همفکران
1400/06/10
14:15
گزارش بازار / برگشت به کانال یک میلیون ۵۰۰ هزار واحدی

شاخص کل بورس تهران چهار شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ رفتاری متفاوت از روزهای گذشته داشت. شاخص کل ۲۴۵۰۰ واحد معادل ۱.۶۴ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد رسید. در دقایق اول بازار یک سکته در شاخص مشاهده و کمی ارتفاع آن کم شد، اما خیلی زود خود را بازیابی کرد و دوباره صعودی شد. شاخص کل هم وزن نیز شرایطی مشابه شاخص کل داشت و توانست ۸۴۰۰ واحد معادل ۱.۹ درصد رشد کند.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران چهار شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ رفتاری متفاوت از روزهای گذشته داشت. شاخص کل ۲۴۵۰۰ واحد معادل ۱.۶۴ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد رسید. در دقایق اول بازار یک سکته در شاخص مشاهده و کمی ارتفاع آن کم شد، اما خیلی زود خود را بازیابی کرد و دوباره صعودی شد. شاخص کل هم وزن نیز شرایطی مشابه شاخص کل داشت و توانست ۸۴۰۰ واحد معادل ۱.۹ درصد رشد کند. فارس، میدکو و پارس بیشترین اثر مثبت را داشتند. پارس و فارس خود را به صف خرید رساندن اما میدکو به صف نرسید. شبریز، وکار و وتجارت بیشترین تاثیر منفی را داشتند ولی هیچکدام به صف فروش نرفتند.


در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس روند یک دست صعودی داشت و توانست ۲ درصد معادل ۴۴۸ واحد رشد کند و به ۲۲ هزار ۴۰۹ واحد برسد. آریا، بپاس و زاگرس بیش از همه تاثیر مثبت و غصینو، کتوکا و اتکای بیشترین تاثیر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه تراز نقدینگی حقیقی ها پس از چند روز مثبت شد و حقیقی ها ۷۳۱ میلیارد تومان به بازار تزریق کردند. ارزش معاملات خرد ۹۶۴۵ میلیارد تومان به ثبت رسید که حدود ۲۰ درصد کمتر از روز گذشته است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۳ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۹ میلیارد دلار شد.


دیروز وزیر اقتصاد به جلسه شورای عالی بورس رفت و خبرهای خوبی از حمایت از صندوق های دولتی آینده بیان کرد. رئیس بانک مرکزی هم در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی خبر انتشار اوراق ودیعه توسط بانک مرکزی و بازپرداخت در سررسید با نرخی حداکثر معادل نرخ تورم سالانه را اعلام کرد.


قتربت و فافق اولین روز معاملاتی خود را در بازار پایه فرابورس تجربه کردند و با در نظر گرفتن قیمت اسمی هر سهم ۱۰۰ تومان افزایش قیمت بالایی را به نام خود ثبت کردند.





صندوق های دولتی


دارایکم شاهد رشد ۲ درصدی در قیمت پایانی بود و به ۱۴۰۲۷۰ ریال رسید، ارزش ذاتی صندوق هم افزایش پیدا کرد و ۱۹۳۴۷۱ ریال شد. حقوقی ها ۸ درصد در سمت فروش و ۴ درصد در سمت خریدار مشارکت داشتند و موجب ورود ۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شدند.


پالایش رشد خیلی کمی را تجربه کرد. قیمت پایانی با ۰.۸۳ درصد رشد به ۸۶۰۰۰ ریال رسید و ارزش ذاتی صندوق ۹۸۸۱۴ ریال شد. در این صندوق هم حقوقی ها بیشتر فروشنده بودند. آنها ۴ درصد از عرضه ها و یک درصد از تقاضا را بر عهده گرفتند. در نتیجه ۲۲ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد وارد شد


پر حجم ترین معاملات بورس


خودرویی ها، بانکی ها و فراورده های نفتی امروز هم سه گروه پر معامله بورس بودند. امین یکم، شبندر و خپارس نیز بیشترین حجم معاملات را داشتند.


