مبین تحلیل
1399/12/22
14:05
گزارش_هفتگی هفته سوم اسفند ماه 🔸بازار سال 99 هم با فراز و نشیب هایی که داشت رو به پایان است، اما تلاطم های بازار امسال در هیچ سالی در بازار سرما...

گزارش_هفتگی



هفته سوم اسفند ماه



🔸بازار سال ۹۹ هم با فراز و نشیب هایی که داشت رو به پایان است، اما تلاطم های بازار امسال در هیچ سالی در بازار سرمایه تکرار نشده و از بزرگترین تفاوت های امسال با سالهای دیگر بازار سرمایه یکی بازدهی ۳۰۰٪ و بعد ریزش ۴۵٪ بازار هست و بعد هم تغییر دامنه نوسان آن هم به شکل نامتقارن که تنها در این هفته موفق به ثبت رشد ۲.۵٪ برای بازدهی شاخص کل شد


🔸 هرچند از انتهای روز سه شنبه افزایش عرضه ها در بازار مشهود بود و بازدهی شاخص کل تا ساعت ۱۰ روز سه شنبه بیشتر از ۳٪ بوده است.



🔸 جالب اینجا است که علیرغم خروج نزدیک به ۴،۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی ها، هم بازار مثبت بوده و هم اینکه حقوقی فقط در روزهای منفی سهم بازار زیادی در معاملات داشته است. یعنی حقوقی های عزیز عمدتا در کف قیمتی به انتظار فروشنده های حقیقی نشسته اند و بیشتر تمایل به جمع کردن صف های فروش دارند تا ایجاد صف خرید و روند مثبت در بازار. خرید حقوقی ها و از جمله صندوق های درآمد ثابت در نمادهای صف فروشی همچون #وهور و #مادیرا مشهود بود و حتی در نمادهای عرضه اولیه ای هم حقوقی ها به کسب درآمد کوتاه مدت و خروج از سهامداری بیشتر از مدیریت سهام و افزایش تدریجی شناوری سهام فکر می کنند.


🔸 #سپیدار که با عرضه اولیه ۱۳٪ سهام شروع به فعالیت در بازار کرد، بیشترین حجم معاملات روزانه را در روزهای ابتدایی بعد از اجرایی دامنه نوسان نامتقارن تجربه کرد و حتی بیشتر از روز عرضه اولیه معاملات سهام داشته است؛ سهامدار عمده این نماد در کمتر از ۲ ماه ۲۵٪ سهام شرکت را در قیمت های (اگر نگوییم غیرارزنده) نه چندان جذاب به بازار عرضه کرده است. تنها عرضه های اولیه ارزنده در بازار سال جاری نمادهای #شصدف و #کزغال بودند و حتی #اپال هم با توجه به درصد سهامداری در شرکت های فلزی و معدنی، نهایتا به قیمت واقعی عرضه شد و روز دوم صف خرید، به نوعی نقطه تعادلی این سهم از نظر بنیادی بوده است.


🔸لغو عرضه اولیه نمادهای #حآفرین و #مدار در ۲۴ پایانی مهلت عرضه در بازار و بدون اعلام دلیل لغو از آخرین اتفاق های خاص عرضه های اولیه در سال جاری بود.


🔸در هفته جاری بشترین اطلاعیه های کدال مربوط به خبرهای افزایش سرمایه بود؛ از تایید افزایش سرمایه #کرمان تا پیشنهاد افزایش سرمایه در نمادهای #وپخش ، #ولیز ، #ولملت ، #بنیرو ، #کپارس ، #وبشهر ، #ورازی ، #لکما ، #تیپیکو ، #چدن و ... بوده است.



🔸بازارهای جهانی نیز بعد از افت و خیزهای هفته های اخیر و از جمله کاهش قیمتی در بیشتر کامویتی ها و حتی ریزش ۷٪ نفت به کانال ۶۶ دلاری، در روزهای پایانی هفته شاهد رشد قیمت ها هستیم. #آلومینیوم تنها فلزی است که با ریزشی نداشته و تحلیل ها از احتمال روند افزایشی با توجه به کاهش تولید چین (مسایل زیست محیطی و بحث آلایندگی) خبر می دهند.

انتهای خبر

0
0