کانال کدال
1400/01/23
07:54
‍ ‍ ‍ 🗂 برگزیده گزارش تحلیلی-تفسیری و تفسیر نسبت دوپونت برای این شرکت 📊نماد: سبجنو (شرکت سيمان بجنورد) 📝 معرفی شرکت: شرکت سيمان بجنورد با بیش ...

🗂 برگزیده گزارش تحلیلی-تفسیری و تفسیر نسبت دوپونت برای این شرکت



📊نماد: سبجنو (شرکت سیمان بجنورد)



📝 معرفی شرکت:


شرکت سیمان بجنورد با بیش از ۲ دهه فعالیت در عرصه صنعت سیمان یکی ازشرکت های زیر مجموعه شرکت سیمان فارس و خوزستان نی باشد که در راستای اهداف اقتصادی اجتماعی و تحقق برنامه های دولت با اخذ مجوز لازم احداث خط یک با ظرفیت اسمی ۲۰۰۰ تن در روز را با عملیات اجرایی پروژه در سال ۱۳۷۲ آغاز و در فروردین ۱۳۷۸ به بهره برداری رسانده است و با هدف افزایش توان تولید و براورده ساختن نیاز های مشتریان داخلی و خارجی عملیات اجرایی خط دوم کارخانه با ظرفیت اسمی ۳۳۰۰ تن در روز آغاز و با تلاش متخصصین ایرانی و استفاده از دانش بومی شده برسنل خط یک در اسفند ماه سال ۱۳۸۷ به بهره برداری رسیده است.



✳️ طرح های توسعه: ——



❇️ ترکیب درآمدی شرکت:


🔹درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ مبلغ ۲,۴۷۹,۴۹۹ میلیون ریال داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵٪ افزایش داشته است.


پ.ن: روند ۵ ساله درآمد عملیاتی شرکت در نمودار رسم شده است.



⭕️بهای تمام شده درامد عملیاتی:


🔸این شرکت در ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ مبلغ (۱,۳۷۵,۲۵۴)


میلیون ریال هزینه پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است.


پ.ن: روند ۵ ساله بهای تمام شده درآمد های عملیاتی شرکت در نمودار رسم شده است.



💳 هزینه های مالی: هزینه مالی شرکت در سال جاری مبلغ (۷۱,۹۲۰) میلیون ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده است.


پ.ن: روند ۵ ساله هزینه های مالی شرکت در نمودار رسم شده است.



⭕️تفسیر روش دوپونت برای بازده حقوق صاحبان سهام شرکت


بازده حقوق صاحبان سهام شرکت ( ROE) معیار سنجش عملکرد مدیریت در سودآوری است و در ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ برابر ۱۰۷.۱۰٪ می باشد در حالی که در ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۸ برابر ۶۱.۶۷٪ بوده است که نسبت به سال گذشته ۴۵.۴۳٪ افزایش یافته است.نسبت ROE صنعت عدد ۵۸.۷۹٪ را نشان می دهد و ROE شرکت از متوسط صنعت ۴۸.۳۱ بالاتر است. نسبت ROE تحت تاثیر سه عامل به شرح زیر قرار دارد:



۱️⃣نسبت گردش دارایی ها: این نسبت تبیین‌گر کارایی شرکت در استفاده از دارایی ها جهت ایجاد سود است و در۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ برابر ۱.۰۳ بوده در حالی که مدت مشابه سال گذشته عدد ۰.۷۲ را نشان می دهد و شاهد افزایش ۰.۳۱ گردش دارایی ها می باشیم.علت افزایش این نسبت رشد بیشتر درآمد نسبت به دارایی ها می باشد.



۲️⃣اهرم مالی: اهرم مالی که با نسبت مالکانه سنجیده می شود ، حاصل دارایی بر حقوق صاحبان سهام است. این نسبت در۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ عدد ۲.۱۲ را نشان می دهد در حالی که ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۸ برابر ۲.۲۵ بوده است و بیانگر کاهش ۰.۱۳ اهرم مالی است که علت کاهش این نسبت رشد بیشتر حقوق صاحبان سهام نسبت به دارایی های شرکت می باشد.



۳️⃣نسبت حاشیه سود(خالص): درصدی از درامدهای شرکت که تبدیل به سود شده است. (با احتساب فعالیت های اصلی و سرمایه گذاری های شرکت) هر چه این نسبت بالاتر باشد مطلوب تر است.


این نسبت از ۲۴.۲۳٪ به ۳۹.۰۱٪ افزایش پیدا کرده است.



✅همانطور که از مطالب فوق استنتاج می شود عامل تاثیر گذار بر رشد ROE، رشد حاشیه سود خالص و گردش دارایی شرکت می باشد. البته کاهش اهرم مالی شرکت توانسته مقداری از رشد ROE را کاهش دهد.


➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ #سبجنو ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال کدال⬇️⬇️ 📎:

انتهای خبر

0
0