فارس نیوز
1401/01/31
18:09
فارس من| حضور شرکتها در بورس موجب شفافیت و ارتقای عملکرد شده است

وجود شفافیت در بورس، این بازار را به یکی از جذاب‌ترین بخش های مالی کشور تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از مزایایی که بازار سرمایه برای سهامداران و سیاست‌گذاران ایجاد کرده، شفافیت در بازار است و به همین منظور بورس را تالار شیشه‌ای می‌نامند.


روشن بودن همه جریانات مالی شرکت‌های حاضر در بورس می‌تواند کمک زیادی به سهامداران کند تا با اطلاع از نحوه فعالیت شرکت‌ها دست به خرید و فروش این سهم‌ها بزنند.


هرگونه تغییر در شرکت‌های بورسی باید در سامانه کدال به اطلاع همگان برسد. این مساله سبب شده است، فعالیت‌های این شرکت‌ها با شفافیت کامل در جریان باشد.


وجود این شفافیت، سبب شده است سهامداران از هرگونه فعالیت شرکت‌های حقوقی سهامدار نمادهای با اطلاع بوده و بدانند کدام شرکت حقوقی در حال حمایت از سهم است و کدام حقوقی در راستای منافع خود قدم بر می‌دارند.


به همین منظور پویش‌هایی در سامانه فارس من ثبت شده است که هریک از آنها درخواست‌ها و مطالباتی را از شرکت‌های بورس داشته‌اند که به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌شود.


* پویش وصول مطالبات شرکت های وب


به عنوان نمونه سهامداران شرکت های وب در پویشی با عنوان « درخواست وصول مطالبات سهامداران های‌وب از وزارت ارتباطات » اعلام کرده اند: «همانگونه که مستحضر هستید سیاست کلی نظام حمایت از حقوق سهامداران زیان‌دیده در بورس است. در آخرین اقدام حمایتی دولت به منظور حمایت از سهامداران سقف نرخ خوراک و گاز تعیین کرد تا سودآوری شرکت های پتروشیمی افزایش یابد.


سهامداران مدعی هستند که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رویکردی دقیقا خلاف سیاست کلی نظام اتخاذ کرده و نه تنها کمکی به شرکت ها نمی‌کند، بلکه با تاخیر در پرداخت مطالبات شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) موجبات ضرر و زیان سهامداران خرد را فراهم کرده است.


در ادامه سهامداران اعلام کرده اند: های وب یک شرکت شخصی نیست و یک شرکت سهامی عام با چند ده هزار سهامدار خرد است و مسئله های وب و سایر شرکت های بورسی یک موضوع ملی است. سهامداران امیدوارند که منافع سهامداران خرد و زیان‌دیده «های وب» که تا کنون بیش از ۶۰ درصد زیان را تجربه کرده اند وجه المصالحه نشود و مطالبات در اسرع وقت پرداخت شود.


همچنین لازم است در راستای محرومیت زدایی از مناطق کمتر برخوردار پروژه‌های uso با سرعت قبلی تعریف و اجرا شوند و با توجه به اینکه شرکت های‌وب با بهای تمام شده پایین‌تر و رقابتی نسبت به رقبا توان انجام کار را دارد، بر اساس منافع آن وزارتخانه محترم کار بر اساس صلاحیت اعطا شود.


* پویشی برای مقابله با نوسان گیری حقوقی شرکت ذوب آهن


در پویشی دیگر سهامداران شرکت ذوب آهن انتقاداتی را به مدیریت این کارخانه داشته اند. در این پویش که با عنوان « انتقاد سهامداران شرکت ذوب آهن اصفهان »، ثبت شده، آمده است: «شرکت سهامی ذوب آهن بیش از دوسال هست که با وجود رشد و پیشرفت کارخانه و سودآوری خوب، مقابل رشد سهم ایستاده و آن را کنترل کرده اند و فقط حقوقی سهم از آن نوسان می‌گیرد. سهامداران حقیقی جهت تلاش و کمک به تولید داخلی و حمایت از کارخانه ذوب، سرمایه خود را وارد این شرکت کرده و سهام خریدند و عده ای به عمد مانع رشد سهم شدند؟


