ورقه در قالب ۴۳۴ معامله و به ارزش ۳ هزار و ۹۴۲ میلیارد تومان بوده است.


امروز نمادهای مالی سپهرصادرات، فولاد هرمزگان، صبا تامین و گلدیران به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای آریاساسول، جهان فولاد سیرجان و پتروشیمی تندگویان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.


به گزارش فارس، با توجه به رشد شاخص بورس در سال جاری فرصت مناسبی برای تامین مالی شرکت‌های بورسی و فرابورسی از بازار سرمایه فراهم شده و شرکت‌ها می‌توانند با انتشار انواع اوراق و همچنین افزایش سهام شناور خود به تامین مالی از بازار سرمایه بپردازند و این بازار به سکویی برای تامین مالی شرکت‌ها تبدیل شود.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0