فارس نیوز
1400/08/04
10:49
رشد ۸۳ درصدی فروش شرکت‌های بورسی در نیمه نخست سال/دولت از آخر شهریور اوراق بدهی در بازار سرمایه نفروخت

مدیرعامل فرابورس ایران از رشد ۸۳ درصدی فروش شرکت‌ها در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: سود خالص شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه در نیمه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل رشد ۷۲ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، این روزها بورس اوراق بهادار تهران با ریزش شاخص کل همراه است، سهامداران خرد در این بازار ریسکی با زیان همراه شده‌اند، برخی نمایندگان مجلس دلیل این ریزش را انتشار اوراق دولتی در بورس عنوان کرده‌اند، در حالی که ندا بشیری سرپرست معاونت توسعه کسب و کار فرابورس ایران با بیان اینکه انجام عملیات بازار باز بانک مرکزی به معنی فروش اوراق توسط دولت در بازار سرمایه نیست و این دو موضوع مستقل از یکدیگر هستند، عنوان کرد: از انتهای شهریورماه تا کنون دولت حتی یک ریال اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه نفروخته است و افزایش ارزش معاملات در برخی روزها مربوط به اجرای عملیات بازار باز بوده است.


در این زمینه امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران، سب گذشته در استودیو خبر ساعت ۲۱ شبکه ۱ صداوسیما در مورد وضعیت بازار و ریزش‌های شاخص کل بورس، گفت: افرادی که از بهمن‌ماه سال ۹۹ در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کرده‌اند، علی‌رغم ریزش‌های بازار، تا کنون بازدهی مناسبی کسب کرده‌اند و از نظر متغیرهای بنیادی مثل میزان فروش شرکت‌ها، سود خالص و ... نیز شاهد رشد هستیم.


هامونی از رشد ۸۳ درصدی فروش شرکت‌ها در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: همچنین سود خالص شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه در نیمه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل رشد ۷۲ درصدی را نشان می‌دهد.


مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه نرخ بازده اوراق با درآمد ثابت نیز چندان تحت تاثیر قرار نگرفته و حدود ۲۲ درصد است، گفت: به لحاظ تحلیل‌های بنیادی شرکت‌ها شاهد آن هستیم، متغیرهایی مانند نرخ‌های فروش، سود و حتی شاخص‌های کلان کالایی مانند قیمت جهانی مس، نفت برنت و ... افزایشی هستند.


هامونی یادآور شد: دستورالعمل بازارگردانی با اصلاحاتی از سوی سازمان بورس مصوب شده است که به بهبود نقدشوندگی بازار کمک خواهد کرد.


مدیرعامل فرابورس در پاسخ به این پرسش که آیا فروش صکوک در بازار سرمایه موجب ریزش شاخص شده است، اظهار کرد: دولت از انتهای شهریورماه هیچ گونه صکوکی اعم از اوراق مرابحه عام دولت یا اسناد خزانه اسلامی در بازار سرمایه به فروش نرسانده است و به عنوان مثال روز دوشنبه ۳ آبان ماه ارزش کل معاملات بازار فرابورس ۳۷ هزارمیلیارد تومان به اجرای عملیات بازار باز اختصاص داشت که یک سیاست پولی بوده و مربوط به معامله اوراق بین بانک مرکزی و بانک‌های تجاری است.


وی در پایان با تاکید بر اینکه عملیات بازار و فروش صکوک در بازار سرمایه توسط دولت دو مقوله جدا از یکدیگر هستند، عنوان کرد: فعالان بازار سرمایه، سهامداران و سرمایه‌گذاران این موضوع را در تحلیل‌های خود مدنظر قرار دهند و توجه داشته باشند که از انتهای شهریورماه دولت در بازار هیچ گونه فروش صکوکی نداشته است.


* دولت از انتهای شهریور اوراق بدهی در بازار سرمایه نفروخته است


ندا بشیری سرپرست معاونت توسعه کسب و کار فرابورس ایران نیز با بیان اینکه انجام عملیات بازار باز بانک مرکزی به معنی فروش اوراق توسط دولت در بازار سرمایه نیست و این دو موضوع مستقل از یکدیگر هستند، عنوان کرد: از انتهای شهریورماه تا کنون دولت حتی یک ریال نیز اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه نفروخته است و افزایش ارزش معاملات در برخی روزها مربوط به اجرای عملیات بازار باز بوده است.


