همفکران
1401/08/10
17:59
گزارش بازار/ آهسته و پیوسته

شاخص کل بورس تهران دهمین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۱۰.۵ هزار واحدی به پایان برد و تا سطح ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی برای چهارمین روز متوالی صعودی بود و اگرچه پس از گذشت یکساعت روندش متعادل شد اما پاپس نکشید و تا انتها در همان مدار ماند. شاخص هموزن امروز هم پا به پای دیگر نماگر ها رو به بالا حرکت کرد و با رشد بیش از ۱ درصدی...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران دهمین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۱۰.۵ هزار واحدی به پایان برد و تا سطح ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی برای چهارمین روز متوالی صعودی بود و اگرچه پس از گذشت یکساعت روندش متعادل شد اما پاپس نکشید و تا انتها در همان مدار ماند.


شاخص هموزن امروز هم پا به پای دیگر نماگر ها رو به بالا حرکت کرد و با رشد بیش از ۱ درصدی، بالغ بر ۴۲۰۰ واحد دیگر بر ارتفاعش افزود.


فارس، فولاد و وامید بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فارس رشد حدود ۲ درصدی قیمت را رقم زد. فولاد سبزپوش در محدوده صفر تابلو متوقف شد و وامید که با تقاضای بیشتری همراه بود با افزایش ۴ درصدی قیمت به کارش پایان داد. غکورش، ومعادن و لوتوس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. غکورش امروز متعادل تر بود و به توقف در مرز صفر معاملاتی اکتفا کرد. ومعادن امروز را به درجا زدن حوالی صفر تابلو پشت سر گذاشت. لوتوس افت بالغ بر ۱ درصدی قیمت را تجربه کرد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای شگویا و آریا و زاگرس، ۵۱ واحد رشد را به ثبت رساند و در سطح ۱۷ هزار و ۳۸۴ واحد قرار گرفت. بپاس و شکام نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۱۸۶ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۰ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۲۲ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر


اسامی خودرو‌های وارداتی زیر ۱۰ هزار یورو منتشر شد


قالیباف، سخنگوی وزارت صمت: واردات خودرو از میان خودرو‌هایی با برند کره‌ای، ژاپنی و اروپایی انجام می‌پذیرد.


خودرو‌هایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا‌ای ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس ۳۵، ام جی ۳ و ام جی ۶، سیتروئن C۳ و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودرو‌هایی است که قرار است به کشور وارد شوند که این خودرو‌ها در محدوده قیمت حدود ۱۰ هزار یورو قرار دارند.


مدیرعامل بورس تهران: سرمایه مردم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم بیمه می‌شود


محمود گودرزی گفت: به غیر از موضوع بحث بیمه سبدهای سهام افراد خرد بازار تا ۱۰۰ میلیون تومان، برای حمایت از سرمایه‌گذاران غیرمستقیم بازار سرمایه، حتی سرمایه‌گذاری افراد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بعد ابلاغ سازوکار مربوطه توسط سازمان بورس، تضمین خواهد شد.


مجلس دوباره به فاطمی‌امین اعتماد کرد


نمایندگان مجلس با مخالفت با استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، مجددا به او رای اعتماد دادند.


رئیس سازمان بورس:صندوق توسعه ملی برای اولین بار با کد معاملاتی خود سهام خرید


با پیگیری‌های انجام شده، منابع جدیدی از صندوق توسعه ملی به بازار سهام وارد شد و برای نخستین بار این صندوق با کد معاملاتی خود اقدام به خرید سهام کرده است.


این اقدام خوبی برای دولت و بازار سهام محسوب می‌شود چراکه دارایی‌های ریالی این صندوق به نوعی تبدیل به دلار شده است. با توجه به افت قیمت سهام، می‌توان این موضوع را اینگونه تعبیر کرد که یک دارایی را در عوض اینکه با نرخ دلار در کانال ۳۰ هزار تومانی تهیه کنند، آن را با نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی خریداری کرده‌اند.


