بااقتصاد
1401/05/30
14:17
بازار سرمایه همسو با بازارهای موازی در ادامه مسیر ریزشی/ از توافق برجام خبری نیست!

گزارش بازار/ ‌یکشنبه ۳۰ امرداد ۱۴۰۱ آخرین روزهای معاملاتی مردادماه هم برای بازار سرمایه امیدبخش نبود و شاخص کل بورس امروز حدود ۹ هزار واحد افت کرد و همسو با بازارهای موازی و ارز و دلار درحالی مسیر سقوط را می‌پیماید که همچنان خبر نهایی توافق برجام منتشر نشده است. به نظر می‌رسد بازار سرمایه با ادامه این روند و در صورت توافق مذاکرات هسته‌ای، خبرهای مثبت را پیشخور کرده است و صعود از کف کانال مقاومتی ۱.۴ میلیون واحدی دور از انتظار نیست.

سقوط شاخص کل آیفکس از کانال ۱۹ هزار واحدی


به گزارش بااقتصاد، معاملات سهام امروز یکشنبه، ۳۰ مردادماه، در دقایق نخست بازار روی مدار مثبت آغاز شد اما دوام نداشت و با کاهش نرخ دلار و تاثیرپذیری منفی نمادهای صادرات‌محور بورس، میزان عرضه در گروه‌های کامودیتی و شاخص‌ساز افزایش یافت. شاخص کل بورس با ریزش ۸۹۲۰ واحدی، ارتفاع یک‌میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی را هم از دست داد و شاخص کل هم‌وزن نیز با ثبت ۸۸۸ واحد منفی، به رقم ۳۹۶ هزار واحدی عقب نشست. برای شاخص کل آیفکس هم ۵۶ واحد منفی رقم خورد و برای چندمین بار از کانال ۱۹ هزار واحدی سقوط کرد.


بازگشایی فولاد و صدرنشینی در جدول منفی‌سازان


با ادامه روند کاهشی نرخ دلار که امروز به کف کانال ۲۸ هزار تومانی رسید، صنایع دلارمحور بورس از این جریان منفی بی‌نصیب نماندند و با افزایش عرضه از سوی معامله‌گران مواجه شدند. فولاد پس از تنش‌های اخیر که روز گذشته معاملاتش مجاز متوقف شده بود، در میانه وقت بازار بازگشایی شد و به صدر جدول منفی‌سازان شاخص کل بورس بازگشت. فارس، کچاد، کگل، وامید، فخوز و ومعادن فولاد را در این جدول سرخ همراهی کردند.


در جریان معاملات بازارهای فرابورس، نماد فرابورس با همراهی بپاس و غصینو هرچه تلاش کردند، نتوانستند مانع از ریزش شاخص کل آیفکس شوند. آریا، فزر، دماوند و فغدیر، منفی‌سازان اصلی این شاخص لقب گرفتند. فرابورس همچنین بالاترین حجم تراکنش مثبت بازار خودش را رقم زد.


۴۰۰ نماد شرکتی با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند


به‌این‌ترتیب، از مجموع ۶۵۵ نماد معامله‌شده در بازارهای سهام، ۲۵۵ سهم، معادل ۳۹ درصد با افزایش قیمت پایانی و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درحالی‌که ۴۰۰ سهم، معادل ۶۱ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


معامله‌گران امروز برای ۷۱ نماد، صف خرید ۲۰۱ میلیارد تومانی تشکیل دادند و ۴۵ نماد را به ارزش ۱۴۳ میلیارد تومان به فروش گذاشتند. تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی‌های بازار نسبت به دیروز اندکی کاهش نشان داد و رقم ۲۹۷ میلیارد تومان را ثبت کرد.


مسیر هموار بورس برای راه‌اندازی اقتصاد کشور


مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار، با حضور در برنامه تلویزیونی، تصریح کرد: اگر قرار است اقتصاد راه بیفتد مسیرش از بورس و شرکت‌های بورسی است.


وی افزود: برنامه سازمان بورس مبنی بر عرضه صندوق‌های تضمین اصل و املاک و مستغلات به مردم است و عرضه خودرو در بورس کالا نشانه پیروزی شفافیت بر دلالان بود. چنانچه با اعلام عرضه دو خودرو قبلی، قیمت در بازار غیررسمی کاهش یافت.


عشقی همچنین بسته شدن نمادها را یکی از خطوط قرمز سازمان بورس دانست و گفت: بسته شدن نماد، تنبیه سرمایه‌گذار است نه شرکت‌ها، برای همین بسیاری از نمادهای بازار پایه را بازگشایی کردیم.


رییس سازمان بورس اوراق بهادار با بیان این‌که به دنبال افزایش ضریب نفوذ بورس‌های کالایی در اقتصاد و رشد شفافیت هستیم، افزود: عرضه خودرو در بورس کالا با همکاری خودروسازان و تمامی دستگاه‌های مسئول و مرتبط، ادامه دارد.


به گفته عشقی، امسال همه شرکت‌های بورسی سود خود را به صورت الکترونیک پرداخت می‌کنند. وی اظهار کرد: مورد بعد مشکل سودهای رسوب‌شده سال‌های گذشته بود که برطرف شده و اکنون به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود.


اصلاح اساسنامه صندوق‌های ETF دولتی تا پایان تابستان


مهدی مساحی، دستیار ویژه رییس سازمان بورس، از اصلاح اساسنامه پالایش و دارایکم طی هفته‌های آینده خبر داد و گفت که اصلاح اساسنامه ETFهای دولتی در جریان بررسی است و این صندوق‌ها به ارزش واقعی خود نزدیک می‌شوند.


