بااقتصاد
1400/01/31
15:07
پرونده بورس در آخرین روز از فروردین ۱۴۰۰ سبز بسته شد/ شستا، اهرم اصلی شاخص کل برای ۲۸۰۰ واحد صعود

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ پرونده بازار سهام تهران پس از یک ماه رکود سنگین از ابتدای سال ۱۴۰۰ و در واپسین روز فروردین، مثبت بسته شد هرچند در صعود کم رمق و ۲۸۰۰ واحدی شاخص کل، شاخص‌های دیگر همراهی نکردند اما نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بورس تهران، به‌ویژه شستا، وبملت و فملی بیش‌ترین نقش را در ارتقای ۲۸۰۰ واحدی شاخص کل ایفا کردند. شستا به‌تنهایی بیش از نیمی از صعود امروز شاخص را به دوش کشید.


تزریق ۱۰۰۰ میلیارد تومانی شستا به بازار و صعود ۱۵۰۰ واحدی


به گزارش بااقتصاد، معاملات بازار سهام تهران، امروز سه‌شنبه ۳۱ فروردین‌ماه، در مرحله پیش‌گشایش با افزایش تقاضا در برخی سهم‌ها آغاز شد و پیشتاز پرتقاضاهای امروز در بورس تهران، شستا بود. خبر حمایت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی این هلدینگ بزرگ بازار سرمایه کافی بود که خریداران فرصت‌طلب را به سمت خود ببرد و با قیمت پایانی ۱۱۸۰ تومان، به صف خرید هم برسد.


همراهی ۵واحدی فرابورس در مسیر سبز شاخص کل


تلاش‌های شاخص‌سازان و نمادهای بزرگ در سمت تقاضا، نتیجه چندان مثبتی برای شاخص کل به همراه نداشت و صف‌نشینی حقیقی‌ها در سمت عرضه، شاخص کل هم‌وزن را در روز مثبت بازار، نزدیک به ۱۰۰ واحد کاهش داد، تا این شاخص، آخرین روز فروردین را هم مانند روزها و هفته‌های گذشته روی خط منفی به پایان برساند. شاخص کل فرابورس هم به کمک میدکو، آریا و بپاس، توانست تنها ۵ واحد مثبت را به ثبت برساند و شاخص کل را در امسیر سبز، همراهی کند.


کاهش ارزش خرید و فروش سهام نسبت به دیروز


روند معاملات و افزایش تقاضا در برخی نمادهای بزرگ امروز موجب نشد که این جریان به سایر نمادها تسری یابد و تنها پس از یک ساعت از آغاز معاملات، بازار با افزایش حجم عرضه مواجه شد و شاخص هم‌وزن از ابتدا تا دقایق پایانی معاملات سرخ‌پوش بود. ارزش صف‌های خرید و فروش سهام نیز نسبت به دیروز با کاهش مواجه شدند.


حقوقی‌ها همچنان سهم بانکی می‌خرند


در جریان دادوستدهای امروز بازار سهام تهران، حقوقی‌ها حدود ۴۸۰ میلیارد تومان وارد بازار کردند و کل خرید سهام‌شان نیز ۸۰۰ میلیارد تومان، معادل ۴۲ درصد از کل خریدها بود و مازاد خریدشان ۲۵ درصد از کل معاملات را رقم زد. در مقابل، حقیقی‌های بازار نیز ارزش کل معاملات‌شان حدود ۱۹۲۰ میلیارد تومان ثبت شد.


با این حساب، حقوقی‌ها بیش‌ترین میزان خریدشان را به سهم‌های گروه بانک و موسسه‌های اعتباری، محصولات شیمیایی و فراورده‌های نفتی در سه نماد وتجارت، وبصادر و وبملت اختصاص دادند درحالی‌که حقیقی‌ها روی خرید سهم در گروه‌های واسطه‌گری مالی و پولی و لاستیک و پلاستیک در سه نماد فملی، شپنا و کاوه تمرکز کردند.


همچنین امروز حقیقی‌ها توانستند در ۱۴ نماد سهام‌شان را افزایش دهند اما حقوقی‌ها این میزان را به ۷۶ نماد تسری دادند تا جمع تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی ۴۰ میلیارد تومان و برعکس، بیش از ۴۹۰ میلیارد تومان رقم بخورد. باتوجه به تمایل حقوقی‌ها به خرید به‌ویژه نمادهای بانکی، این احتمال که در گام نخست مذاکرات برجام۲، از تحریم‌های بانک‌ها کاسته وی یا حذف می‌شود، را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.


رشد سحرآمیز معاملات بانکی‌ها و برتری در میان صنایع بورسی


البته آمارها نیز بر این موضوع صحه می‌گذارند. در معاملات امروز، گروه بانکی بیش از ۲.۱ درصد رشد معاملات را ثبت کرد و در صدر برترین صنایع بورسی از نظر ارزش معاملات ایستاد. پس از بانکی‌ها، صنعت چند رشته‌ای با ۱.۲ درصد رشد و حمایت بزرگ‌ترین نماد این گروه، شستا، دومین صنعت برتر و پرتقاضای امروز لقب گرفت. گروه فلزات اساسی هم در رتبه سوم ایستاد و با یک درصد رشد، روز معاملاتی متفاوتی را نسبت به روزهای گذشته رقم زد.


پالایشی‌ها برخلاف انتظار و در روند منفی معامله شدند


با انتشار خبرهای خوب برجامی در یکی دو روز اخیر، برخی از فعالان بازار احتمال افزایش تقاضا برای گروه‌های پالایشی را هم می‌دادند اما برخلاف انتظارها، امروز این گروه با وضعیت نامطلوبی مواجه شدند و پس از سقوط ۱.۴درصدی، بالاتر از خودروسازان که با ۰.۸ درصد افت متاثر از سقوط بازار خودرو، در صف منفی‌سازان ایستادند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات بازارهای سهام تهران امروز حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد بود که سهم بورس تهران با ارزش معاملاتی حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و نقل و انتقال ۵.۶ میلیارد برگه سهم، به ثبت رسید. ارزش معاملات فرابورس هم با ۰.۷ میلیارد برگه سهم به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان رسید.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۱۹,۶۶۵.۲۱ (۲۷۹۱.۵۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۱.۶۷۲.۵۷ (۹۹.۷۴-)


ارزش معاملات: ۴,۴۹۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۶ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: شستا، وبملت و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۷۸۴.۴۰ (۴.۹۴افزایش)


ارزش معاملات: ۵,۰۰۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۰.۷ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: میدکو، آریا و بپاس


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0