بورس نیوز
1401/05/03
10:33
تاسیس منطقه آزاد مشترک بین ایران و روسیه

ایران و روسیه منطقه آزاد مشترک تاسیس می‌کنند به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور توافقاتی با کشور روسیه صورت گرفته تا در آینده منطقه آزاد مشترک را با کشور روسیه تاسیس کنیم.


بورس نیوز : سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور اظهار کرد: توافقاتی با کشور روسیه در این زمینه به عمل آمده تا در آینده منطقه آزاد مشترک را با کشور روسیه تاسیس کنیم. در مذاکراتی که با نماینده ویژه رییس جمهور روسیه انجام شد؛ هر دو کشور بر راه اندازی کریدور شمال جنوب تاکید کردند. اگرچه کشور روسیه در آستاراخان و از لوتوس امکان انتقال ترانزیت را دارد، ولی آن‌ها تعهداتی برای راه اندازی دارند و مانیز تعهداتی برای احیای هر چه سریعتر این کریدور داریم.


وی بیان کرد: اگر چنانچه هرچه سریعتر زیرساخت‌های کشور تکمیل نشود، کشور‌های دنیا منتظر ما نخواهند ماند و کریدور جدید ایجاد می‌کنند. مانند کریدور جدیدی که کشور قزاقستان تشکیل داد و شرق و غرب جاده ابریشم را به خود اختصاص داد و از طریق اکتائو این کریدور را احیا کرد.


محمد با اشاره به افزایش تعداد مناطق آزاد کشور به ۱۵ منطقه اضافه کرد: منطقه آزادانزلی از مناطق هشت گانه با سابقه، فعال و پرظرفیت کشور است که از چند وجه ارزشمند بوده و ظرفیت ملی محسوب می‌شود. نخستین ویژگی ممتاز منطقه آزاد انزلی موقعیت قرارگیری در کریدور شمال جنوب برای ترانزیت کالاست که ظرفیت بزرگی برای کشور در حوزه تبادل کالا محسوب می‌شود.


دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور تصریح کرد: در سنوات گذشته به تکمیل کریدور شمال جنوب پرداخته نشد. این کریدور ۲ حلقه مفقوده در حد فاصل چابهار - زاهدان و رشت - کاسپین دارد که فعالیت در هر ۲ محدوده در حال انجام است و بزودی تکمیل خواهد شد.


مدیر عامل و رییس هیات مدیره منطقه آزاد انزلی نیز گفت: منطقه آزاد انزلی به جهت شرایط جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدور شمال جنوب انزلی از مناطق خاص کشور تلقی می‌شود.


عیسی فرهادی خاطر نشان کرد: با همراهی مدیران استانی و سرمایه گذاران در‌های شکوفایی اقتصادی در منطقه آزاد انزلی باز شود که این امر حمایت ملی را می‌طلبد.

انتهای خبر

0
0