بورس پرس
1400/05/06
00:00
بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های " پانزی" : از پیش بینی بورس تا وعده سود۱۰۰۰ درصدی

بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های "پانزی" اعلام شدند که شامل مواردی چون ابداع الگوی کامپیوتری پیش بینی بورس ، وعده سود۱۰۰۰ درصدی و ... است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، ویژوال کپیتالیست اعلام کرد: وعده پرداخت سود هنگفت، وجه مشترک اصلی کلاهبرداری‌های بزرگ است. بازی پانزی به کلاهبرداری از طریق تطمیع سرمایه‌گذاران با وعده سودهای کلان اطلاق می‌شود. در این طرح سود سرمایه‌گذاران قبلی از سپرده سرمایه‌گذاران جدید پرداخت می شود و تا زمانی جوابگو است که سرمایه جدیدی وجود داشته باشد.


چند کلاهبرداری پانزی بزرگ تاریخ:


مانی ترون ۱۹۹۱میلادی: ژان پیر فان روسم ادعا کرد الگوی کامپیوتری ابداع کرده که مسیر آینده بورس را پیش بینی می‌کند. سابقه وی در اقتصاد سنجی باعث شد بسیاری افراد از جمله برخی اعضای خاندان سلطنتی بلژیک اعتماد کنند و سرمایه‌ها را در اختیار وی بگذارند. روسم حدود ۸۶۰ میلیون دلار کلاهبرداری کرد اما عاقبت به پنج سال حبس محکوم شد.


کاریتاس ۱۹۹۴ میلادی: یان استویچا فردی بود که با راه‌اندازی یک شرکت و وعده سود ۸۰۰ درصدی پس از هشت ماه از دریافت وجه، پول کلانی از مردم رومانی به دست آورد. پس از آنکه مشخص شد وی حدود ۴۵۰میلیون دلار بدهی دارد، دستگیر و به هفت سال زندان محکوم شد. ارزش کل کلاهبرداری صورت‌گرفته توسط این فرد بین یک تا پنج میلیارد دلار برآورد می‌شود.


ام‌ام ام ۱۹۹۴ میلادی: سرگی ماورودی از طریق تاسیس شرکت واردات قطعات الکترونیکی وعده داد به خریداران سهام شرکت پس از یک سال ۱۰۰۰ درصد سود می دهد. وی با کلاهبرداری ۱۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۳ دستگیر و به چهار سال حبس محکوم شد.


گریت مینیستریز ۱۹۹۷ میلادی: جرالد پین از طریق راه‌اندازی یک بازی پانزی در فلوریدا حدود ۵۰۰ میلیون دلار کلاهبرداری کرد و در نهایت به ۳۷ سال حبس محکوم شد.


پترزگروپ ۲۰۰۴ میلادی: تام پترز یک خرده‌فروشی را در مینه سوتا تاسیس کرد که پس از تامین سرمایه اقدام به گمراهی سهامداران و برداشتن برخی از این پول‌ها کرد. وی در سال ۲۰۱۰ به ۵۰ سال حبس محکوم شد. ارزش کل کلاهبرداری این فرد حدود ۶. ۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود.


استنفورد گروپ ۲۰۱۲ میلادی: این گروه که در آنتیگوا در منطقه دریای کارائیب تاسیس شد از طریق وعده سود هنگفت مبلغ هنگفتی از شهروندان آمریکایی کلاهبرداری کرد که ارزش آن حدود ۷میلیارد دلار بود. در نهایت آلن استنفورد مدیرعامل این صندوق به ۱۱۰ سال زندان محکوم شد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0