وی از انجام عملیات بازار باز بانک مرکزی به ارزش حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان در جریان معاملات امروز بازارهای فرابورس خبر داد و عنوان کرد: روز جاری بانک مرکزی و بانک‌های تجاری در قالب اجرای عملیات بازار باز اقدام به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی کردند که ارزش این معاملات نزدیک به ۳۷ هزار میلیارد تومان بود.


بشیری با اشاره به اینکه بانک مرکزی با هدف مدیریت نرخ سود بین بانکی از توافق بازخرید اسلامی در عملیات بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند بهره می‌برد توضیح داد: عملیات بازار باز یعنی مدیریت میزان پول موجود در بانک‌ها برای مدیریت نرخ سود در بازار چون تمام بانک‌ها می‌توانند این گروه از اوراق بهادار را بخرند و یا در صورت نیاز اوراق تحت تملک خود را بدون محدودیت بفروشند و از این رو به آن «بازار باز» گفته می‌شود.


به گفته وی در قرارداد بازخرید اسلامی، بانک‌ها برای دریافت اعتبار، اوراق بدهی در تملک خود را به بانک ‌مرکزی در نماد ۴ اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس منتقل کرده و در سررسید توافق، این اوراق توسط بانک بازخرید شده و مجددا دارایی اوراق به کد بانک‌های دریافت‌کننده از طریق معامله در همان نماد بازمی‌گردد.


وی درباره اعتبارگیری قاعده‌مند نیز گفت: از نیمه دوم سال ۱۳۹۹، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند یعنی دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان استفاده کنند.


سرپرست معاونت توسعه کسب و کار فرابورس با بیان اینکه روز جاری نیز در انجام عملیات بازار باز بانک مرکزی این بانک سهم ۸۰.۴ درصدی در سمت خرید به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان و ۱۸.۷ درصدی در سمت فروش اوراق مالی اسلامی داشت، اظهار کرد: بانک‌ها نیز خریدار حدود ۷ هزار میلیارد تومان از این اوراق به میزان ۱۸.۷ درصد بودند.


بشیری با بیان اینکه انجام عملیات بازار باز بانک مرکزی به معنی فروش اوراق توسط دولت در بازار سرمایه نیست و این دو موضوع مستقل از یکدیگر هستند، عنوان کرد: از انتهای شهریورماه تا کنون دولت حتی یک ریال نیز اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه نفروخته است و افزایش ارزش معاملات در برخی روزها مربوط به اجرای عملیات بازار باز بوده است.


سرپرست معاونت توسعه کسب و کار فرابورس با تاکید بر اینکه انجام معاملات در عملیات بازار باز به عنوان یک سیاست متعارف پولی مطلقا به بازار پول تعلق داشته و اثر منفی در میزان منابع موجود در بازار سهام ندارد، یادآور شد: از آنجا که بر اساس قوانین معاملات بازارهای مالی اسلامی باید مالکیت اوراق منتقل شود، این روند در بستر بازار سرمایه انجام و ارزش معاملات آن در سایت TSETMC ثبت می‌شود.


آمار معاملات روزانه اوراق مالی اسلامی به تفکیک سهم خریداران و فروشندگان در بخش مرکز داده وب‌سایت فرابورس به نشانی https://www.ifb.ir/datareporter/DailySukukTrades.aspx قابل مشاهده است.


در این زمینه کارشناسان می‌گویند ،‌در بازارهای سرمایه پیشرفته در مقابل هر شرکت بورسی سه صندوق برای بازارگردانی و حمایت از سهامدار و صندوق سهام و صندوق مختلط وجود دارد و مردم از طریق صندوقها وارد بازار سرمایه می‌شوند تا از ریسک در امان بمانند، اما در ایران در مقابل ۷۲۰ شرکت بورسی و فرابورسی فقط ۲۱۰ صندوق وجود دارد، یعنی دقیقا برعکس دنیا این نسبت وجود دارد. الان ۹۴ درصد مردم به طور مستقیم سهامدار شرکتها هستند، در حالی که باید عمده مردم از طریق غیر مستقیم و صندوقها وارد بازار سرمایه شوند تا از ریسک بازار در امان بمانند و ارزش پول آنها در سرمایه‌گذاری حفظ شود. هر چند ریسک و نوسان از بازار سرمایه جداشدنی نیست.


انتهای پیام/ب


انتهای خبر

0
0