بورس پرس
1398/12/10
22:34
علت اصلی ریزش بی سابقه امروز شاخص/ احتمال ادامه کاهش+چند صنعت مقبول

شرکت مشاوره سرمایه گذاری ، علت اصلی ریزش بی سابقه امروز شاخص و شاید روزهای آینده را ناشی از اصلاح برای جذب ظرفیت دوباره برای رشد دانست و چند صنعت پر تقاضا را معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، معاملات امروز بازار سهام با فشار فروش در اکثر گروه ها آغاز شد که به دلایلی چون کاهش قیمت های جهانی و ریزش بورس های اروپا و آمریکا، توقف روند صعودی نرخ ارز، شیوع ویروس جدید کرونا و اثر منفی در اقتصاد، اجرای دستورالعمل حجم مبنا برای سهام شرکت بازار پایه فرابورس و شرایط جدید دریافت کد معاملاتی، لزوم اصلاح شاخص، رفتار هیجانی سرمایه گذاران، اقدام به شناسایی سود و تسویه معاملات اعتباری و ... با ثبت بی سابقه ترین ریزش روزانه شاخص همراه بود.


در این میان شرکت مشاوره سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) اعلام کرد: بازار امروز با عرضه های زیادی همراه شد تادر همان دقایق ابتدایی با کاهشی ۱۸ هزار واحدی و عقب نشینی از سطح ۵۲۳ هزاری به ۵۰۵ هزار واحد برگشت زند. ارزش معاملات بورس و فرابورس هم ۴۵۰۰ و ۳۳۰۰ میلیارد تومان بود. اما با پیشرفت ساعت معاملات کمی از فشار فروش ها کاسته شد و حتی در تعدادی از تک سهم ها شاهد صف خرید بودیم.


از عامل ریزش شاید بتوان متغیرهای زیادی را مطرح کرد مانند ریزش شدید قیمت ها در بازارهای جهانی گرفته تا شیوع بیماری کرونا و نگرانی ها از ادامه فعالیت های بنگاه های اقتصادی و ممنوعیت صادرات اما از طرفی شاخص در دو ماه اخیر از محدوده ۳۵۰ هزار واحد رشد بی وقفه ای داشته و در سطوح فراتر از ۵۰۰ هزار واحد شاید نیاز به اصلاحی مقطعی و بیشتر به لحاظ زمانی برای از سرگیری رشد دارد.


با رشد قیمت دلار و قرار گرفتن در سطوح فعلی و نقدینگی قابل توجه در بازار فعلا نگرانی برای ریزش وجود ندارد و ریزش امروز و یا حتی روزهای آینده را بیشتر می توان اصلاح برای جذب ظرفیت دوباره برای رشد دانست. بسیاری از نمادها همچنان جای رشد دارند و چه بسا در بازار پر عرضه امروز نیز تقاضای خوبی داشتند.


اما باید در نظر داشت با توجه به شرایط بحران پیش رو جهانی و ریزش نسبتا شدید قیمت ها، شاید نمادهای کامودیتی محور کمتر مورد اقبال مقطعی قرار گیرند و صنایع داخلی هم چون ساختمان، سیمان، رایانه و گروه خودرو تقاضای بیشتری دارند.


وضع قوانین جدید نیز بر ریزش امروز بازار تاثیر گذار بود. مصوبه جدید سازمان بورس به منظور وضع محدودیت‌های جدید برای صدور کدهای جدید بورسی و تغییر قوانین مربوط به حجم مبنا تاثیرگذار بود. براساس این تصمیم ، افرادی که قصد افتتاح حساب بورسی و گرفتن کد بورسی دارند ابتدا باید در دوره‌های آموزشی حضوری یا مجازی شرکت کنند و پس از تایید صلاحیت سرمایه‌گذاری با قبولی در آزمونی که توسط کارگزاری‌ها گرفته می‌شود، می‌توانند با گذشت یک‌ماه از درخواست خود اقدام به خرید و فروش سهام در بازار کنند.


