بااقتصاد
1400/09/09
14:46
تصمیم معامله‌گران بازارهای سهام بر مبنای مفروضات برجام، بودجه و دلار/ تداوم ریزش شاخص‌های بورس تهران با شیب ملایم

گزارش بازار/‌سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ این‌روزها معامله‌گران بازارهای سهام تهران، با مفروضات مبهم مذاکرات برجام، بودجه ۱۴۰۱ و سرنوشت ارز ترجیحی و نرخ دلار، مشغول دادوستدهای کم‌رمق هستند و بیش‌ترین میزان تقاضا به حقوقی‌هایی اختصاص دارد که سهم‌های به‌کف رسیده را می‌خرند، آن‌هم در حجم کم! چنانچه ریزش‌های پنج، شش‌هزار واحدی روزانه شاخص کل بورس تهران نیز نشانگر این موضوع است. سهامداران خرد همچنان درحال خروج از بازار هستند و حقوقی‌ها نیز رقم‌های ناچیزی برای خرید برخی سهم‌ها و تغییر خالص مالکیت سهام، اختصاص می‌دهند.

فارس، بزرگ‌ترین منفی‌ساز شاخص بورس


به‌گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه، نهم آذرماه، شاخص کل ۶۸۴۵ واحد افت کرد و در پله یک‌میلیون‌و۳۵۷ هزار واحدی متوقف شد. ۱۶۸۰ و ۴۳ واحد منفی هم برای شاخص کل هم‌وزن و فرابورس رقم خورد و به‌ترتیب در جایگاه‌های ۳۷۲ هزار و ۴۹۵ و ۱۹ هزار و ۴۶۰ واحد قرار گرفتند. در جریان منفی معاملات امروز، نمادهای فارس، نوری، فولاد، اخابر، پارس و شفن بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس تهران اعمال کردند. استقبال خریداران از نمادهای بانکی، وبملت را تنها نماد سبزرنگ در میان سرخ‌پوشان بزرگ شاخص‌ساز قرار داد. سمگا، فرابورس، آریا، شاوان و هرمز، منفی‌سازان اصلی شاخص فرابورس بودند درحالی‌که بپاس و غصینو، همچنان پرتقاضا ظاهر شدند.


وبملت، تنها نماد سبزپوش بورس تهران در جمع بزرگان


با استقبال خریداران از نمادهای گروه بانکی و احتمال نتایج مثبت در مذاکرات کنونی برجام، وبملت در صدر نمادهای پرتراکنش و مثبت بورس تهران ایستاد درحالی‌که شستا و فولاد، پرتراکنش‌های منفی این بازار بودند. در فرابورس هم فجهان، کرمان و فرابورس بالاترین میزان تراکنش منفی را ثبت کردند.


کاهش ۳ درصدی قیمت سهام ۲۰۹ نماد


امروز، معامله‌گران بازارهای سهام تهران تعداد ۶۰۴ نماد شرکتی را برای نقل و انتقال سهام انتخاب کردند که طی آن برای ۷۰ نماد، رشد قیمت بیش از ۳ درصد و برای ۲۰۹ نماد دیگر، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


دولت نخستین جلسه فوق‌العاده را برای بررسی بودجه ۱۴۰۱ برگزار کرد


تمامی بازارهای مالی، پولی و سرمایه‌ای امروز زیر تاثیر نتایج دور جدید مذاکرات برجام که از دیشب آغاز شده است و نشیت‌های بودجه‌ای دولت قرار گرفته‌اند و بازار سرمایه هم به این اخبار و اظهارات برجامی واکنش منفی نشان داد.


هیات دولت امروز صبح، نخستین جلسه فوق‌العاده برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را به ریاست ابراهیم رییسی، رییس جمهور برگزار کرد. در این نشست مقرر شد که دولت برای بررسی تبصره‌های بودجه سال آینده امروز و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در نوبت صبح و عصر جلسه فوق‌العاده برگزار کند تا در زمان مقرر این لایحه تدوین و به مجلس تقدیم شود.


تدوین بودجه ۱۴۰۱ با فرض ادامه تحریم‌ها در روزهای مذاکرات برجام!


به گفته مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه، در دیدار با امیرعبداللهیان، لایحه بودجه ۱۴۰۱ با فرض ادامه تحریم‌ها بسته شد. میرکاظمی تصریح کرد که بودجه سال آینده بر مبنای سند آمایش تدوین شده و از این‌رو ظرفیت‌های داخلی هر استان تا سطح شهرستان تعیین و سهم هر یک از این مناطق در رشد اقتصادی استان و کشور مشخص شده است. وی اولویت دولت سیزدهم را افزایش تعاملات با کشورهای همسایه و منطقه دانست و افزود: در این راستا، شهرهای مرزی مورد توجه برنامه‌های این سازمان قرار دارند.


