همفکران
1401/05/22
16:53
گزارش روز/ خوش بینی برجامی!

شاخص کل بورس تهران ۲۲ امین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۱۸ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۴۶۷ هزار واحد پیشروی کرد. شاخص هموزن نیز همسو با کلیت بازار روندی صعودی داشت و پا به پای شاخص کل در مدار مثبت حرکت کرد تا روز را با رشد بالغ بر ۱.۵ درصد به پایان ببرد ...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۲ امین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۱۸ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۴۶۷ هزار واحد پیشروی کرد.


شاخص هموزن نیز همسو با کلیت بازار روندی صعودی داشت و پا به پای شاخص کل در مدار مثبت حرکت کرد تا روز را با رشد بالغ بر ۱.۵ درصد به پایان ببرد.


فولاد، شستا و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شستا رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و با صف خرید به کارش پایان داد. فولاد رشد بیش از ۵ درصدی قیمت را رقم زد و فملی در مدار مثبت ۲ درصدی متوقف شد. نوری، شپدیس و پارس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند و به افت حدود ۱.۵ درصدی قیمت اکتفا کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای آریا و خدیزل و فغدیر، با رشد ۱۱۴ واحدی همراه و به ۱۹ هزار و ۲۶۴ واحد رسید. شراز و شاوان نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۲۰۲ میلیارد تومان پول از سوی حقیقی ها جذب بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۹ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۷ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


شیمیایی ها، فلزات اساسی ها و هلدینگ ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت هلدینگ، خودرو و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، وبملت و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی




امروز خودرویی ها و بانکی ها بیشترین پول را از سوی حقیقی ها جذب کردند. در مقابل شیمیایی ها و زراعتی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای وبملت و فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای نوری و وسالت بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


افزایش خوش بینی بورس بازان به احیای برجام موجب شد تا امروز شاهد معاملاتی تماما مثبت و پرتقاضا در بازار بورس تهران باشیم. امروز اقبال خریداران به عموم نمادها به ویژه نمادهای صنایع داخلی اعم از خودرویی ها و بانکی را شاهد بودیم. البته ناگفته نماند که احیای برجام می تواند برای عمده صنایع بزرگ و کوچک کارساز باشد و بسیاری از موانع را از سر راه صنایع صادرات محور کنار بزند.


به این ترتیب خوش بینی های برجامی، وضعیت آرام بازارهای جهانی و تداوم روند کاهشی نرخ بهره بین بانکی دست به دست هم دادند تا طی امروز تعداد صفوف خرید، تعداد نمادهای مثبت و سایر متغیر های اثرگذار از جمله ورود پول به بازار مثبت شدند. اگرچه امروز تنها پاشنه آشیل بازار حجم و ارزش معاملات بود اما رشد ۴۲ درصدی ارزش معاملات خرد به نسبت روز معاملاتی قبل نیز به خودی خود امری مثبت بود.


بزرگان خودرویی امروز بیشترین ارزش صفوف خرید را داشتند. خساپا با رشد حداکثری قیمت ۱۸۶ تومان شد و ایران خودرو به بالای ۲۰۰ تومان بازگشت.


بانکی ها نیز امروز از جمله صنایع پرتقاضای بازار سهام بودند. وبملت و وتجارت و وبصادر تا انتها خریداران را در صف نگه داشتند. وتجارت که صف خرید سنگین تری داشت و بیش از ۱۲۴ میلیون برگه سهم در آن جا به شد به ۱۵۶ تومان رسید. رنج قیمتی ۱۶۰ تا ۱۶۵ تومان محدوده مهمی برای سهم می باشد. وبملت ۳۰۶ تومان شد.


در میان فلزات اساسی ها ذوب و کاوه با صف خریدشان خوش درخشیدند. فولاد با حمایت حقیقی ها در یک قدمی صف خرید در محدوده ۵۸۱ تومان به خط پایان رسید.


در دارویی ها دسینا، دابور و داوه با تقاضای بیشتری دنبال شدند.


در حالی وغدیر به نبض مثبت زدن در محدوده صفر تابلو بسنده کرد که شستا و وصندوق و وبانک خریدارانشان را به صف نشاندند و با رشد حداکثری قیمت به کارشان پایان دادند.


در میان بزرگان، پالایشی ها و شیمیایی ها امروز را به داشتن معاملاتی متعادل و مثبت سپری کردند و نتوانستند آنطور که باید سوار بر موج مثبت تقاضا به حرکت دربیایند.


در میان صنایع کوچک و متوسط نیز شاهد برتری قدرت خریدار در صنایعی نظیر حمل و نقل، سیمانی، غذایی، زراعی و انبوه سازی بودیم. در مجموع امروز حقیقی ها تا توانستند وبملت، فولاد، شستا، خودرو، سمگا و خساپا خریدند و حقوقی ها نیز تمام قد پشت نمادهایی چون نوری، وسالت، فجام، بوعلی، بپاس، وپاسار، شبندر، میدکو، ومعادن و شیران درآمدند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای فبستم و وسالت بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۴۶ درصد، وصندوق با ۴.۳۵ درصد و سیستم با ۴.۲۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سکرد با ۴.۱۴ درصد، چکاوه با ۲.۸۲ درصد و شفا با ۲.۶۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش



دلار در روزهای پایانی هفته روندی کاهشی داشته و هم اکنون در محدوده ۳۰ هزار و ۷۳۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۲.۴۶ درصدی، به ۱۴ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۳ درصد افزایش ارزش داشته و به محدوده ۱۸۰۴ دلار رسیده است.







انتهای خبر

0
0