بااقتصاد
1401/03/30
14:34
روزهای پایانی خرداد به بورس تهران روی خوش نشان داد/ شاخص‌سازی خودروسازان پس از وصول طرح استیضاح وزیر صنعت!

گزارش بازار/ دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ بازار سهام تهران پس از چند روز ریزش پیاپی و کاهش حجم و ارزش معاملات، در واپسین روزهای خردادماه، به مسیر صعودی روی خوش نشان داد و شاخص کل بورس با حمایت سهم‌های ریالی و گروه‌های کوچک‌تر بازار، امروز ۱۲۸۶ واحد رشد کرد. با استقبال معامله‌گران سهام از گروه خودرویی و نقش نمادهای بزرگ خودروسازان در شاخص‌سازی امروز، به نظر می‌رسد، خبر وصول طرح استیضاح وزیر صنعت توسط مجلس، در این روند بی‌تاثیر نبوده است.

انتظار شاخص کل آیفکس برای عبور دوباره از کانال ۲۱ هزار واحدی


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه ۳۰ خردادماه، عرضه سهام از سوی حقیقی‌ها کمی کاهش یافت و شاخص کل هم‌وزن که از روز گذشته وارد فاز صعودی شده بود، توانست رشد ۱۲۲۳ واحدی را در ارتفاع ۴۲۶ هزار و ۵۸۴ واحدی ثبت کند. شاخص کل آیفکس هم با ۲۷ واحد مثبت، همچنان در انتظار صعود دوباره به کانال ۲۱ هزار واحدی به‌سر می‌برد.


خودروسازان در صدر جدول شاخص‌سازان


جدول شاخص‌سازان بورس تهران با صدرنشینی نمادهای حکشتی، خودرو، خساپا و مبین روی نوار سبزرنگ تابلو همراه شد و معاملات منفی نمادهای شپدیس، فملی و اخابر از رشد بیش‌تر شاخص کل ممانعت کرد. نماد آسیاتک، امروز هم بالاترین حجم تراکنش منفی بورس تهران را رقم زد، درحالی‌که سابیک، شستا و خگستر به بالاترین حجم تراکنش مثبت معاملاتی در این بازار دست یافتند.


کگهر و زاگرس، مانع اصلی برای رشد بیش‌تر شاخص فرابورس


صدر جدول شاخص‌سازان فرابورس نیز امروز دو رنگ بود و آریا، دماوند، صبا و دی بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل آیفکس اعمال کردند اما کگهر، زاگرس و سمگا با بیش‌ترین تاثیر منفی، مانع از صعود دوباره این شاخص به کانال ۲۱ هزار واحدی شدند. ددانا همچنان پرتراکنش‌ترین نماد فرابورسی است که امروز در دامنه مثبت قرار داشت و سمگا نیز بالاترین حجم تراکنش منفی این بازار را به خود اختصاص داد.


تردید معامله‌گران با کاهش حجم و ارزش صف‌های خرید و فروش سهام


وقت پایانی بازار امروز، حضور ۶۳ نماد در صف خرید به ارزش ۳۱۲ میلیار تومان روی تابلوها، نشان از تردید معامله‌گران برای خرید بیش‌تر سهام داشت. البته تشکیل صف فروش برای ۷۲ نماد به ارزش ۱۷۹ میلیارد تومان هم حاکی از بی‌تمایلی سهامداران نسبت به فروش و یا جابجایی سهم‌های‌شان بود.


ممنوعیت عرضه لوازم یدکی خودرو بدون کد رهگیری از اول مردادماه


محمدمهدی برادران، معاون وزیر صنعت، با اعلام خبر ممنوعیت عرضه قطعات یدکی خودرو بدون کد رهگیری به بازار از ابتدای مردادماه، گفت: تولیدکنندگان قطعات یدکی باید تمام محصولات‌شان را از تاریخ اعلام شده، با کد رهگیری در بازار عرضه کنند.


صنایع روغن نباتی برنامه‌ای برای افزایش دوباره قیمت روغن ندارند!


به علت ارزان بودن روغن خوراکی در ایران نسبت به کشورهای همسایه، در سال‌های اخیر در کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان نیز روغن یارانه‌ای ایران به‌طور قاچاق منتقل می‌شد و منابع ارزی ملت ایران به جیب کشورهای همسایه می‌رفت.


امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنایع روغن نباتی کشور، اعلام کرد: در حال حاضر روغن مورد نیاز کشور تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم.


وی افزود: با اصلاح نظام یارانه‌ای، قیمت روغن اصلاح شده است و اکنون با قیمت‌های مصوب و جدید به بازار عرضه می‌شود. وی تصریح کرد که این انجمن برنامه‌ای برای افزایش مجدد قیمت روغن ندارد.


اصلاح قیمت سالانه دارو متناسب با تورم


بهرام دارایی، رییس سازمان غذا و دارو نیز اظهار کرد: با نگاه حمایت از تولید داخلی و همچنین با نگاه حمایت از مردم، در حوزه دارو هم باید تصمیم‌گیری شود.


به گفته وی، به‌جز اصلاح قیمت سالانه دارو متناسب با تورم، تغییر قیمت دیگری در این حوزه نخواهد افتاد و این سازمان در زمینه یارانه دارو هم تابع شرایط است و تا زمانی‌که زیرساخت‌های لازم به صورت ۱۰۰ درصدی آماده نشود، تغییری در قیمت‌ها ایجاد نمی‌شود.


بازگشایی نماد سرخابی‌ها بزودی


حسین قربان‌زاده، رییس خصوصی‌سازی، از بازگشایی نماد استقلال طی هفته آینده در فرابورس خبر داد و گفت: بازگشایی نماد استقلال هفته آینده انجام می‌شود تا مردم بتوانند سهام آن را معامله کنند. نماد پرسپولیس هم۳ هفته آینده باز می‌شود.


