سنا
1401/04/05
10:06
فراز و فرود شاخص‌ها و بازارهای بورس تهران

در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش و حجم کل معاملات در هفته منتهی به اول تیر ماه، نسبت به هفته منتهی به ۲۵ خرداد ماه کاهشی شد. همچنین، شاخص هم وزن و شاخص کل نیز روند کاهشی داشتند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به اول تیر۱۴۰۱، حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این هفته نسبت به هفته گذشته با ۹.۱۷ درصد کاهش، از ۲۳۵ هزار و ۳۳۸ میلیارد ریال به ۲۱۳ هزار و ۷۶۸ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۳۳ میلیارد و ۷۵۲ میلیون سهم در هفته گذشته به ۳۲ میلیارد و ۷۸۳ میلیون سهم رسید که کاهش ۲.۸۷درصدی را نشان می‌دهد.


وضعیت صعود و نزول بازارها


در هفته یادشده، بازارهای اول سهام، بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به هفته گذشته وضعیت کاهشی داشتند. در حالی که بازار دوم سهام و بازار مشتقه از روند صعودی در ارزش و حجم معاملات برخوردار شدند.


بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، کاهش ۱۵.۸۵ درصدی را در هفته جاری نسبت به هفته گذشته خود تجربه کرد و از ۸۱ هزار و ۲۲۶ میلیارد ریال به ۶۸ هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که هفته منتهی به ۲۵ خرداد ماه ۱۳ میلیارد و ۳۹۳ میلیون سهم بود به ۱۱ هزار و ۹۳۱ میلیارد سهم در هفته گذشته رسید و کاهش ۱۰.۹۲ درصدی را به ثبت رساند.


روند حرکت بازار دوم سهام برخلاف بازار اول سهام افزایشی بود. به طوری‌که ارزش معاملات این بازار در هفته منتهی به اول تیر نسبت به هفته گذشته خود، ۱۶ درصد افزایش یافت و از ۷۳ هزار و ۶۳۲ میلیارد ریال به ۸۵ هزار و ۴۱۳ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۷.۶۲ درصد افزایش، از ۱۵ میلیارد و ۴۹۲ میلیون سهم به ۱۶ میلیارد و ۶۷۲ میلیون سهم رسید.


ارزش معاملات بازار بدهی با افت ۷۴.۷۶ درصدی از ۱۰ هزار و ۶۴۳ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۲ هزار و ۶۸۶ میلیارد ریال در هفته منتهی به اول تیرماه رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۱۰.۷۱ میلیون برگه به ۲.۸۴ میلیون برگه رسید که افت ۷۳.۴۵ درصدی را نشان می‌دهد.


ارزش معاملات در بازار مشتقه در هفته منتهی به ۲۵ خرداد ماه ۲۴۸ میلیارد ریال بود در هفته منتهی به اول تیر به ۲۴۸ میلیارد ریال رسید و رشد ۶۳.۳۵ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با افزایش ۳.۶۵ درصد، از ۲.۲۱ میلیون قرارداد در هفته قبل به ۲.۲۹ میلیون قرارداد در هفته منتهی به اول تیرماه رسید.


ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در هفته منتهی به ۱۸۷ خرداد در مقایسه با هفته پیش، روندی کاهشی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۶۹ هزار و ۵۸۹ میلیارد ریال در هفته قبل به ۵۶ هزار و ۹۰۷ میلیارد ریال در هفته یادشده رسید و افت ۱۸.۲۲ را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با کاهش ۱۳.۹۹ درصدی در این هفته نسبت به هفته قبل از ۴ میلیارد و ۸۵۴ میلیون یونیت به ۴ میلیارد و ۱۷۵ میلیون یونیت رسید.


شاخص هم‌وزن کاهش یافت


بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در هفته منتهی به اول تیر نسبت به هفته گذشته خود افت ۱.۹۸ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد به یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحد کاهش یافت که افت ۳۰ هزار و ۹۴۰ واحدی را نشان می دهد.


همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در هفته منتهی به اول تیرماه نسبت به هفته قبل کاهش داشت و با ۱.۵۵ درصد کاهش از ۴۲۸ هزار و ۹۳۲ واحد به ۴۲۲ هزار و ۲۹۳ واحد رسید و ۶ هزار و ۶۴۰ واحد کاهش یافت.


محبوبه حاجی زاده

انتهای خبر

0
0