فارس نیوز
1400/06/30
12:54
ریزش ۳۶ هزار و ۵۳۵ واحد شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسید

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز هم با کاهش ۳۶ هزار و ۵۳۵ واحد جدید روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران این روزها تحت‌تاثیر کاهش نرخ دلار از یکسو، دخالت در قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های بورسی از سوی دیگر و نیز شایعاتی مبنی بر تغییر مدیریت در بازار سرمایه و همچنین ترس معامله‌گران حقیقی باعث ریزش شاخص کل شده، به گونه‌ای که امروز هم با ریزش ۳۶ هزار و ۵۳۵ واحد شاخص کل به رقم یک‌میلیون و ۳۹۱ هزار و ۲۳۸ واحد رسید.


همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با عقب‌نشینی ۱۱ هزار و ۸۹ واحد به رقم ۴۲۱ هزار و ۵۲۱ واحد رسید.


ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۵۹۰ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۶.۶ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۷۰۷ هزار فقره معامله و به ارزش ۵ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی نسبت به روز گذشته ۲.۵ درصد کاهش یافتند و این دو شاخص با معیار هم‌وزن هم ۲.۵ درصد عقب‌نشینی داشتند.


شاخص آزاد شناور ۲.۳ درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس ۳ درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس ۲ درصد کاهش یافت. میزان کاهش در بازار اول نشان می‌دهد رفتار هیجانی سهامداران خرد هم به ریزش بازار کمک کرده است.


نمادهای فولاد مبارکه، شستا، گل‌گهر، چادرملو، ملی‌مس، گسترش نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی خلیج‌فارس بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.


در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با کاهش ۴۴۰ واحد به رقم ۲۰ هزار و ۷۲۵ واحد رسید.


ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۱۵۵ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه بورس به بیش از ۳۷۸ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۴ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق م الی در قالب ۸۷۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۷ هزار و ۲۸۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


نمادهای آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، سنگ‌آهن گهرزمین، فولاد هرمزگان، بیمه پاسارگاد، سرمایه‌گذاری صباتامین و پتروشیمی مارون به ترتیب بیشتر اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.


ارزش معاملات بورس و فرابورس امروز به ۲۲ هزار میلیارد تومان نزدیک شد.



نقشه معاملات بورس تهران


به گزارش فارس، با توجه به اینکه سال گذشته تعداد زیادی از مردم وارد بورس شدند، رفتار هیجانی و جمعی در بورس اثر منفی می‌گذارد، بنابراین بهتر است تازه واردان ابتدا از ورود به خرید مستقیم سهام خودداری کنند و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت وارد شوند و همچنین با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در بورس الزاما همراه با ریسک و نوسان است، بنابراین باید سرمایه‌گذاری از محل پس‌اندازهای صورت گیرد که نیاز فوری به آن نیست و در چشم‌انداز بلندمدت همراه با مطالعه، مشورت و تحلیل انجام شود.


از طرفی دولت باید بداند بازار سرمایه و بورس یکی از منابع تامین مالی کلان برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی به شمار می‌رود، بنابراین باید از کلیت بازار حمایت شود و حضور مردم را به فال نیک بگیرد و اجازه ندهد با رفتارهای هیجانی عده‌ای، مردم دچار زیان شوند، زیرا اگر سرمایه‌های مردم از بورس خارج شود، وارد بازارهایی مانند ارزهای خارجی و دلار، سکه و حتی مسکن می‌شود.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0