وی افزود: تاخیر به‌دلیل این بود که وضعیت بازار سرمایه مناسب نبود و این بازگشایی باید زمانی اتفاق می‌افتاد که سهامدار خرد هم متضرر نشود.


عرضه برق در بورس انرژی برای سودآوری و سرمایه‌گذاری بیش‌تر


مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اعلام کرد: برق تولیدی واحدهای تولیدکننده محصولات فولادی بسته به نوع فعالیت تولیدی‌شان می‌تواند در بورس انرژی عرضه شود تا سودآوری بیش‌تر در سرمای گذاری، تولید، رشد و توسعه صنعت برق را درپی داشته باشد.


اجرای طرح تحول صنعت خودرو از زبان وزیر صنعت


رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی، از اجرای طرح تحول صنعت خودرو در این وزارتخانه خبر داد و گفت: برنامه ۴ ساله برای تحول صنعت خودرو داریم، طبق این برنامه از سال ۱۴۰۲ صنعت خودرو تبدیل به صنعتی رو به رشد خواهد شد.


وی افزود: تا پایان امسال ۳ مدل خودرو از رده خارج می‌شود. همچنین قیمت‌گذاری اموال ایران خودرو و سایپا شروع شده است که در هفته‌های آینده به پایان می‌رسد و بلافاصله واگذاری را آغاز خواهیم کرد.


وزیر صنعت، تصریح کرد: وضعیت کنونی صنعت خودرو را به عنوان وزیر تایید نمی‌کنم اما حرکتی که در مسیر پیشرفت آغاز شده، قابل ملاحظه است. برای حذف قرعه‌کشی باید عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کنیم که این شکاف با واردات و افزایش تولید کم می‌شود.


به گفته وی، آیین‌نامه واردات خودرو ۱۰ بند دارد و در مورد یک بند ابهاماتی بود که در نوبت بررسی در هیات دولت قرار دارد. بعد از تصویب آیین‌نامه طی ۲ تا ۳ ماه آینده، واردات انجام ‌می‌شود.


وی ادامه داد: وقتی اقدام به خروج برخی خودروها از خط تولید می کنیم باید خودرو اقتصادی زیر ۱۰ هزار دلار وارد کنیم. لزوما خودروهای وارداتی، چینی نیستند و برخی خودروهای اروپایی هم در این بازه قیمتی قرار دارند.



درخواست سازمان خصوصی‌سازی از وزارت صنعت برای عرضه یکجای سهام خودروسازان


حسین قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، خطاب به فاطمی‌امین، وزیر صنعت از وی خواست تا برای واگذاری بلوکی سهام باقی‌مانده دولت در ایران خودرو و سایپا، باید ارزش مدیریتی سهام باقی‌مانده دولت را لحاظ کنند.


به گفته وی، قیمت‌های فعلی پایه این بلوک‌ها روی تابلو، بدون در نظرگرفتن این مولفه است و فروش سهام تودلی خودروسازان که اخیرا در دستور کار وزارت صنعت قرار گرفته است، سبب کاهش ارزندگی آن می‌شود.


وی افزود:با عرضه یک‌جای این سهام همراه با سهام باقی‌مانده دولت در ایران‌خودرو و سایپا، این اتفاق رخ نخواهد داد.


جریان یافتن طرح استیضاح فاطمی امین در مجلس


علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رییسه مجلس، نیز اعلام کرد که در جلسه هیات‌رییسه مجلس با به جریان افتادن استیضاح فاطمی امین، وزیر صنعت، موافقت شد.


به گفته وی، طبق آیین نامه داخلی مجلس با موافقت هیات‌رییسه، استیضاح وزرا به کمیسیون مربوط ارسال می‌شود و وزیر و نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند در مورد موضوعات استیضاح بحث و گفت‌وگو کنند. در صورتی که تعداد امضاهای استیضاح کاهش یابد، استیضاح از دستور کار مجلس خارج می‌شود، در غیر این صورت بعد از ۱۰ روز استیضاح در صحن علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد و وزیر به مدت یک هفته فرصت دارد تا در صحن علنی مجلس برای بررسی استیضاح حضور یابد.


ابلاغ بخشنامه اخذ مالیات ارزش افزوده یک درصدی از کالاهای اساسی، حبوب و چای توسط گمرک


مدیر کل دفتر واردات گمرک در بخشنامه‌ای خطاب به گمرکات اجرایی سراسر کشور نرخ اخذ مالیات ارزش افزوده برای واردات گندم، برنج، دانه‌های روغنی، انواع روغن خام، حبوب، قند، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز، چای و همچنین نرخ اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده قند و شکر تولید داخل را معادل یک درصد اعلام و ابلاغ کرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز، با کمی افزایش نسبت به روزهای اخیر، با حجم ۱۰۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۵۲۰۰ میلیارد تومان رسید که از نظر ارزشی، نسبت به معاملات دیروز کاهش نشان داد. از این میزان، ۳۹۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۲۸۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم به رقم ۴۵۸۸ میلیارد تومان افزایش یافت. طی این جابجایی‌ها، ۲۹۳ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای های‌وب، حکشتی و سپاها اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های تفارس، شتران و فملی متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، اطلاعات و ارتباطات و سیمان به ترتیب با ۵۱۹ ، ۲۹۰ و ۲۳۶ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۴۷.۲۴۹.۰۹ (۱۲۸۶.۲۴افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۶.۵۸۴.۱۳ (۱۲۲۳.۳۴افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۹۲۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۹ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: حکشتی، خودرو و خساپا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۹۸۶.۱۲ (۲۷.۷۷افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۲۸۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منثبت: آریا، دماوند و صبا


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0