بنابراین گزارش صدر تامین و تامین اجتماعی به عنوان حقوقی های عمده سهم، با ایجاد موانع جلوی وصول طلب عظیم سه هزار میلیارد تومانی ذوب آهن از صندوق فولاد شده است. از طرفی دیگر طبق قانون مهلت ۵ ساله تجدید ارزیابی سهام ذوب از محل املاک و زمین به پایان رسیده است و طبق مصوبه سازمان، به‌منظور حفظ قدرت سرمایه‌گذاری و اعتباری شرکت‌ها، به‌روزرسانی دارایی‌ها امری ضروری به‌نظر می‌رسد. با این شرایط، دارایی‌های بدون استهلاک مانند «زمین» و «سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت» یا دارایی‌های با عمر مفید بالاتر که هزینه استهلاک سالانه کمتری دارند، مانند «ساختمان»، بیشتر مورد توجه شرکت‌ها جهت انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها قرار دارند. با توجه به توضیحات ارائه‌شده، انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای برخی از شرکت‌ها جنبه حیاتی دارد.


ولی سهامدار عمده (تامین اجتماعی) در این امر مهم با مانع تراشی باعث ضرر و زیان سهامداران در شرایط بلند مدت شده است، از مراجع قضایی خواستار پیگیری این موضوع را داریم.


* پویشی در زمینه انتقاد از حقوقی‌های سهم ولشرق


مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی دیگر با عنوان « مطالبه سهامداران شرکت لیزینگ ایران و شرق نماد ولشرق » خواستار پیگیری وضعیت این سهم شده اند. در این پویش آمده است: «به استحضار می رساند ما جمعی از سهامداران شرکت لیزینگ ایران و شرق نماد ولشرق درخواست احقاق حق تضییع شده خودمان را داریم. شرکت لیزینگ ایران و شرق نزدیک به دو سال مورد سرکوب قیمتی قرار گرفته است. در رابطه با سهم ولشرق موارد زیر مورد شکایت است.


سهم ولشرق در روند صعودی و رو به رشد بازار در مقایسه با کلیت بازار رشد خاصی نکرده است؛ اما در زمان ریزش بازار جزو سهم هایی بوده است که سنگین ترین ریزش ها که بیش از ۷۰ درصد از سقف را تجربه کرده است. در حال حاضر قیمت سهم به قیمت عرضه اولیه خود رسیده که حتی با احتساب نرخ تورم موجود در سطح جامعه این عدد برای سهم بی معنا است و نمی‌شود پس از دو سال سهامداری و دیدن تورم و گرانی در سطح جامعه سرمایه سهامداران ولشرق هیچ رشدی نکرده باشد.


شرکت تدبیر که جزو سهامداران حقوقی و درصدی سهم ولشرق هیچ گونه حمایتی از سهم از ولشرق با دو برگزاری دو مجامع حمایت نکرده فقط رنج منفی می کشد. بازارگردان هیچ گونه فعالیت مفید و مثبتی در راستای کمک به قیمت سهم و جلوگیری از ریزش آن نداشته و نقش بازارگردانی آن اصلا وجود ندارد حتی فقط نوسان گیری و سرکوب سهم را اجرا می‌کند.


شرکت لیزینگ ایران و شرق با افزایش سرمایه آورده نقدی خود که در نزدیک به دو ماه حدود چهل درصد قیمت سهم اصلی و هفتاد درصد قیمت حق تقدم پایین آورده شد که خود جای سوال دارد که چطور سرمایه مردم بر باد رفت. چرا حافظ منافع سهامدار خرد نیستند؟ چرا حفظ منافع مردم در امور کشور را نادیده گرفته می‌شود؟ چرا بر حفظ حمایت از سرمایه‌گذاری در بورس جدی گرفته نمی‌شود؟


بررسی این درخواست‌ها نشان می‌دهد، شفافیت موجود در بورس توانسته اطلاعات مورد نیاز را به سهامداران بدهد و آنها از مشکلات سهام شرکت های خود مطلع هستند و خواستار برطرف شدن این مشکلات توسط حقوقی‌ها و سازمان‌های ذی ربط نیز هستند.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0