دستیار ویژه رئیس سازمان بورس همچنین از واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو در نیمه دوم سال جاری خبر داد.


صدور مجوز برای تغییر دامنه نوسان معاملات در ۱۰ نماد


معاونت نظارت بازارهای شرکت فرابورس ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو اطلاعیه شماره ۳۶۶۱/الف/۰۱ مورخ ۲۲/۰۱/۱۴۰۱ این شرکت، با موضوع ضوابط مربوط به ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، پس از بررسی‌های صورت گرفته طی شش ماه منتهی به ۲۶/۰۵/۱۴۰۱، تعداد ۱۰ نماد معاملاتی مشمول بندهای ۲ ،۳ و ۴ ماده ۱ ضوابط مذکور شده‌اند.


در ادامه این اطلاعیه آمده است: لذا بازارگردانان در نمادهای شرکت‌های آهن و فولاد ارفع، پلیمر آریا ساسول آریا، تجلی توسعه معادن و فلزات، سپیدار سیستم آسیا، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، صنایع پتروشیمی تخت جمشید، پتروشیمی تندگویان، مجتمع جهان فولاد سیرجان، سنگ آهن گهرزمین و سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات در صورت تمایل می‌توانند با رعایت سایر بندهای ضوابط مربوط به ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران درخواست تغییر دامنه نوسان قیمت را به فرابورس ایران ارائه دهند.


پایان فرایند کارشناسی اموال و دارایی‌های سایپا


محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا اعلام کرد: تمامی فرایندهای کارشناسی، قیمت ارزشگذاری سهام این شرکت انجام شده است و مرکز مشاوران قوه قضاییه نامه‌نگاری‌های آن را آماده کرده‌اند که طی هفته جاری، پاکت‌ها در حضور اعضای هیات‌مدیره بازگشایی خواهد شد.


تیموری به گمانه‌زنی‌های موجود مبنی بر ارزشگذاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سایپا اشاره و اظهار کرد: با عرضه ۴۲ درصدی سهام و سهام مدیریتی (با احتساب سهامی که وساپا و ورنا و نیوان ابتکار دارند)، به نظر من دو عدد قیمت‌‌گذاری بلوک و تابلو نباید با هم مقایسه شوند.


وی افزود: این عددی که در تابلو می‌بینیم اصلا عددی نیست که سهام با این قیمت فروخته شود، در واقع هر شخصی ۴۲ درصد بلوک سایپا را خریداری کند، صاحب سه کرسی مدیریتی خواهد شد. بنابراین، ارزش حتما بالاتر است، سابقه هم نشان داده، تمام سهامی که به صورت مدیریتی عرضه می‌شود، سه برابر قیمت تابلو است، اما باید بر اساس نظر کارشناسان و تیم اقتصادی و سازمان بورس این اعداد و ارقام مشخص شود.


مدیرعامل سایپا با اشاره به برنامه بازگشایی پاکات گزارش کارشناسان در ارزشگذاری سهام سایپا، گفت: پاکت‌ها تحویل سایپا شده است که در نخستین جلسه هیات‌مدیره بازگشایی می‌شود. وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به نامه‌نگاری‌هایی انجام شده، از شهریورماه محدودیت‌ها کاهش یابد و مردم بدون محدودیت خودرو ای سایپا را ثبت نام کنند و خودرو به میزان کافی عرضه شود.


فولاد بازهم شفاف‌سازی کرد!


مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در جدیدترین شفاف‌سازی درباره حواشی اخیر با انتشار نامه‌ای اعلام کرد: با پیگیری انجام‌شده از هیات تحقیق و تفحص، گزارش منتشر شده در شبکه‌های مجازی از طریق مرجع رسمی (مجلس شورای اسلامی) انتشار نیافته است، لذا قابل استناد نیست،


دولت هم از قیمت‌گذاری دستوری خودرو زیان می‌کند


جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران، با اشاره به تبعات قیمت‌گذاری دستوری خودرو در یک‌سال گذشته، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد علاوه بر خودروساز، سهامدار و مصرف‌کننده، دولت هم بازنده اصلی قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت بوده است.


سهام پتروشیمی شازند هم واگذار می‌شود


عباس حسینی، معاون وزیر اقتصاد، گفت: یکی از راهکارهای رفع ناترازی بانک‌ها، واگذاری اموال مازاد بانکی ماست و امسال بخشی از این اموال منجمد از طریق بازار سرمایه واگذار می‌شود.


به گفته وی، در همین راستا، دولت قصد دارد پتروشیمی شازند را با ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه واگذار کند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۳۰ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس با ثبت بیش از ۸۵۰۰ میلیارد تومان، نسبت به روز گذشته بازهم کاهش نشان داد. ارزش این حجم از معاملات سهام به ۱۶۴۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۳۲۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۳۲۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس با کاهش حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی، رقم ۲۷۶۵ میلیارد تومان را ثبت کرد. طی این نقل و انتقالات، ۲۹۷ میلیارد تومان تراز منفی با تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خرید سهام را به سهم‌های فخوز، سامان و شپدیس اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای وامید، های‌وب و فمراد متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۳۷۶، ۱۵۲ و ۱۴۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۲۹.۸۹۸.۲۷ (۸۹۲۰.۹۷-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۶.۵۲۲.۸۸ (۸۸۸.۱۹-)


ارزش معاملات: ۳.۱۷۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد، فارس و کچاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۰۱۶.۲۸ (۵۶.۸۲-)


ارزش معاملات: ۱۳.۲۶۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، فزر و دماوند


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0