بااقتصاد
1401/06/08
14:08
جریان صعود کم‌رمق شاخص کل بورس، به معاملات امروز تسری نیافت/ حقیقی‌ها چراغ شاخص کل هم‌وزن را سبز نگه داشتند

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ صعود موقت و روند نسبتا مثبت دیروز در معاملات بازارهای سهام تهران دوام نیافت و شاخص کل بورس امروز حدود ۴ هزار واحد دیگر فرویخت. هرچند با استمرار حضور حقیقی‌ها در سمت خرید سهم‌های کوچک‌تر بازار، شاخص کل هم‌وزن ۱۴۳ واحد ارتقا یافت اما نزدیک به ۵۰ درصد از دادوستدهای سهام در دامنه منفی انجام و با کاهش قیمت پایانی مواجه شد.

واگرایی دو نماگر اصلی بورس



به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه هشتم شهریورماه، معاملات سهام در بورس تهران با واگرایی دو نماگر اصلی همراه بود و شاخص کل بورس پس از افت ۳۸۷۵ واحدی به ارتفاع یک‌میلیون و ۴۴۱ هزار واحدی تنزل یافت. شاخص کل هم‌وزن اما به روند صعودی که دیروز در پیش گرفته بود، ادامه داد و با ۱۴۳ واحد افزایش، به رقم ۴۱۰ هزار و ۷۷۷ واحدی رسید. شاخص کل آیفکس که دیروز صعود ۸ واحدی را رقم زده بود، امروز به افت ۱۴ واحدی رضایت داد و در محدوده ۱۹ هزار و ۲۹۸ واحدی ماندگار شد.


تداوم صدرنشینی فولاد در صدر جدول منفی‌سازان شاخص کل


صدر جدول منفی‌سازان اصلی شاخص کل بورس همچنان در اختیار فولاد است و تاپیکو، خودرو، خساپا، کچاد و کگل نیز فولاد را در این مسیر سرخ‌رنگ همراهی کردند. حکشتی تک نماد سبز در میان سرخپوشان بورس بود که با استقبال خریداران خرد مواجه است.


افت ۱۴ واحدی شاخص کل آیفکس با بیش‌ترین تاثیرگذاری منفی از سوی نمادهای دی، فزر، آریا، خدیزل و سمگا رقم خورد و معاملات مثبت بمپنا و مادیرا مانع از ریزش بیش‌تر شاخص کل فرابورس شدند.


تابلو نیمه سبز و سرخ معاملات بورس و فرابورس


دادوستدهای امروز در بازارهای سهام تهران با سبزپوشی ۴۹ درصدی نمادهای معامله‌شده به پایان رسید درحالی‌که ۵۱ درصد از نمادها با کاهش قیمت مواجه شدند. به این ترتیب، از مجموع ۶۶۴ نماد معامله‌شده در بازارهای سهام، ۳۳۵ سهم، معادل ۴۹ درصد با افزایش قیمت و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درمقابل ۳۳۹ سهم، معادل ۵۱درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


معامله‌گران همچنین برای ۷۵ نماد شرکتی صف خرید به ارزش ۲۲۱ میلیارد تومان تشکیل دادند و ۲۶ نماد را به ارزش ۱۸۶ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند. تراز معاملات حقیقی‌ها نسبت به معاملات سهامداران عمده، همچنان منفی بود و به رقم ۱۴۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت.


تخصیص ۱۰ میلیون تومان به جاماندگان سهام عدالت


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، اعلام کرد: تا آخر امسال به ۳ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که سهام عدالت ندارند، به ازای هر نفر ۱۰ میلیون تومان از سهام شرکت‌های دولتی تخصیص می‌یابد.


عرضه خودرو در بورس کالا، تحولی بزرگ در اقتصاد کشور


مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار، تصریح کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا مابه‌التفاوت قیمتی که قبلا به رانت‌باز تعلق می‌گرفت، اکنون به تولیدکننده و سهامدار می‌رسد.


به گفته عشقی با عرضه خودرو در بورس کالا که تحول بسیار بزرگی بود، مصرف کننده نهایی منتفع اصلی خواهد بود.


وعده مشاور اقتصادی استقلال برای جمع‌کردن صف‌های فروش این نماد!


علی دولتشاهی، مشاور اقتصادی باشگاه استقلال وعده داد که این باشگاه صددرصد از سهام خود حمایت می‌کند و قیمت این نماد افزایش خواهد یافت.


وی تصریح کرد: به صف فروش استقلال توجه نکنید؛ قیمت سهم حتما افزایش می‌یابد!


بازگشایی نماد پرسپولیس در آخرین روز معاملاتی هفته


مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای خبر از بازگشایی و آغاز معاملات سهام باشگاه پرسپولیس در روز چهارشنبه ۹ شهریورماه داد.


انتخاب دوباره علیزاده و توانگر به‌عنوان ناظران مجلس در شورای عالی بورس


با رای نمایندگان مجلس، مجتبی توانگر و محسن علیزاده هر کدام با ۱۸۹ رای دوباره به‌عنوان اعضای ناظر مجلس در شورای عالی بورس اوراق بهادار انتخاب شدند.


مجوز مجلس به بانک مرکزی برای استفاده از انواع ابزارهای سیاست پولی و ارزی


نمایندگان مجلس با استناد به اصل ماده ۴۳ طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، به‌کارگیری ابزارهای سیاست پولی و ارزی از سوی بانک مرکزی را تصویب کردند.


طبق ماده ۴۳، بانک مرکزی می‌تواند برای تحقق اهداف سیاست‌های پولی و ارزی خود، از انواع ابزارهای سیاست پولی و ارزی مصوب هیات عالی که مشروعیت آنها به تایید شورای فقهی رسیده باشد، استفاده کند.


استمرار عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مصرف‌کننده نهایی است


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: تجربه همین چند عرضه اخیر خودرو در بورس کالا نشان داد که با کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری، منافع مصرف‌کننده نهایی در کنار انتفاع تولیدکننده حفظ می‌شود. به گفته وی، قیمت خودروهای عرضه‌شده در بورس کالا ارزانتر از قیمت همان خودروها در بازار آزاد کشف شد و مصرف‌کنندگان توانستند خودرو را در مکانیسمی شفاف و عادلانه و با قیمت بهتر خریداری کنند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس به حدود ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز، ۱۰۰۰ میلیارد تومان کاهش نشان داد. ارزش معاملاتی این حجم از سهام نیز ۲۱۹۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که در مقایسه با معاملات دیروز، رشد کرد. از این میزان، ۳۱۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۸۸۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس همچنان در مسیر افت قرار دارد و امروز به رقم ۲۶۴۰ میلیارد تومان تنزل یافت که نسبت به معاملات روز گذشته، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش نشان داد.طی این نقل و انتقالات، ۱۴۰ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها ثبت شد. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خریدشان را به سهم‌های بهپاک، کحافظ و کالا اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای شستا، خساپا و خودرو متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۲۹۱، ۱۵۶ و ۱۵۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۴۱.۲۶۳.۱۶ (۳۸۷۵.۸۶-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۰.۷۷۷.۱۴ (۱۴۳.۴۹افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۱۸۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد، تاپیکو و خودرو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۲۹۸.۹۱ (۱۴.۹۶-)


ارزش معاملات: ۱۸.۹۳۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: دی، فزر و آریا


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0