همفکران
1400/06/09
09:49
گزارش بازار / خداحافظی با کانال یک میلیون ۵۰۰ هزار واحدی

شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ بیش از ۲۷۸۰۰ واحد دیگر را از دست داد و ۱.۸۲ درصد پایین آمد و با خروج از کانال ۱۵۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد رسید. شاخص کل یک ساعت اول روند نزولی داشت و ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد اما با رسیدن به حمایت مهم ۱۴۸۰ هزار واحدی واکنش نشان داد و بیش از ۱۸ هزار واحد را پس گرفت. شاخص هم وزن نیز در ابتدا افت سریعی داشت اما کمی بعد تغییر روند داد و ۴۷۰۰ واحد بالا آمد، هرچند که باز هم روز را به رنگ قرمز و کاهش ۷۴۶۶ واحدی معادل ۱.۶۴ درصد تمام کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ بیش از ۲۷۸۰۰ واحد دیگر را از دست داد و ۱.۸۲ درصد پایین آمد و با خروج از کانال ۱۵۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد رسید. شاخص کل یک ساعت اول روند نزولی داشت و ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد اما با رسیدن به حمایت مهم ۱۴۸۰ هزار واحدی واکنش نشان داد و بیش از ۱۸ هزار واحد را پس گرفت. شاخص هم وزن نیز در ابتدا افت سریعی داشت اما کمی بعد تغییر روند داد و ۴۷۰۰ واحد بالا آمد، هرچند که باز هم روز را به رنگ قرمز و کاهش ۷۴۶۶ واحدی معادل ۱.۶۴ درصد تمام کرد. فارس، شستا و پارسان بیشترین تاثیر منفی را داشتند شستا در طول روز دو بار به صف فروش رفت و پارسان در آستانه صف روز را تمام کرد. میدکو، شبندر و کگل بیشترین تاثیر مثبت را به جا گذاشتند. شبندر بیشتر روز در صف خرید بود ولی در آخرین دقایق صف عرضه شد.


در فرابورس اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس بیش از ۴۳۰ واحد افت کرده بود اما هرچه به پایان بازار نزدیک می شدیم قسمت بیشتری از ضررها را جبران می کرد و در نهایت با ۰.۶۸ درصد افت معادل ۱۵۱ واحد به ۲۱ هزار و ۹۶۰ واحد رسید. وسپهر، شگویا و صبا بیش از دیگر نمادها اثر منفی داشتند و هرمز، غصینو و بپاس بیش از همه تاثیر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه سرعت خروج پول حقیقی ها نسبت به دو روز گذشته کاهش یافت و ۶۷۹ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت، این عدد در روز یکشنبه و دوشنبه به ترتیب ۱۱۰۸ و ۱۹۷۵ میلیارد تومان بود. ارزش معاملات خرد نیز ۱۲۱۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که رشد ۱۰ درصدی نسبت به روز قبل دارد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۲ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۴ میلیارد دلار شد.





صندوق های دولتی


دارایکم هم در ارزش ذاتی خود شاهد افت بود و هم در قیمت پایانی. ارزش ذاتی صندوق به ۱۹۰۷۹۱ ریال رسید و قیمت پایانی ۳.۵۴ درصد کاهش یافت. مشارکت حقوقی ها در دو سمت عرضه و تقاضا برابر و کمتر از ۲ درصد بود و در کل ۷۱۷ میلیون تومان پول حقیقی به سهم وارد شد.


پالایش نیز افت قیمت در ارزش ذاتی و قیمت پایانی داشت. ارزش ذاتی صندوق به ۹۶۷۹۸ ریال رسید و قیمت پایانی ۲.۶۸ درصد کم شد. حقوقی ها ۴.۵ درصد در سمت خرید مشارکت و ۸ میلیارد تومان پول به نماد تزریق کردند. در میانه بازار شاهد افزایش قیمت بودیم حتی برای دقایقی وارد بازه مثبت شد اما این روند دوامی نداشت و دوباره قیمت به بازه منفی برگشت.


پر حجم ترین معاملات بورس


سه گروه خودرویی، فراورده های نفتی و بانک ها با حجم های میلیاردی بیشترین معاملات بورس را داشتند. نمادهای شبندر، خساپا و خپارس نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


خساپا در همان دقایق اول بازار به صف فروش رفت و همزمان با جان گرفتن شاخص کل صف فروش جمع شد و قیمت تا صفر تابلو بالا آمد ولی شانس با خریداران همراه نبود و دوباره صف فروش تشکیل شد. از ۸۸۱ میلیون سهم معامله شده ۲۸ درصد خریدها سهم حقوقی ها بود تا حمایت خود را از نماد نشان دهند. حقیقی ها نیز ۹۶ درصد از عرضه ها را بر عهده گرفتند.


