اقتصاد آنلاین
1400/08/01
21:49
صعود ارزش بازاری شستا به ۱۴۴هزار میلیارد تومان

در ماهی که گذشت، ارزش بازاری شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، بیش از ۶هزار و ۸۵۰میلیارد افزایش یافت که بخش عمده این رشد، به دلیل افزایش ارزش بازاری نمادهای شیمیایی این شرکت بود. همچنین شستا در این مدت ۳۸میلیارد تومان، درآمد حاصل از سود سهام حکشتی کسب کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاینسهیل بانی ؛ شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، با انتشار گزارشی در سامانه کدال، وضعیت پرتفوی خود را به تفکیک صنعت و سهام اعلام کرد. همچنین «شستا» در این گزارش، عملکرد مهر ماه خود در خرید و فروش سهام را تشریح کرد.


بر اساس این گزارش، ارزش بازاری شستا در مهر ماه ۱۴۰۰، به طور خالص بیش از ۶هزار و ۸۵۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. با این رشد، ارزش بازاری شستا در پایان اولین ماه پاییز، به حدود ۱۴۴هزار میلیارد تومان رسید.


گروه محصولات شیمیایی با هشت هزار و ۴۷۰میلیارد تومان رشد، بیشترین سهم از افزایش ارزش بازاری شستا را به خود اختصاص داد. علاوه بر آن، ارزش بازاری نمادهای دارویی با افزایش ۳۲۰میلیارد تومانی روبرو شد و ارزش بازاری گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز ۳۰۰میلیارد تومان رشد کرد. صنایع حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات و فلزات اساسی، دیگر صنایعی بودند که با افزایش ارزش بازاری همراه شدند.


از سوی دیگر اما ارزش بازاری صنایع سیمانی و سرمایه‌گذاری‌ها با کاهش مواجه شد. بیشترین افت ارزش بازاری صنایع زیر مجموعه شستا، برای گروه سیمان، آهک و گچ رقم خورد. نمادهای سیمانی در پایان مهر ماه با افت ارزش بازاری هزار و ۸۵۰میلیارد تومانی روبرو شدند. همچنین ارزش بازاری گروه سرمایه‌گذاری‌ها، هزار و ۷۷۰میلیارد تومان کاهش یافت.


صنعت محصولات شیمیایی با ۲۹.۹درصد، همچنان بیشترین سهم از پرتفوی شستا را به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه مخابرات با ۱۴.۷درصد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری با ۱۳.۵درصد در رتبه‌های بعدی بزرگترین صنایع زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تامین قرار گرفتند.


طبق گزارش منتشر شده توسط شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، با تخصیص ۵۷.۸درصد از کل پرتفوی شستا به خود، در این زمینه پیشتاز است. سهام سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، با تشکیل دادن ۱۷درصد از پرتفوی شستا، در جایگاه بعدی قرار دارد. همچنین سهام سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا) با ۷.۲درصد، سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکو) با ۶.۵درصد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۵.۳درصد، دیگر شرکت‌های برتر در این زمینه هستند.


شستا در مهر ماه، دو هزار و ۶۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت پذیرفته شده در بورس خریداری کرد. همچنین شستا، بیش از ۱۱۲میلیارد تومان سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین، از شرکت‌های خارج از بورس را خرید.


از طرف دیگر، شستا در ماهی که گذشت، بخشی از اوراق مشارکت بورسی و غیر بورسی خود را به مبلغ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان واگذار کرد و از این طریق بیش از چهار میلیارد تومان سود شناسایی کرد.


گفتنی است، شستا در ماه گذشته، ۳۸میلیارد تومان درآمد حاصل از سود سهام مجمع شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) کسب کرد.


برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید


شستا (1)
انتهای خبر

0
0