همفکران
1401/01/23
16:54
گزارش بازار/ آتشی دوباره بر جان بازار!

شاخص کل بورس تهران ۲۳ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با افت بالغ بر ۳۳ هزار واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۴۴۵ هزار واحد متوقف شد. امروز روزی سراسر منفی برای این شاخص بود، از همان ابتدا که روز را شروع کرد با حجم بزرگی از عرضه ها مواجه شد و تا انتها به دست و پنجه نرم کردن با فروشندگان سپری کرد. اگرچه عرضه در کوچک ها به شدت بزرگان نبود اما...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۳ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با افت بالغ بر ۳۳ هزار واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۴۴۵ هزار واحد متوقف شد. امروز روزی سراسر منفی برای این شاخص بود، از همان ابتدا که روز را شروع کرد با حجم بزرگی از عرضه ها مواجه شد و تا انتها به دست و پنجه نرم کردن با فروشندگان سپری کرد.


اگرچه عرضه در کوچک ها به شدت بزرگان نبود اما شاخص هموزن هم همسو با جو منفی حاکم بر بازار روندی نزولی داشت و افت ۶۷۰۰ واحدی را رقم زد.


پاکشو، مبین و وامید بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. وامید در محدوده صفر نعانلاتی سبزپوش بسته شد. دو نماد دیگر با رشد حدود ۴ درصدی قیمت همراه شدند. فولاد، فملی و شستا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هر سه با افت حداکثری قیمت مواجه شدند و با صف فروش روز را به پایان بردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای هرمز، زاگرس و آریا، ۲۵۹ واحد کاهش یافت و به زیر سطح ۲۰ هزار واحد بازگشت. وسپهر و بپاس نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی امروز حدود ۹۸۹ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران حقیقی از بازار خارج شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۱ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۱ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


آمریکایی‌ها تصمیمات جدی بگیرند توافق شدنی است


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه شب گذشته این کمیسیون با وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: طبق مباحث مطرح شده توافق شدنی است و به احتمال زیاد صورت می گیرد و چیز زیادی نمانده است.


محسن علیزاده ، نماینده مجلس شورای اسلامی امروز در صحن علنی مجلس گفت:


تصمیم اخیر وزارت صمت در اخذ عوارض صادراتی خلاف اقتصاد مقاومتی و شعار دولت در حمایت از تولید و بورس هست. بجای اخذ مالیات از دلالان و سوداگران چرا شرکت های صادرات محور را تحت فشار قرار می دهید. باید سریع تر این تصمیم با دخالت ریاست جمهور مورد تجدید نظر قرار گیرد.


گام نهایی آزادسازی ۷ میلیارد دلار ارز مسدودی ایران با حضور هیات منطقه ای در تهران


نشست مقامات ایران و هیات منطقه ای درباره گفت‌‌وگو درقبال چارچوب آزادسازی منابع ارزی مسدود شده کشورمان امروز در وزارت امور خارجه برگزار می‌شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز از سفر هیات منطقه ای به منظور مذاکرات درباره چارچوب اجرایی آزادسازی منابع مسدودی ایران خبر داده بود.


طبق اخبار دریافتی، هیات مذکور در حال حاضر در تهران به سر می‌برد و مذاکرات مربوطه امروز انجام خواهد شد.


عزم جدی دولت و مدیریت سازمان بورس در حمایت از سهامداران


نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:با توجه به وعده دولت سیزدهم در راستای حمایت جدی از بازار سرمایه و عدم نگاه به آن به عنوان منبعی برای تامین کسری بودجه، روند بورس از وضعیت فاجعه باری که توسط دولت قبل ایجاد شده بود تغییر مسیر داد و به آنچه که می توان آن را بلوغ بازار سرمایه نامید نزدیک شد.


محمدرضا احمدی در گفت‌وگو با همفکران گفت: کاهش نرخ مالیات بر درآمد شرکتهای تولیدی و معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از جمله اقدامات جسورانه ای بودند که در مدیریت جدید سازمان بورس به مرحله اجرا رسید و ریسک پذیری این بازار را کمتر کرد.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، سرمایه گذاری ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، چند رشته ای و سرمایه گذاری به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، وساپا و ورنا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صندوق های قابل معامله بیشترین پول را از سوی حقیقی های بازار جذب کردند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و فرآورده های نفتی صورت گرفت. دو نماد وساپا و ورنا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای فولاد و شبندر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



امروز روز خوبی برای سهامداران بازار بورس تهران نبود ، چرا که از همان لحظه آغاز شاهد سبقت گرفتن عمده نمادهای معاملاتی از یکدیگر برای رسیدن به کف های قیمتی بودیم. در بازار امروز نه تنها از فشار عرضه ها کاسته نشد بلکه هرچی بیشتر میگذشت این آتش شعله ورتر می شد.


در حالی که سایه سنگین بی اعتمادی بالاخره پس از ماه ها داشت کمرنگ تر می شد ، مجددا اتخاذ تصمیماتی نسنجیده موجبات فرار پول از بازار سهام را فراهم کرد و بازهم سهامداران همیشه در صحنه چشمشان را بروی نکات مثبت بستند و با رفتارهای هیجانی در صفوف فروش به خط شدند و تر و خشک را باهم سوزاندند.


خودرویی ها امروز از بیشترین ارزش صفوف فروش برخوردار بودند. ورنای پرطرفدار اگرچه چندین بار صف خریدش عرضه شد و تا محدوده ۱+ هم پایین آمد ولی در آخر توانست مجددا در سقف قیمتی با صف خرید به کارش پایان دهد. در ایران خودرو ۳۳۹ میلیون برگه سهم معامله شد و در آخر این نماد با صف فروش ۴۱۰ میلیونی به کارش پایان داد. بیشتر فروشندگان خساپا را حقیقی ها تشکیل دادند این نماد ۱۲۶ میلیون حجم خورد و در کف قیمتی بسته شد. خگستر که بیشترین ارزش صف فروش را در بازار داشت، به ۳۵۹ تومان رسید.


وضع عوارض صادراتی فولادی ها ، صنایع مربوطه را یکدست سرخپوش کرد. در میان فلزات اساسی ها تا چشم کار می کرد تنها فروشندگان بودند که دیده می شدند. فاسمین که ۹۰ درصد خریدارانش را حقوقی ها تشکیل دادند در انتها با صف فروش به خط پایان رسید. کاوه و فایرا که حمایت خوبی از سوی حقوقی ها داشتند، در پایان امروز صف فروش خاصی نداشتند ولی در کف قیمتی متوقف شدند و افت حداکثری را تجربه کردند. فولاد، ذوب و فملی بیشترین حجم معاملات را در این صنعت رقم زدند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای ورنا، بتک و خاذین و در بازه ۳۰ روزه نمادهای ورنا، وساپا و کپرور بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۱۲ درصد، بفجر با ۳.۴۳ درصد و ولیز با ۳.۳۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام خچرخش با ۴.۲۴ درصد، وساپا با ۴.۱۶ درصد و فخاس با ۴.۰۲ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۳۰ تومان افزایش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۸۲۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱.۳ درصد افزایش داشت و به ۱۳ میلیون و ۷۶ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۹۴۷ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0