بیشترین ورود و خروج پول



قند و شکر، ماشین آلات و هتل و رستوران گروه های بودند که بیشترین پول حقیقی را جذب کردند و بانک ها، خودرویی ها و محصولات شیمیایی بیش از همه ورود پول حقوقی داشتند. حقیقی ها نمادهای شبندر، تایرا و سمگا را خوب خریدند اما از شپنا، شتران و شستا خارج شدند.


شبندر در ابتدای روز کمی افت داشت و حتی به بازه منفی هم رفت اما کمتر از ۴۰ دقیقه بعد حجم تقاضا باعث تشکیل صف خرید شد. این صف قبل از سات ۱۲ عرضه شد اما قیمت سهم افت چندانی نکرد. یک میلیارد و ۳۷۲ میلیون سهم در این نماد خرید و فروش شد و همین معاملات گروه فراورده های نفتی را در لیست بیشترین حجم معاملات بورس قرار داد. از این حجم معاملات ۲۷ درصد توسط حقوقی ها عرضه و ۸۴ درصد توسط حقیقی ها خریداری و بیش از ۹۵ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد شد.


شپنا در صف فروش روز را آغاز کرد و تلاش زیادی داشت که رشد کند. این نماد تا نزدیکی صفر تابلو هم بالا رفت اما حدود ساعت ۱۱ دوباره سرازیر شد و تا صف فروش رفت. از ۲۱۷ میلیون سهم معامله شده ۳۱ درصد را حقوقی ها خریدند و ۹۰ درصد توسط حقیقی ها عرضه شد. در نتیجه ۶۶ میلیارد تومان ورود پول حقوقی به سهم داشتیم.




نمادهای مشکوک


کهرام و وشمال در هر دو بازه ۷ و ۳۰ روزه بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


وشمال از دی ماه در صف فروش اسیر است و میانگین حجم معاملات آن ۵۵۰۰ سهم است. امروز ۲۶۰ هزار سهم معامله شد که تمام آن توسط ۸ کد حقیقی عرضه و ۲۵ کد حقیقی خریداری شد، در نتیجه ورود و خروج پول به سهم نداشتیم. کماکان صف فروش بیش از ۳ میلیون سهمی پا بر جا است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را پلاست با ۵ درصد و مدیریت و کحافظ با ۴.۹۹ درصد رشد داشتند. کهرام با ۸.۶۴ درصد، ولتجار با ۴.۹۲ درصد و قاسم با ۴.۸۵ درصد بیش از دیگر نمادها افت قیمت داشتند.


پلاست از صبح به صف خرید رفت، هرچند که صف کم جان بود. فروشندگان به اندازه حجم مبنا عرضه کردند و موجب رشد ۵ درصدی شدند البته که با نگه داشتن تقاضا برای فردا هم ۵ درصد دیگر سود خواهند کرد. ۲۹۴ هزار سهم در این نماد معامله شد که تمام آن توسط حقیقی ها عرضه و خریداری شد.


کهرام از فروردین ۱۴۰۰ در صف فروش است. امروز از مجمع عمومی برگشت و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. حجم عرضه موجب شد قیمت تا ۲۱ درصد کاهش پیدا کند اما همزمان با این کاهش زیاد سروکله خریداران پیدا شد و چند درصدی قیمت را بالا بردند. کنترل این نماد هم در دست حقیقی ها بود تمام خرید و فروش ها توسط آنها انجام شد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار بعد از برخورد دیروز با حمایت مهم ۲۷ هزار تومانی امروز کمی افزایش داشت، به نظر نباید به این افزایش قیمت دلخوش کرد و باید منتظر افت قیمت دلار و شروع یک روند نزولی کوتاه مدت بود. هر دلار آمریکا با ۰.۷۳ درصد کاهش با قیمت ۲۷ هزار و ۲۶۱ تومان معامله می شود.


سکه طرح جدید نیز بعد از افت دیروز، امروز رشد قیمت داشت و برای دقایقی وارد کانال ۱۲ میلیون تومان هم شد. احتمالا این رشد تنها یک بوسه خداحافظی به کانال ۱۲ میلیون تومان باشد و سکه هم پای دلار افت قیمت را تجربه کند. هم اکنون هر سکه با ۰.۸۸ درصد رشد نسبت به دیروز با قیمت ۱۱ میلیون و ۹۶۶ هزار تومان خرید و فروش می شود.


انس طلا رشد ۰.۳۰ درصدی دارد و به ۱۸۱۴ دلار رسیده است. در صورت عبور از ۱۸۳۰ دلار می توان کمی به رشد بیشتر آن امیدوار شد.



انتهای خبر

0
0