همفکران
1400/09/09
16:30
گزارش بازار / ایستاده در غبار

شاخص کل بورس تهران در نهمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰، بیش از ۶۸۰۰ واحد معادل ۰.۵ درصد عقبگرد داشت و تا سطح ۱ میلیون و ۳۵۷ هزار واحد تنزل یافت. شاخص کل از همان ابتدا در مداری منفی شروع به حرکت کرد. اگرچه پس از گذشت نیم ساعت همزمان با ایجاد موج جدیدی از تقاضا در بازار، تغییر مسیر داد و حرکتی رو به جلو اما ضعیف را به نمایش گذاشت، اما...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در نهمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰، بیش از ۶۸۰۰ واحد معادل ۰.۵ درصد عقبگرد داشت و تا سطح ۱ میلیون و ۳۵۷ هزار واحد تنزل یافت. شاخص کل از همان ابتدا در مداری منفی شروع به حرکت کرد. اگرچه پس از گذشت نیم ساعت همزمان با ایجاد موج جدیدی از تقاضا در بازار تغییر مسیر داد و حرکتی رو به جلو و البته ضعیف را به نمایش گذاشت، اما همین پیشروی ناچیز را هم تاب نیاورد و در نهایت با ثبت عملکرد منفی به کار خود خاتمه داد. در نمادهای کوچک‌تر بازار نیز وضعیت به همین منوال بود. شاخص هم‌وزن هم بر اثر فزونی عرضه ها طی دادوستدهای امروز ۰.۴۵ درصد کاهش داشت. وبملت، وتجارت و وبصادر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هرسه در همان ساعات ابتدایی خود را به قله قیمتی رساندند و خریدارانشان را صف نشین کردند. لیدرهای مذکور بانکی با صف خرید امروز را به پایان بردند. فارس، نوری و فولاد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند ولی تا انتها در روند نزولی باقی ماندند.


فرابورس به مثابه دیگر نماگرها افت داشتی اما افتی محدود. شاخص کل این بازار ۴۳ واحد عقب نشینی داشت و به ۱۹ هزار ۴۶۰ واحد رسید. سمگا، فرابورس و آریا بیش از همه اثر منفی داشتند و بپاس و غصینو بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز هم شاهد خروج پول های خرد بودیم، خروجی که نسبت به روز قبل افزایشی بود و به رقم ۳۳۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد نیز حدود ۳.۱ هزار میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۹ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۵ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر

شیمیایی سیاست دولت برای ساماندهی ارز ۴۲۰۰ تومانی و بورس با حضور خاندوزی و عشقی بررسی شد


حمیدرضا حاجی بابائی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در تشریح جلسه امروز صبح(سه‌شنبه ۹ آذر ماه) هم‌اندیشی نمایندگان برای اجرای سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری گفت: این نشست با حضور خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف بررسی بایدها و نبایدهای دولت در وضعیت کنونی اقتصاد، سیاست دولت برای ساماندهی ارز ۴۲۰۰ تومانی و وضعیت بورس برگزار شد.


نماینده روسیه: آمریکا آمادگی خود را برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام اعلام کرده است


نماینده روسیه در وین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا آمریکا عزمی جدی در لغو تمامی تحریم‌های ایران دارد یا نه، گفت این کشور آمادگی‌اش برای لغو تحریم‌ها را اعلام کرده اما جزئیاتی وجود دارد که باید بررسی شوند.


جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو فردا برگزار می شود


رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو: از هفته گذشته تا کنون قیمت خودرو تغییر چندانی نداشته است و قرار است فردا (چهارشنبه) جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو برگزار شود.


اخباری کوتاه از مذاکرات وین


کارگروه لغو تحریم‌ها با حضور تیم کارشناسان ایران و دیگر کشورهای عضو برجام از صبح روز سه شنبه در هتل کوبورگ وین آغاز شد و همچنان ادامه دارد.


همچنین قرار است فردا چهارشنبه کارگروه هسته‌ای تشکیل شود.


امروز سه شنبه صرفا نشست های کارشناسی در جریان است.