به بیان دیگر صندوق توسعه ملی که یک منبع بین‌النسلی به حساب می‌آید، دارایی ارزنده‌ای را در قیمت‌های بسیار نازلی اندوخته کرده و این اقدام برای کشور و شرایط فعلی بازار سهام مناسب است؛ امیدواریم این اقدام در آینده نیز تداوم پیدا کند


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بیمه و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، دانا و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صنعت ماشین آلات و تجهیزات، تحت تاثیر معاملات خبنیان، صدر نشین جذب پول های حقیقی بود. در مقابل نفتی ها و بیمه ای ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای خبنیان و وبانک بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شپنا و شبندر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در ادامه حمایتها از بازار سهام، امروز نیز رشد بازار سهام ادامه داشت و بازار بورس تهران امروز را هم با برتری خریداران آغاز بکار کرد، به طوری که نمای معالات یکدست سبزپوش بود و اکثریت نمادها در مدار مثبت استارت حرکتشان را زدند. این روند صعودی تا یکساعت ادامه داشت اما پس از آن نمادها و شاخص ها متعادل شدند.


به این ترتیب رشد امروز بازار از دیروز کمتر بود و علیرغم اینکه بازاری مثبت را به پایان بردیم اما فروشندگان دست برتر را داشتند.


خودرویی ها عمدتا رشد قیمتی را تجربه کردند البته امروز قطعاتی ها تقاضای بیشتری داشتند. ورنا و خگستر تا حوالی ۴+ بالا آمدند اما در نهایت در محدوده صفر تابلو به کارشان پایان دادند. ایران خودرو و خساپا هم کمی از راه رفته را برگشتند و در آخر با رشد بیش از ۱ درصدی به ترتیب به ۱۹۱ و ۱۷۲ تومان رسیدند. خاور و خزامیا خریداران را به صف نشاندند و در سقف قیمتی بستند.


بانکی ها نیز با رشد قیمتی همراه بودند. وتجارت و وبصادر پرتقاضاتر دنبال شدند و با رشد بیش از ۲ درصدی به محدوده ۱۲۹ تومان رسیدند. وبملت ۱ درصد بالاتر آمد و به ۲۶۲ تومان رسید. سامان، وپاسار و وپست نیز در مدار مثبت ۱ درصدی متوقف شدند.


در فلزات اساسی ها عمده نمادهای سبزپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند. در این میان ذوب ۴+ خورد و ۲۱۶ تومان شد. فسپا و فباهنر و فولای بالغ بر ۴ درصد رشد قیمتی را رقم زدند.


در دو صنعت سیمان و دارو نمادهایسفار، سصفها، سشرق، دفارا، دتوزیع، دابور،درازک و دسانکو جز پرتقاضاها بودند و با برتری خریداران دنبال شدند.


عمده بزرگان پالایش نیز در دقایق ابتدایی رو به بالا حرکت کردند اما در ادامه متعادل شدند و سبزپوش در محدوده صفر تابلو بستند.


رشد قیمتی در پتروشیمی ها ادامه داشت. نوری ۲+ خورد و ۸۷۸۴ تومان شد. شگویا حدود ۵ درصد رشد قیمتی داشت و به ۸۴۴ تومان رسید. دیگر نمادهای این گروه با قیمت پایانی مثبت بستند.


نیروگاهی ها، کاغذی ها، انبوه سازی ها و سرمایه گذاری خا از دیگر صنایع مورد توجه خریداران بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای شزنگ، داراب و پلاست و در بازه ۳۰ روزه نمادهای شزنگ، غکورش و تایرا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را دپارس با ۳.۵۸ درصد، دسینا با ۳.۵۴ درصد و داسوه با ۳.۴۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام بالبر با ۴.۳۴ درصد، امید با ۲.۷۴ درصد و قپیرا با ۲.۶۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۳۵۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۳ هزار ۶۲۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۲.۲۴ درصدی، به ۱۵ میلیون و ۶۰۵ هزار تومان رسید.


انس طلا ۱.۳۶ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۶۵۵ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0