بااقتصاد
1401/01/30
12:54
افزایش قیمت مس به کام «فباهنر»/ درخشش قابل توجه شرکت در بخش صادرات

شرکت صنایع مس شهید باهنر یکی از دو شرکت فعال در صنعت مس کشور به شمار می‌رود که در طی سالهای گذشته روند خوبی را در سودآوری و توسعه خود پشت سر گذاشته است؛ به این بهانه در ادامه به معرفی و بررسی این شرکت پرداخته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، شرکت صنایع مس شهید باهنر که دیگر تولیدکننده مس کشور است، در سال ۱۳۷۰ با هدف تولید انواع محصولات پایه مس تاسیس و در سال ۱۴۷۴ با نماد معاملاتی فباهنر در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. این شرکت در نزدیکی بزرگترین معادن مس خاورمیانه و در دوازده کیلومتری شهر کرمان قرار دارد.


موضوع فعالیت شرکت


این شرکت در زمینه احداث کارخانجات صنعتی به منظور تولید انواع فرآورده‌های مسی و آلیاژهای مسی و برنجی فعالیت دارد. مطالعه، اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و فرآوری معدنی از دیگر فعالیت‌های شرکت صنایع مس شهید باهنر است. همچنین این شرکت در زمینه خرید، فروش، اجاره، مشارکت در معدن و فعالیت‌های معدنی داخلی و بین‌المللی فعال است. واردات ماشین‌آلات و لوازم و مواد اولیه، صادرات و هرگونه فعالیت مجاز بازرگانی در ارتباط با موضوع شرکت از دیگر اقدامات این شرکت محسوب می‌شود.


جایگاه فباهنر در صنعت فلزات اساسی


شرکت صنایع مس شهید باهنر، بزرگترین مجتمع صنعتی ارتباط دهنده معادن مس و روی کشور با صنایع تولیدی به شمار می‌رود. این شرکت از پنج کارخانه به شرح کارخانه ذوب و ریخته‌گری، کارخانه نورد، کارخانه اکستروژن و کشش، کارخانه تولید لوله مسی و کارخانه سکه‌زنی تشکیل شده است.


ترکیب سهامداران و آخرین وضعیت افزایش سرمایه شرکت


شرکت فعالیت خود را با سرمایه ۱۰۰ هزار تومانی در سال اول تاسیس خود آغاز کرد و طی چندین مرحله افزایش سرمایه که آخرین آن در اوایل بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ صورت گرفت، سرمایه شرکت به ۲۶۲.۵ میلیارد تومان رسیده است.


شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین با ۷۷.۱۴ درصد مهم‌ترین سهامدار فباهنر به شمار می‌رود؛ ۲۲.۶۷ درصد از سهام شرکت نیز شناور است و متعلق به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی است.


مواد اولیه محصولات شرکت


مواد اولیه مصرفی شرکت مس شهید باهنر شامل کاتد، اسلب برنجی، روی و ضایعات هستند که با توجه به افزایش قیمت آن‌ها پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ هزینه شرکت بابت تامین مواد اولیه به بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسد.


درخشش فباهنر در بخش صادرات


شایان ذکر است که با توجه به اینکه در تاریخ نگارش گزارش آخرین صورت مالی منتشر شده شرکت مربوط به دوره ۹ ماهه منتهی به پایان آذرماه است، کلیه اطلاعات مربوط به سودآوری و حاشیه سود شرکت در سال ۱۴۰۰ مربوط به این دوره و بدون احتساب سه ماه پایانی سال می‌باشد.


شرکت صنایع مس شهید باهنر تا پایان آذرماه ۱۴۰۰ حدود ۳۹۵۱ میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کرده، که این رقم در قیاس با دوره مشابه سال مالی قبل ۸۹ درصد بیشتر شده است.


از مجموع فروش شرکت ۳۲۰۲ میلیارد تومان فروش داخلی و ۷۴۸ میلیارد تومان صادراتی بوده است. درآمد داخلی شرکت رشد ۶۲ درصدی و درآمد صادراتی جهش قابل توجه ۵۵۰ درصدی داشته است.


سود ناخالص و سود عملیاتی شرکت به ترتیب با رشد ۸۵ و ۷۵ درصدی به ۱۲۹۴ و ۱۲۵۷ میلیارد تومان رسیده‌اند.


حاشیه سودناخالص شرکت تقریبا بدون تغییر نسبت به دوره یاد شده سال قبل و برابر با ۳۳ درصد بوده است.


فباهنر در این ۹ ماهه توانسته ۱۰۶۰ میلیارد تومان سودخالص، معادل ۹۴۲.۴ تومان به ازای هر سهم شناسایی کند که رشد ۹۱ درصدی را نسبت به ۹ ماهه سال ۹۹ پشت سر گذاشته است.


مقدار فروش داخلی تسمه و ورق مسی که مهم‌ترین محصول شرکت به شمار می‌رود با کاهش ۹ درصدی ۴۵۱۷ تن و مقدار فروش صادراتی آن با افزایش چشمگیر ۹۰۰ درصدی ۱۵۵۹ تن گزارش شده است.


نرخ فروش داخلی این محصول ۷۲ درصد و نرخ فروش صادراتی آن ۸۷ درصد بیشتر از سال قبل شده است.


Capture

درآمد فصلی فباهنر در سال ۱۴۰۰


مس شهید باهنر در زمستان با افزایش ۳ درصدی نسبت به پاییز به درآمد ۱۶۲۱.۸ میلیارد تومانی رسیده که ۶۳ درصد بیشتر از دوره مشابه قبلی است.


فباهنر از بهار تا زمستان شیب صعودی در درآمدزایی داشته، بنابراین زمستان پردرآمدترین فصل برای این شرکت تولیدکننده مس به شمار می‌رود.


photo_2022-04-19_12-24-04



انتهای خبر

0
0