احتمالا عصر فردا (چهارشنبه) نشستی در سطح معاونان وزیران خارجه برای جمع بندی مباحث برگزار شود.


ترین های معاملات بورس

شیمیایی ها، خودرویی ها و بانک ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و همچنین بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای وبملت، وبصادر و خبهمن نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



برای دومین روز متوالی نقدینگی سهامداران خرد، به سوی بانکی ها سرازیر شد و این صنعت بیشترین پول حقیقی را جذب کرد. در مقابل صنعت هتل و رستوران، شیمیایی ها و زراعتی ها بیش از همه خروج پول حقیقی را تجربه کردند. در بین نمادها نیز فباهنرح، وگردش و فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و سمگا، ومعادن و سپید بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


بازار بورس تهران امروز را متعادل و با نوسانات منفی آغاز کرد، به طوری به جز برخی از کوچک های بازار نماد سبز پوش دیگری به چشم نمی خورد. با گذشت نیم ساعت از آغاز بازار تحرکات مثبتی در بانکی ها نمایان شد و در عرض چند دقیقه سه لیدر این صنعت به صف خرید رسیدند. این افزایش تقاضا در دیگر صنایع بازار نیز ریشه دواند و رنج کشی های مثبت در کلیت بازار شکل گرفت. این قدرتنمایی خریداران، در خودرویی ها و پالایشی ها مشهود تر بود تا جایی که عمده نمادهای این صنایع تا محدوده بالغ بر مثبت ۱ درصد بالا آمدند. اما این تقاضا ها باز هم در میانه راه ترمزش کشیده شد و مسیر رفته را دور زد و در جاده نزولی به راهش ادامه داد.


به این ترتیب در بازار امروز تنها بانکی ها و چند نماد کوچک بودند که توانستند با افزایش حداکثری قیمت پایانیشان، معاملات را به اتمام برسانند. امر غیر قابل انکار این است که، بازار سهام به سبب نامعلوم بودن افق پیش‌روی مذاکرات برجامی ، هفته هاست که دچار بلاتکلیفی شده است. به نظر می رسد این رفتار بازار به این معناست که، در شرایط فعلی به سبب ابهامات، بازار سرمایه رویکرد معینی در خصوص سرمایه گذاری حتی برای کوتاه مدت ندارد.


این مسیر طویل غبار آلود و بی رمق بازار بورس تهران، قابلیت از نفس انداختن هر سهامداری را دارد و تا رفع نشدن حداقل یک سری از ابهامات و همچنین ورود نقدینگی تازه نفس، بعید است که گشایش قابل توجهی اتفاق بیفتد.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه ومهان، گکیش و سفار مشکوک‌ترین نمادها بودند گکیش، نتوس و غگلپا نیز بیشترین حجم مشکوک در بازه ۳۰ روزه را داشتند.


خریداران گکیش برای دومین روز متوالی در صف خرید استادگی کردند و افزایش حداکثری قیمت پایانی سهم را رقم زدند. روزهای مثبت گکیش از اول امسال به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسد، به این ترتیب ماه هاست که این سهم زیر تیغ فروشندگان در کف قیمت روزانه با حجم های بسار پایین معاملاتش را پیش می برد. نماد مذکور که بیشترین حجم معاملاتش از اوایل سال جاری ۱۰۰۰ سهم بوده، طی روز جاری، برای دومین روز پیاپی، بیش از ۲ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را غچین با ۳.۳۹ درصد، خپویش با ۲.۹۸ درصد و ساراب با ۲.۸۶ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسرضوی با ۴.۹۶ درصد، ولیز با ۴.۹۱ درصد و وسخوز با ۴.۸۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز نزولی بود و با ۰.۷۲ درصد افت، هم اکنون با قیمت ۲۸ هزار و ۹۱۱ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید حدود ۱.۱۹ درصد نسبت به روز قبل کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۵۵۲ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۶۲ افزایش ارزش داشت و ۱۷۹۶ دلار گزارش شده است.


انتهای خبر

0
0