بااقتصاد
1400/04/28
14:44
صعود ۸ هزار واحدی شاخص کل و پایان خوش بازارهای سهام تهران با تعطیلات تابستانی!/ پرونده بورس در تیرماه مثبت بسته شد/ تعویق زمان عرضه اولیه وهامون

گزارش بازار/ دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران در آخرین روز معاملاتی تیرماه ۱۴۰۰، در حالی مثبت بسته شد که تعطیلات یک‌هفته‌ای پایتخت برای کنترل کرونا و کاهش شیوع این بیماری، سه روز کاری بورس را نیز به تعطیلی کشاند. حالا بازار سرمایه با پشت سر گذاشتن یک ماه معاملاتی مثبت و حسن ختام صعود ۸۴۲۰ واحد در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۱۱ هزار واحدی به استقبال دومین ماه تابستانی قرن جدید می‌رود. امروز تمامی شاخص‌های بازارهای سهام تهران مثبت بودند.

عبور شاخص کل فرابورس از مرز ۱۹ هزار واحدی


به گزارش بااقتصاد از روند دادوستدهای امروز، دوشنبه ۲۸ تیرماه، در بازار سرمایه، با سبزپوشی شاخص کل، شاخص هم‌وزن و فرابورس نیز رشد کردند. شاخص هم‌وزن با حمایت حقیقی‌ها در سمت خرید، ۲۷۴۱ واحد مثبت شد و به رقم ۴۰۳ هزار و ۶۹ واحد رسید. شاخص کل فرابورس نیز با صعود ۲۰۳ واحدی و حمایت نمادهای بزرگ، دوباره کانال ۱۹ هزار واحدی را پس گرفت.


تاپیکو و بپاس، صدرنشینان سبزپوش بورس و فرابورس


به‌این‌ترتیب و با صعود همه شاخص‌ها، بیش‌تر نمادهای بزرگ بازار بورس و فرابورس با افزایش قیمت پایانی مواجه شدند و در صدر آنها، تاپیکو، رمپنا، فارس، کچاد، کگل، اخابر و شستا از بورس، بپاس، آریا، زاگرس، صبا و شگویا از فرابورس قرار داشتند که بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل به‌جا گذاشتند.


ولکار و لطیف، نمادهای جذاب برای معامله‌گران!


همچنین در این بازارها، نمادهای ولکار، شستا، ومدیر، برکت، خساپا، غکورش و اپال، بالاترین میزان تراکنش روزانه را در بورس تهران ثبت کردند و لطیف، دی، فگستر، فتوسا، چخزر، کزغال و رافزای فرابورسی نیز در بازار اول و دوم این نقش را برعهده گرفتند و معاملات پرتراکنشی را رقم زدند.


ارزش ۶۳۰۰ میلیارد تومانی بازارهای سهام


کل ارزش بازارهای سهام تهران امروز به بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان رسید که ۵۳۰۰ میلیارد تومان ارزش بورس و ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز به ارزش فرابورس اختصاص یافت. تعداد معاملات در این بازارها امروز رقم یک میلیون و ۲۰۳ هزار بود که سهم معاملات بورس ۶۵۱ هزار و برای فرابورس ۵۵۲ هزار عدد ثبت شد.


رشد بیش از ۳ درصدی قیمت پایانی ۱۳۷ نماد


بر اساس این گزارش، معامله‌گران سهام امروز در ۵۰۴ شامل ۲۹۷ نماد بورسی، ۱۱۶ نماد فرابورسی و ۹۱ نماد بازار پایه، دادوستد انجام دادند. طی این معاملات، ۱۳۷ نماد رشد بیش از ۳ درصدی را ثبت کردند و ۹۰ نماد هم با قیمت پایانی بیش از ۳ درصد منفی، به استقبال معاملات مردادماه رفتند.


سبزپوشی ۶۰ و ۷۰ درصدی نمادهای بورس و فرابورس


در دادوستدهای ۲۹۷ نماد از بورس تهران، ۱۷۲ سهم، معادل ۵۸ درصد، قیمت پایانی مثبت را شاهد بودند درحالی‌که ۱۱۴ سهم، معادل ۳۸ درصد معاملات در فاز منفی به پایان رسید. برای ۵۳ نماد بورس، صف خرید ۳۰۱ میلیارد تومانی تشکیل شد و ۲۵ نماد هم به ارزش ۲۹۱ میلیارد تومان در صف فروش گذاشته شدند.


باتوجه به سهم مثبت حدود ۶۰ درصدی معاملات در بورس تهران، فرابورس هم امروز از این قافله صعودی عقب نماند و از ۱۱۶ نماد مورد معامله، ۸۰ سهم، معادل حدود ۷۰ درصد، در مدار مثبت قرار گرفتند. درمقابل ۳۴ سهم در این بازار وارد فاز منفی شدند که حدود ۳۰ درصد معاملات را شامل می‌شود. تعداد ۲۰ نماد هم در این بازار به صف خرید ۴۲ میلیارد تومانی رسیدند و تنها ۶ نماد، در صف فروش ۱۲۴ میلیارد تومانی قرار گرفتند که یک رکورد خوب در سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود.


گرایش معاملات بازار پایه به سمت مثبت


روند معاملاتی بازار پایه نیز به سمت مثبت گرایش یافت و از ۹۱ نماد دادوستد شده، ۴۰ سهم مثبت و ۴۳ سهم هم منفی به کار خود پایان دادند. برای ۲۱ نماد این بازار صف خرید ۵۲ میلیارد تومانی تشکیل شد و ۳۳ نماد هم در صف فروش ۲۶۹ میلیارد تومانی قرار گرفتند.


عرضه اولیه وهامون به تعویق افتاد


با تعطیل شدن سه روز معاملاتی آینده بازارهای سهام تهران، عرضه اولیه وهامون که قرار بور فردا سه‌شنبه ۲۹ تیرماه انجام شود، به تعویق افتاد. البته هنوز اطلاعیه‌ای در این زمینه در کدال منتشر نشده است اما به‌نظر می‌رسد این آخرین عرضه اولیه تیرماه به هفته نخست مردادماه منتقل و انجام شود.


گفتنی است؛ عرضه اولیه وهامون، با دامنه قیمتی ۱۷۵ تا ۱۹۰.۲ تومان در نظر گرفته شده است که به هر کد معاملاتی ۸۴۰ سهم اختصاص می‌یابد. نقدینگی مورد نیاز برای خرید سهام وهامون در روز عرضه اولیه حدود ۱۶۰ هزار تومان اعلام شده است.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، دو شنبه ۲۸تیرماه ۱۴۰۰


به استناد این گزارش، مجموع ارزش معاملات بازارهای سهام تهران امروز به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان با حجم معاملاتی ۷۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم رسید. البته با محاسبه فروش اوراق مرابحه دولت در فرابورس، کل ارزش معاملاتی این بازارها بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان رقم خورد. در همین‌حال، ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان رسید و ۷۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقوقی‌ها به سهامداران خرد ثبت شد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۱۱,۲۷۷.۵۲ (۸۴۲۰.۳۷افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۳.۰۶۸.۹۱ (۲۷۴۱.۸۴افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۷۲۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۷ میلیارد تومان سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: تاپیکو، رمپنا و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۰۴۹.۱۷ (۲۰۳.۹۴افزایش)


ارزش معاملات: ۲۵.۶۱۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۷ میلیارد تومان سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: بپاس، آریا و زاگرس


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0