حضور خاندوزی و عشقی در مجلس برای ساماندهی ارز ۴۲۰۰ تومانی و بورس


رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، اعلام کرد که این کمیسیون نشستی را با حضور خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف بررسی بایدها و نبایدهای دولت در وضعیت کنونی اقتصاد، سیاست دولت برای ساماندهی ارز ۴۲۰۰ تومانی و وضعیت بورس برگزار کرد.


به گفته حاجی‌بابایی، در این جلسه قرار بود، هماهنگی و همراهی در رابطه با سیاست‌های دولت برای اجرای یارانه‌ها و تصمیمات دولت در این خصوص ایجاد شود که وزیر اقتصاد و دارایی گزارش کاملی را برای نمایندگان ارائه داد.


گفتنی است؛ حدود ۲۰ نفر از نمایندگان مجلس در این جلسه سوالات، دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را مطرح کردند و در ادامه خاندوزی و عشقی ضمن پاسخگویی به سوالات، گزارشی از وضعیت آینده بورس، گمرک، بانک ها و سیاست‌های دولت را ارایه دادند.


مولدسازی اموال مازاد دولت برای جبران کمبود منابع مالی


رییس جمهوری، در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تمامی دستگاههای اداری را موظف کرد که اموال مازاد را در مدت معین شناسایی و قیمت‌گذاری کنند و برابر مقررات به فروش برسانند. رییسی تصریح کرد: تمام مدیران برای رفع کسری بودجه بدون آثار تورمی باید با وزارت اقتصاد و دارایی برای تامین بوجه از این طریق همکاری کنند.


قطعی گاز پتروشیمی‌ها و تعطیل موقت یک‌واحد تولید


در ادامه بحران و کمبود گاز، واحد اول تولیدی پتروشیمی زاگرس تا اطلاع ثانوی به دلیل قطع گاز از سرویس خارج شده و شرکت همزمان اقدام به شروع تعمیرات دوره‌ای واحد اول تولیدی کرده است. در اطلاعیه این شرکت آمده است که به محض رفع محدودیت گاز و اتمام تعمیرات دوره‌ای و شروع مجدد تولید، موضوع از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی خواهد شد.


تعامل دو وزارتخانه برای معافیت قطع گاز فولادی‌ها


در همین‌راستا، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، اعلام کرد: با توجه به قطع احتمالی گاز در واحدهای تولیدی سیمان و فولاد، اکنون وزارت صمت و وزارت نفت در حال انجام مذاکرات برای جلوگیری از قطعی گاز صنعت فولاد در فصل زمستان هستند.


به گفته وی، تاثیر قطعی گاز بر سهام شرکت‌های بورسی و روند معاملات بازار سرمایه، وابسته به آن است که این محدودیت‌ها تا چه سطح و برای چند روز بر روی صنایع اعمال می‌شود. اگر محدودیت اعمال شده بر فعالیت واحدهای تولیدی برای استفاده از گاز مطابق با سال‌های گذشته باشد، شرکت‌ها از آمادگی لازم برای تطابق فعالیت‌های خود با این محدودیت‌ها هستند.


وی تصریح کرد: در صورتی که گاز به واحدهای تولیدی فولاد نرسد، به طور کامل تولید این صنعت متوقف می‌شود که این امر می‌تواند ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد کند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰


ارزش کل معاملات امروز بازارهای بورس و فرابورس، در حجم ۶۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۵۶۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۴۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم در حجم ۱۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد امروز بازارهای سهام تهران، به رقم ۳۱۰۰ میلیارد تومان رسید که طی این دادوستدها، حدود ۳۴۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای فولاد، تاصیکو و ثشاهد اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای سمگا، ومعادن و سپید متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و بانک‌ها به ترتیب با ۲۲۳ ، ۲۱۱ و ۱۹۶ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار بی‌رونق امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۵۷.۰۹۲.۹۶ (۶۸۴۵.۶۱-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۲.۴۹۵.۱۶ (۱۶۸۰.۰۵-)


ارزش معاملات: ۳.۴۲۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فارس، نوری و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۴۶۰.۳۱ (۴۳.۴۰-)


ارزش معاملات: ۲.۳۰۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۷ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: سمگا، فرابورس و آریا


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0