شبندر در محدوده صفر تابلو نوسان می کرد و گاهی به رنگ قرمز بود و گاهی هم به رنگ سبز و در نهایت قیمت پایانی بدون تغییر محسوسی نسبت به روز قبل بسته شد. حقیقی ها ۸۸ درصد از ۵۸۶ میلیون سهم معامله شده را عرضه و حقوقی ها ۱۴ درصد را خریداری کردند و ۸ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم وارد شد. P/E شبندر کمتر از ۶ و از میانگبن گروه خود پایین تر است.


بیشترین ورود و خروج پول



محصولات شیمیایی، سیمان و فلزات اساسی اولین مقاصد پول حقیقی بودند و فراورده های نفتی، دارو و واسطه گری مالی بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود زدند. در بین نمادها صبا، سمتاز و پارس بیش از دیگر نمادها ورود پول حقیقی و آریان، برکت و شپنا بیشترین ورود پول حقوقی را تجربه کردند.


صبا از ابتدای روز صف خرید داشت اما این صف مدام عرضه می شد. چند دقیقه که از بازار گذشت تقاضا بر عرضه پیروز شد صف با دوامی تا پایان بازار شکل گرفت. از ۷۹ میلیون سهم معامله شده ۶۹ درصد توسط حقوقی ها عرضه شد. چهار کد حقوقی در سمت خرید تنها یک درصد از معاملات را خریدند و این روند موجب ورود ۵۲ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شد. صبا هم P/E خوبی دارد و این عدد کمتر از میانگین گروهش است.


آریان روز را در صف فروش آغاز کرد. یکبار همان دقایق اول صف جمع شد اما دوباره فروشندگان صف کشیدند. یکبار هم ساعت ۱۰ صف جمع شد و این بار دیگر تقاضا کمک کرد تا قیمت رشد کند. از ۱۱۹ میلیون سهم معامله شده ۶۱ درصد از خریدها سهم حقوقی ها بود ۵۲ درصد از عرضه ها سهم حقیقی ها، در نتیجه ۲۶ میلیارد تومان ورود پول حقوقی به نماد ثبت شد.




نمادهای مشکوک


ثنوسا، سمتاز و ثنام در هر دو بازه ۷ و ۳۰ روزه بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


ثنوسا از آن نمادها بود که امروز کام خیلی ها را شیرین کرد. این نماد امروز در نزدیکی صفر تابلو کار خود را شروع کرد و بعد از اینکه برای بار دوم به سمت صف خرید رفت صف تشکیل شد. P/E این نماد ۳۶.۱۶ ثبت شده که از میانگین گروه نیز بالاتر است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را سنیر و تاپکیش با ۵ درصد رشد به دست آوردند. بدترین عملکرد امروز هم به غشوکو، وکار و آریان به ترتیب با ۴.۸۱، ۴.۶۴ و ۴.۵ درصد افت تعلق گرفت.


سنیر از ابتدای روز در صف خرید بود. از ۳۰۵ هزار سهم معامله شده امروز ۲۳۸ هزار سهم در یک ساعت اول عرضه شد و احتمالا به قصد ثبت رشد ۵ درصدی این کار انجام شده است. از این میزان معامله ۵۲ درصد توسط یک کد حقوقی عرضه و ۱۰۰ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد. سنیر P/E ۴۷.۵۷ دارد که بیش از سه باربر میانگین گروه سیمانی ها است.


غشوکو هم از صبح در صف فروش بود. قبل از ساعت ۱۲ حدود یک میلیون سهم خریداری و صف فروش جمع شد اما چند دقیقه بعد دوباره فروشندگان صف کشیدند، هرچند این بر حجم سفارش ها خیلی کم بود. تقریبا تمام معاملات امروز توسط حقیقی ها انجام شد و حقوقی ها فقط تماشاچی بودند.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار ۰.۹۹ درصد کاهش قیمت داشت و به ۲۷ هزار ۱۵۱ تومان رسید. احتمالا باید آماده خروج دلار از کانال ۲۷ هزار تومان باشیم.


سکه طرح جدید امروز یکبار دیگر تا ۱۲ میلیون تومان بالا رفت اما بعد کاهش قیمت داشت و با ۰.۸ درصد افت به ۱۱ میلیون ۸۷۲ هزار تومان رسید.


انس طلا تغییرات قیمت چندانی نداشت و در محدود ۱۸۱۳ دلار باقی مانده است.



انتهای خبر

0
0