همفکران
1400/04/24
13:51
گزارش هفتگی /پایان چهارمین هفته سبز بازار

شاخص کل بورس تهران چهارمین هفته سبز خود را تمام کرد. در این چهار هفته به مرور بازدهی هفتگی بازار از ۵.۷ درصد به ۱.۸۳ درصد کاهش پیدا کرده است. این هفته شاخص چند بار به سمت مقاومت ۱۳۱۰ هزار واحدی حمله کرد که ناکام ماند ولی با توجه به خروج بازار از روند نزولی، تحلیلگران امیدوارند تا ۱۵۵۰ هزار واحد رشد داشته باشد. شاخص کل در پایان هفته با رشد ۱.۸۳ درصدی به ارتفاع یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحد رسید و یک هفته دیگر معامله گران را در نگرانی عبور از مقاومت پیش روی خود نگاه داشت. شاخص هم وزن نیز با رشد ۲.۳۰ درصدی بهترین عملکرد را در این چهار هفته سبز به جا گذاشت. امید می رود این شاخص بتواند تا ۴۲۰ هزار واحد را بدون مشکل طی کند.

گزارش هفته منتهی به ۲۴ تیر ۱۴۰۰


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران چهارمین هفته سبز خود را تمام کرد. در این چهار هفته به مرور بازدهی هفتگی بازار از ۵.۷ درصد به ۱.۸۳ درصد کاهش پیدا کرده است. این هفته شاخص چند بار به سمت مقاومت ۱۳۱۰ هزار واحدی حمله کرد که ناکام ماند ولی با توجه به خروج بازار از روند نزولی، تحلیلگران امیدوارند تا ۱۵۵۰ هزار واحد رشد داشته باشد. شاخص کل در پایان هفته با رشد ۱.۸۳ درصدی به ارتفاع یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحد رسید و یک هفته دیگر معامله گران را در نگرانی عبور از مقاومت پیش روی خود نگاه داشت. شاخص هم وزن نیز با رشد ۲.۳۰ درصدی بهترین عملکرد را در این چهار هفته سبز به جا گذاشت. امید می رود این شاخص بتواند تا ۴۲۰ هزار واحد را بدون مشکل طی کند.


در فرابورس اوضاع بهتر بود. شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۳.۳۹ درصدی در این هفته بهترین عملکرد را در بین چهار هفته اخیر داشت. در صورت ورود به کانال ۱۹ هزار واحد فرابورس، مهمترین مقاومت پیش رو ۱۹۴۰ واحد خواهد بود.


صندوق های سرمایه گذاری


از بین صندوق های درآمد ثابت، سهامی، مختلط و مبتنی بر طلا بیشترین بازدهی در هفت روز گذشته به صندوق مپنا ایرانیان با ۷.۵۸ درصد، گنجینه ارمغان الماس با ۴.۹۲ درصد و مشترک کوثر با ۴.۷۶ درصد بازدهی تعلق داشت. در انتهای فهرست تجربه ایرانیان با منفی ۵.۶۳ درصد، نیکوکاری دانشگاه الزهرا با ۱.۷۱ درصد و مشترک اندیشه فردا با ۱.۱۶ درصد بیشترین افت قیمت را داشتند.


صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی مپنا ایرانیان تقریبا ۶۱ درصد از سرمایه خود را به صورت سپرده بانکی نگه داری می کند و ۲۷ درصد از آن را تنها در ۵ سهم سرمایه گذاری کرده است. کل سرمایه صندوق ۲۸ میلیارد تومان است و توسط سبدگردان سهم آشنا مدیریت می شود. با توجه به شروع فعالیت این صندوق از اول خرداد ۱۴۰۰ تاریخچه ای از میزان بازدهی در دوره های بلند مدت تر در دست نیست.


صندوق مشترک آگاه با بازدهی هفتگی ۲.۶۹ درصد بهترین عملکرد را بین دیگر صندوق های کارگزاری آگاه به دست آورد. بیش از ۹۰ درصد از سرمایه این صندوق در سهام سرمایه گذاری شده است و ۴ درصد به صورت سپرده بانکی نگه داری می شود. این صندوق ۹۲۵ میلیارد تومان سرمایه در اختیار دارد که توسط سبدگردان آگاه مدیریت می شود. بازدهی ماهانه صندوق ۱۵ درصد براورد می شود


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی



در بین صنایع منسوجات با ۱۶.۴۵ درصد، فنی مهندسی با ۱۴.۳۱ درصد و کانه فلزی با ۵.۶۷ درصد رشد بهترین عملکرد هفته را به خود اختصاص دادند. هر سه گروه هفته قبل هم بازدهی مثبت داده بودند. در قعر جدول وسایل ارتباطی با ۶.۲۵ درصد، استخراج نفت با ۳.۱۶ درصد و ماشین آلات با ۳.۰۴ درصد افت بدترین عملکرد هفته را به نام خود زدند.



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی و از بین ۳۷۲ نماد با بازدهی صفر یا مثبت داسوه با ۲۹.۱۲ درصد، کاما با ۲۸.۳ درصد و لطیف با ۲۷.۶۲ درصد بیش از دیگران رشد کردند. باید توجه داشت تعداد نمادهای سبز رنگ بازار از ۳۶۲ نماد به ۳۷۲ نماد رسیده است. در مقابل و از بین ۲۶۸ نماد با بازدهی منفی خزر با ۴۳.۱۷ درصد، غاذر با ۳۲.۹۲ درصد و خفولا با ۲۷.۷۱ درصد افت بیشترین کاهش را بین دیگر نمادهای بازار داشتند. غاذر دومین هفته متوالی است که در این لیست قرار می گیرد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار در هفته ای که گذشت بازدهی منفی ۱.۲۰ درصد داشت. این در حالی است که شاخص دلار در بازارهای جهانی ۰.۲۱ درصد تقویت شده است. قوی ترین حمایت در مسیر کاهش دلار ۲۴۴۰۰ تومان براورد می شود. هم اکنون هر دلار ۲۴ هزار و ۷۳۰ تومان خرید و فروش می شود.


سکه طرح جدید نیز ۱.۰۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و هم اکنون با قیمت ۱۰ میلیون و ۶۰۲ هزار تومان معامله می شود. ۱۰۳۰۰ هزار تومان می تواند اولین مقصد سکه باشد.


انس طلا چهار هفته خوب را پشت سر گذاشته است و با ورود به کانال ۱۸۰۰ با طمانینه در حال رشد است. به نظر اولین مقاومت پیش روی انس طلا ۱۹۰ دلار باشد و انس در هفت روز گذشته ۱.۶۰ درصد رشد کرده و به ۱۸۳۲ دلار رسیده است.


بیت کوین در هفت روز گذشته ۱.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۳۲۴۵۹ دلار رسید.




انتهای خبر

0
0