طبق این ابلاغیه، خرید عرضه اولیه‌ها، اوراق با درآمد ثابت، اوراق تسهیلات مسکن و خرید و فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری از این قاعده مستثنی شده‌اند. علاوه بر این موارد این افراد باید تعهد دهند در فضای مجازی به تبلیغ سهام یا یشنهاد خرید و فروش سهم اقدام نکنند و آگاهی کامل از شناخت ریسک‌ها و مخاطرات بازار سهام را تایید و از سوی دیگر تایید کنند هیچ سود تضمین شده‌ای در بازار سهام وجود ندارد و به طور کلی با در نظر گرفتن ریسک‌های بورس، مسیولیت زیان‌های خود را بر عهده بگیرند.


اما در خصوص تغییرات قوانین مربوط به حجم مبنا تا قبل از این شرکتهای بورسی دارای حجم مبنا بودند و همچنان رشدهای چند صد درصدی را در نمادهای بورسی شاهد بودیم. حجم مبنا برای شرکتهای فرابورسی چیز جدیدی نخواهد بود زیرا که تجربه شرکتهای بورسی در این خصوص وجود دارد. بنابراین وجود و یا عدم وجود حجم مبنا تاثیری در تعیین جهت روند حرکتی سهم ها ندارد.


در حال حاضر اکثریت سهام بازار با حجم قابل قبولی در حال معامله هستند و حجم و ارزش معاملات همه نمادهای بزرگ و متوسط و حتی برخی نمادهای کوچکتر هم بیش از "چند برابر " حجم مبنای فرمول جدید اعلامی است. اصولا ساز و کار معاملاتی تاثیری بر روند حرکتی سهم ندارد و تنها می تواند سرعت رسیدن به هدف (هم در مسیر صعود و هم در مسیر نزول) را برای مدت بسیار کوتاهی کم و یا زیاد کند اما معامله گران سریعا خود را با شرایط جدید وفق می دهند و آن عامل به مرور کمرنگ و کمرنگ تر می شود. آنچه بر معاملات تاثیر می گذارد صرفا برداشت معامله گران از قانون جدید است که ظرف مدت کوتاهی این برداشت به تعادل می رسد و رفتارهای منطقی شکل می گیرد.


اما امروز دلار کمی عقب نشینی کرد و به کانال ۱۴ هزار واحدی بازگشت و در سطح ۱۴۸۶۰ تومان داد و ستد شد اما دلار نیمایی از ۱۳ به ۱۳۶۰۰ جهش پیدا کرد.


در بازارهای جهانی ، احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا به شدت افزایش یافته است. دیروز گفته شد به احتمال ۹۴درصد در نشست بعدی فدرال رزرو نرخ بهره آمریکا ۲۵ صدم درصد کاهش می یابد اما GOLDMAN SACHS پس ازان گفته هر سه نوبت کاهش نرخ بهره به زودی به تصویب می رسد.این مسیله باعث کاهش انس طلا به ۱۵۷۲ دلار شد. مس ۵۵۹۰ دلار و روی ۲۰۲۱ دلار داد وستد شد. نفت برنت اما به زیر ۵۰ دلار نیز نفوذ کرد.


در خبرها هم روسای جمهوری روسیه و ترکیه در گفت وگوی تلفنی بر لزوم اندیشیدن و اعمال تدابیر برای بهبودی اوضاع مناطق شمال غرب سوریه تاکید کردند. این گفتگو پس ازان صورت گرفت که ارتش روسیه مواضع ترکیه را در ادلب هدف قرار داد.


در خبری دیگر، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد کانال کمک های بشر دوستانه سوییس به ایران از امروز با تمام توان فعال شده است. همچنین پمپیو گفت در زمینه کرونا به ایران کمک می کند که ایران پاسخ منفی داد.


اما برای ادامه هفته ، باید دید در جبهه تقابل عوامل مثبت و منفی کدام طرف پیروز خواهد بود. ریزش قیمت های جهانی، افزایش شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، مسدودشدن مرزها از یک سو و در سوی دیگر رشد قیمت دلار و کاهش ارزش ریال، عدم جذابیت بازارهای موازی برای جذب نقدینگی سرگردان و تاثیر پذیری مثبت شرکت ها از افزایش نرخ دلار و انتظارات تورمی برای سال آینده را می توان از عوامل رشد قیمت ها در بازار دانست.


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0